Люди, які живуть у зелених зонах, ймовірно, на клітинному рівні старішають повільніше – дослідження

Альона Павлюк — 12 грудня 2023, 09:00

Вчені припускають, що люди, які живуть в районах з великою кількістю парків та садів, на клітинному рівні старішають повільніше за інших.

Про це повідомляє Science Alert із посиланням на дослідження, опубліковане в науковому журналі Science of the Total Environment.

Група вчених зі США, Великої Британії та Канади проаналізували понад 7,8 тисячі людей та їхнє "домашнє середовище".

"Це дослідження було спробою кількісно оцінити позитивний вплив зелених насаджень на клітинному рівні, а також те, якою мірою зелені насадження можуть допомогти компенсувати шкоду, завдану навколишньому середовищу", – розповів співавтор дослідження, еколог Аарон Хіпп.

Ймовірно, зелені насадження уповільнюють старіння людей. Фото: IgorVetushko/Depositphotos

Науковці встановили, що ті, хто живе в районах з великою кількістю дерев та іншої рослинності, мають довші теломери – ділянки ДНК, що повторюються на кінцях кожної із 46 хромосом, і не дають генетичній молекулі розплутатися. Саме вони асоціюються з довголіттям.

"Це виявилося правдивим незалежно від раси, економічного статусу, а також від того, пили ці люди чи курили", – зауважив Хіпп.

Кожного разу, коли клітина ділиться, теломери всередині неї стають коротшими. Це відбувається доки клітина більше не може ділити свій генетичний матеріал і її клітинна лінія не вимирає.

"Завдяки цьому теломери є важливими маркерами біологічного віку або того, наскільки зношені наші клітини.

Ми знаємо, що багато змінних, таких як стрес, можуть впливати на те, як швидко відбувається цей процес", – зазначив ще один співавтор дослідження Скотт Оглтрі.

Серед позитивного впливу зелених насаджень вчені виділили такі:

• зменшення стресу;
  • "пом’якшення" спеки;
  • чисте повітря;
  • нижчий рівень шуму;
  • сприяння фізичній активності.

"Враховуючи середню швидкість виснаження у вибірці, зелені насадження можуть зменшити біологічний вік людини на 2,2-2,6 року", – припускають науковці.

Нагадаємо, вчені знайшли білок, який може впливати на старіння.