Ось і обіцяні секрети від психологині Дар’ї Бойко, які допоможуть знайти баланс між їжею та емоціями.
Вправа "Нагодуй свій зоопарк"
Вправа допоможе сформувати здорове ставлення до їжі, запобігти емоційному переїданню чи вибірковості в харчуванні. Її можна застосовувати, коли дитина "нічого не хоче" або хоче лише солодке.
Коли сідаємо їсти, до нас доєднуються наші внутрішні "звірі": лев, панда і жираф.
Наш внутрішній лев відповідає за фізіологічний голод. Він любить ситну, поживну їжу. Йдеться про складні вуглеводи, жири, білки. Нашому внутрішньому леву важливо отримати збалансовану тарілку.
Фото надані Nestlé в Україні
Панда – наш внутрішній гурман, який відповідає за задоволення. Вона любить, щоб було гарно, естетично, смачно. Їй не підійде прісна варена курка з гречкою – це не апетитно.
Жираф відповідає за емоційний стан, за наш настрій до їжі. У свого жирафа варто запитати, що ви відчуваєте, які у вас потреби.
Якщо приділяти вагу лише одному звірю, "зоопарк" почне бунтувати. Тоді й будуть переїдання, недоїдання тощо. Тому запитайте у кожного звіра, що саме йому потрібно, і знайдіть між їхніми потребами баланс.
Вправа "Родзинкова медитація"
Це вправа, яка вчить дитину повністю зосереджуватися на моменті. Вона допомагає знизити тривожність, повернути увагу в "тут і тепер", тренувати саморегуляцію. Це особливо важливо, коли дитина перезбуджена або після конфлікту.
Візьміть одну родзинку (або інший сухофрукт чи горіх), потримайте її на долоні або обережно затисніть між великим і вказівним пальцями. Зосередьте на ній свою увагу. Чи відчуваєте ви вагу родзинки?
Добре придивіться до родзинки. Уявіть, що вперше її бачите. Подивіться на неї якнайуважніше. Дослідіть кожну її частину: темні западини, складки та краї.
Покрутіть її пальцями, досліджуючи фактуру.
Піднесіть родзинку до носа і зробіть кілька повільних вдихів. Який запах вона має? Можливо, ледь помітний або інтенсивний. Зафіксуйте це для себе.
Покладіть родзинку до рота
Обережно вкладіть родзинку в рот, не розжовуючи її одразу. Зосередьтесь на температурі й текстурі. Проаналізуйте відчуття, які вона викликає, перебуваючи на язиці. Досліджуйте її язиком приблизно протягом пів хвилини або довше, якщо вам захочеться.
Коли будете готові, почніть повільно жувати. Звертайте увагу на зміну смаку та відчуттів. Як змінюється структура? Який смак домінує?
Вловіть перше бажання проковтнути родзинку і повністю усвідомте його, перш ніж її проковтнути. Зверніть увагу на рухи язика. Спробуйте відчути, як родзинка рухається стравоходом. Якщо ви не проковтнули її за раз, усвідомлено простежте наступні ковтальні рухи, поки родзинка не зникне остаточно. Зверніть увагу на рухи язика після того, як ви її проковтнули.
Зверніть увагу на посмак. Чи залишилося бажання взяти ще одну? Як змінюється ваше відчуття в тілі й свідомості?
Фото надані Nestlé в Україні
Вправа "7-П"
Це вправа на саморегуляцію, яка допомагає дитині відновити контроль над собою. У контексті їжі техніка допомагає розпізнати, чи бажання поїсти пов’язане з фізичним голодом, емоційним станом чи звичкою.
Уявно обома руками вхопи цю емоцію. Так відбувається фіксація наявності переживання, розпізнавання емоції.
П – продихай неприємну емоцію
Обережно поклали руки на живіт і глибоко вдихай та видихай (видих повільніший). Глибоке дихання має заспокійливий вплив.
Візьми склянку до рук та зосередься на повільних ковтках. Прохолодна вода допомагає прийти до тями в стресі.
Спробуй потягнутися догори, в сторони; окремо потягни кожну ногу, руку. Потягування, розтягування зменшують мʼязову напругу, послаблюють емоції.
Руками обійми голову чи розмісти долоні біля скронь. Подумки дай відповіді на запитання: що зараз відбувається? Звідки моя емоція? Чого я хочу? Як вчиню наступного разу?
П – поклади у серце позитив
Відкрий його для радісних емоцій. Приклади руки до серця. Природа не любить порожнечі, тому звільнене від негативної емоції місце краще заповнити чимось хорошим та приємним.
Склади долоні перед грудьми. Подякуй долі за можливість набувати цінний досвід. Це формує позитивне мислення, вміння бути вдячними, що впливає напряму на здатність бути щасливими.
Менеджерка проєкту "Абетка Харчування" Софія Веремчук:
"В умовах повномасштабного вторгнення ми адаптували освітню програму «Абетка Харчування», розширивши її для підтримки українських школярів, які щоденно стикаються з викликами війни.
Окрім навчальних матеріалів, ми впровадили благодійні ініціативи для дітей ВПО та дітей позбавлених батьківської опіки. Серед наших нововведень – перша в Україні пізнавальна карткова гра про їжу, яка вже використовується більш ніж у 300 школах в укриттях під час повітряних тривог.
Ментальне здоров’я є ключовим фактором, що впливає на успішність навчання та якість життя дитини. Тому, реалізуючи нашу програму, ми впроваджуємо елементи нейроосвіти, що передбачають інтерактивні формати навчання. Це дозволяє школярам активно брати участь у майстер-класах та уроках, скуштувати корисну їжу та в позитивній атмосфері поділитися своїми емоціями та думками", – підсумувала Софія Веремчук, менеджерка проєкту "Абетка Харчування".
Фото надані Nestlé в Україні
Цього року команда планує активніше просувати платформу "Абетка Харчування" серед вчителів, щоб більше українських школярів дізналися про здорове харчування. Учасники зможуть долучитися до різних активностей: фестивалів, відкритих уроків, кулінарних майстер-класів та інших подій.
На платформі "Абетка Харчування" також доступні відеоуроки та інші корисні матеріали про те, як готувати разом із дітьми, перетворюючи цей процес на захопливе навчання. Кожен може стати учасником програми, отримати доступ до всіх матеріалів і долучитися до спільноти педагогів та батьків, які прагнуть зробити майбутнє дітей здоровішим. Для цього достатньо зареєструватися на сайті проєкту