Кожна дитина має здібності – важливо їх бачити
Світлана Макуха, матір Артема, хлопця з церебральним паралічем, вже 10-й рік залучена до інклюзивних процесів, що пов’язані з життям її сина. Зараз її син навчається в четвертому класі Броварського ліцею № 7 Київської області за індивідуальною програмою. Хлопчик має дискінетичний розлад і пересувається на кріслі колісному. Під час навчання він користується айтрекером (від англ. eye tracker) – пристрій, який відстежує напрямок погляду користувача та його рухи головою. Завдяки технологіям Артем має доступ до навчання та соціалізації.
Світлана Макуха в День міста Бровари, "Броварський забіг незламності"
Світлана виступає в ролі асистента дитини: "Коли нам запропонували взяти участь у соціальному проєкті від ЮНІСЕФ, то величезна проблема виникла в тому, що немає спеціалістів, які вміють працювати з айтрекером і надавати дитині освітню послугу. Завдяки айтрекеру мій син може відповідати поглядом «так» або «ні», говорити про свої потреби – хочу пити, хочу цукерку чи в туалет. Деякі діти вже навіть навчилися друкувати за допомогою трекера".
Настя Шинкар
Такі допоміжні гаджети дуже потрібні. Запит на них високий – це показав пілотний соціальний проєкт від UNICEF, завдяки якому Броварський ліцей № 7 тепер облаштований пандусом, туалетом для дітей з інвалідністю, є ресурсна кімната. Після того, як вийшла публікація про Артема і те, як він навчається завдяки айтрекеру, то інші батьки звернулися з питанням, як можна скористатися пристроєм і для їхньої дитини.
"Я для свого сина буду працювати й на благодійних засадах, бо бачу, що у нього інтелект збережений і він прагне навчатися. Щоправда, з квітня він на апаратній вентиляції легень, але все одно ми намагаємося бути в школі, – розповідає Світлана. – Моя мета, щоб дитина комунікувала і соціалізувалася. Артему дуже подобається школа. Вчителька згуртувала школярів та налаштувала прекрасний, толерантний мікроклімат в класі".
Державні спеціальні освітні заклади ще очікують реформи від Міністерства освіти. Вузьких спеціалістів з досвідом дуже не вистачає та й програми в більшості – застарілі, тому роль активної діяльності громадських організацій у цій сфері надзвичайно важлива.
У 2020 році завдяки зусиллям команди громадської організації "Бачити серцем" в Україні стартував онлайн-проєкт неформальної освіти для підлітків та молоді зі складними порушеннями розвитку "Школа для кожного". Якщо на старті програми було залучено 13 учасників, то сьогодні вже налічує 91 учасника віком від 12 до 30 років. У школі діє правило: "Ми працюємо разом, а не замість підлітків". Частина слухачів проживають на окупованих чи прифронтових територіях.
Галина Сьобко
"Наша школа для багатьох учнів та студентів є єдиною формою навчання, – каже Галина Сьобко, кураторка та методистка освітньої програми «Школи для кожного», тифлопедагогиня. – Оскільки ми дотримуємося принципу комплексного підходу, навчаються та змінюються всі члени родини. Батьки теж навчаються слухати та чути своїх дітей, вірити в них, відпускати, домовлятися, запитувати дозвіл при будь-якій взаємодії з тілом дитини, не виконувати завдання за дитину, не порівнювати з іншими. У період навчання батьки мають час на себе, час для відпочинку та вирішення важливих особистих питань".
Поведінкова аналітикиня і тренерка курсу з підготовки тьюторів Ірина Білик сподівається, що інклюзія за час війни не зникне, а стане ще актуальнішою:
"Я вірю в те, що інклюзія нікуди не дінеться, що ми не зробимо крок назад. Я від всього серця прагну, щоб слово «інклюзія» не використовували. Щоб було природно, коли в закладах навчаються різні люди: у професійних та вищих навчальних закладах, з особливими освітніми потребами чи без них, для будь-якої дитини й дорослого. Щоб у нас суспільство стало доступним і вже не було розподілу. Щоб різноманітність увійшла в наше життя – ми всі різні й всі маємо право на те, щоб здобути якісну освіту і гідно жити".