Освіта з емпатією: як викладачі допомагають опанувати нову професію
Мультидонорська ініціатива Skills4Recovery навчає викладачів та кар’єрних радників, як працювати з вразливими групами населення. Зокрема з учасниками бойових дій, ВПО та людьми з інвалідністю, тим самим сприяє їхній активізації та професійній реінтеграції.
Михайло Кузьменко, заступник директора з навчально-виробничої роботи Дніпропетровського центру професійно-технічної освіти ДСЗ, наголошує: професійне навчання – це не лише про нову кваліфікацію, а передусім про відновлення внутрішньої опори людини.
"Найбільше мене цікавив психологічний аспект – як направляти та допомагати знаходити себе у цивільному житті тим, хто пережив бойові дії. Це не лише про навчання нових професій, а про комунікацію та підтримку.
Ми вчилися того, як важливо не нав’язувати свої рішення, а давати людині можливість самостійно обирати свій шлях", – ділиться Михайло.
Він наводить приклад роботи з ветераном, який повернувся з полону та шукав нові можливості для роботи, але був розгублений і не знав, з чого почати.
Розмова тривала кілька годин і вийшла за межі обговорень лише майбутніх курсів. Колишній військовий також розповів Михайлу про досвід полону. Можливість бути почутим та виговоритися позитивно вплинули на ветерана.
Військовослужбовець після завершення розмови визначився з напрямом та розпочав навчання у сфері IT, а після завершення – знайшов роботу в царині компʼютерних технологій.
"Його успіх показує, що правильна підтримка та належна комунікація можуть стати переломним моментом у житті людини, повертаючи її до активного життя", – переконаний викладач.
Адже участь у навчанні від Skills4Recovery змінила й внутрішні процеси в самому закладі. Михайло ділиться знаннями з колегами, проводить тренінги та допомагає впроваджувати нові підходи.
"Ми працюємо з дорослими людьми, які пережили складні події. Тут важливіше розуміння й адаптивність, ніж класична методика викладання. Завдяки міжнародній допомозі ми можемо швидко інтегрувати людей у нове професійне середовище. Короткі курси допомагають людям швидко знайти своє місце на ринку праці, і це стає поштовхом до нових можливостей", – наголошує він.
Світлана Білан, викладачка Дніпропетровського центру професійно-технічної освіти ДСЗ, також пройшла навчання. Вона працює переважно із жінками старшого віку та допомагає їм опанувати навички роботи за комп’ютером.
Світлана має стаж понад 20 років, тому прийшла на навчання з чітким запитом: знайти нові підходи до роботи з вразливими групами.
"Я освоїла нові підходи до адаптації навчання під потреби кожного студента. Раніше багато речей робила інтуїтивно, а тепер маю чіткі інструменти для роботи з різними групами.
Один із моїх студентів мав проблеми зі слухом, і я змогла змінити підхід до викладання, щоб він міг повноцінно брати участь у заняттях. Ми додали текстовий супровід для матеріалів, і навіть інші студенти почали допомагати йому. Це стало прикладом справжньої командної підтримки та співпраці", – розповідає вона з гордістю.
Викладачка також згадує жінку з її групи, яка через травму на заводі втратила пальці на правій руці. Згодом вона вирішила навчитися нової професії та вперше сіла за комп’ютер.
"Це був справжній виклик – навчити її працювати за комп’ютером. Але завдяки новим підходам я змогла підтримати її, і вже через кілька місяців вона навчилася працювати навіть однією рукою", – додає Світлана.
Вона впевнена, що досвід, отриманий під час навчання, допоможе їй надалі працювати ще ефективніше.
"Я буду ділитися цими знаннями з колегами, і це дозволить нам краще підтримувати тих, хто потребує нашої допомоги. Особливо це важливо для людей, які через війну втратили здоров’я або опинилися в складних життєвих обставинах", – додає викладачка Дніпропетровського центру професійно-технічної освіти ДСЗ.