"Шлях до свободи волі" – Андреас Шляйхер, радник з питань освітньої політики при генеральному секретарі ОЕСР
Андреас Шляйхер, директор з питань освіти та навичок, радник з питань освітньої політики при генеральному секретарі ОЕСР, засновник освітніх вимірювань PISA і ДоСЕН.
Я вражений освітянською спільнотою України. Ви дієте у дуже складному контексті війни та руйнувань. І все ж я бачу, що люди єдині в баченні майбутнього, яке змінюється фактично на ваших очах.
Йдеться не про те, щоб відбудовувати й покращувати те, що було, а про те, щоб будувати заново, зовсім по-іншому. Ви розглядаєте людину в цілому як особистість, а не лише її розумові здібності, а освіта йде до ідеї справжньої автономії, за якої вчительство має бути не просто коліщатком у великому механізмі.
Освіта – дуже консервативна соціальна організація. Ми всі прагнемо змін, але іноді ми, як батьківство, є скоріше частиною проблеми, а не рішення. Ми дуже переживаємо, що діти більше не будуть вивчати звичні для нас речі. Педагоги іноді вчать так, як учили їх, а не так, як їх навчали вчити. Освітні зміни даються важко.
Проблема в тому, що світ рухається із разючою швидкістю. В Україні війна спричиняє, зокрема, зміни в демографії та важкі випробування учнівства в сільській місцевості. Водночас ми живемо у час цифровізації, коли чат GPT може багато такого, що роблять люди.
Саме час поставити собі питання: що робить нас людьми? Воно мало обговорюється. Більшість розмов точиться навколо логістики освіти, адміністрування. Але навіщо потрібна освіта? Як вона впливає на майбутнє? Час думати про освіту, яка дає можливість не просто вчитися, щоб завтра отримати роботу, а насправді інвестувати в людей, щоб вони могли творити майбутнє.
Ми звикли бачити цінності поза освітою. Часто вчимо цінностей не в межах навчальної програми, а в позакласній діяльності. Але я думаю, що цінності мають лежати в основі системи освіти.
Наприклад, у спорті йдеться не лише про легку атлетику, а й про те, щоб взяти відповідальність за себе, розвинути мужність, лідерство, соціальні навички. Ми повинні не лише давати зміст, а й цілеспрямовано формувати цінності з того, що учнівство вивчає в межах різних дисциплін.
Деякі ціннісні концепції, такі як свобода волі учнівства (students’ agency), працюють дуже просто. Вчитель формує ідею мислення зростання, у межах якої учнівство розуміє: якщо я старанно навчаюся, то досягну успіху, навіть якщо це важко. Це насправді спосіб мислення, який можна виховувати. Це легка частина.
Розвинути власне свободу волі набагато важче. Для цього необхідно створити освітнє середовище, в якому учнівство зможе взяти на себе відповідальність за власне навчання.
З погляду незначних проміжків часу, наприклад, десяти років, ми не побачимо особливих змін у рівні свободи волі дітей. Коли ж дивитися глибше, є деякі тривожні ознаки. Ми забрали значний простір для розвитку свободи волі у дітей. Ми зробили навчання дуже безпечним, структурованим і щільним – іноді діти мають графік, гірший за дорослих. Ми почали більше говорити про свободу волі, але освіта, яку ми насправді надаємо, переважно спрацьовує навпаки. Я переконаний, що певний рівень ризику має бути частиною нашого життя, і діти мають до цього звикнути, а також навчитися брати на себе відповідальність.

Ви не побачите свободи волі та залученості учнівства, якщо цих якостей немає в їх учительства. В Україні, наприклад, Нова українська школа дає освітянам багато способів взяти на себе відповідальність. Але багато хто цим не користується. Я думаю, що це сигнал того, що вчительство насправді відчуває, що це штучний простір. Свобода волі та залученість – це не те що розвивається в ізоляції. Вони завжди розвиваються через співзалученість.
Я думаю, ми повинні працювати над тим, щоб свобода волі та залученість стали для вчительства реальністю. І тут питання, як організувати цю роботу: чи дати підручник і відправити у клас, чи дати простір для співпраці з колегами, підвищення кваліфікації. Вчительству важливо ставити собі запитання, оцінювати зроблене, розмірковувати про ефективність та дієвість вчителювання.
Якщо вчительство ізольоване, дуже важко змінити їх світогляд зненацька.
Щоб змінювати світогляд дорослих, треба створювати культуру командної взаємодії в школі. І якщо заклади освіти є сильними спільнотами, що розвиваються, це створює динаміку і спонукає людей рухатися разом.
У будь-яких спільнотах є мала група інноваторів, які вносять нові ідеї. Є ще одна невелика група – люди, які цікавляться інноваціями й хочуть їх спробувати. Якщо у вашому закладі є такі люди, можна починати формувати ранню більшість. Спробувати переконати інших. І тоді вже можна починати змінювати систему. Я впевнений, що ми здатні на ці зміни.
Пропозиція до змін в освіті та порада для батьківства
Вчителі мають більше часу приділяли тому, щоб зрозуміти, які їх учні й учениці, ким вони хочуть стати, і як їм можна в цьому допомогти. Щоб метою освіти став не стільки обмін знаннями, скільки розвиток певних людських якостей через здорові стосунки.
У відносинах школи та родини важливо розуміти, що вчительство не може виграти битву проти батьківства. Якщо ви вводите нову навчальну програму, просуваєте нову ідею в школі, а батьки в це не вірять, ви нічого не зможете реалізувати.
Я ніколи не забуду, як був колись у провінції Юньнань, в одному з найбідніших регіонів Китаю. Я був вражений, що школа в одному з містечок працювала з дуже обмеженою кількістю вчительства, бо батьківство було глибоко залучене у всі процеси: виховання своїх дітей вдома, соціальну підтримку школи, логістику тощо.
Я спитав у вчительки, як вона змусила батьківство інвестувати в школу. І вона відповіла: "Знаєте, я намагаюся говорити з кожним із батьківства приблизно двічі на тиждень. І не просто говорити про освіту, а й про піклування про дітей, їхній душевний стан, розвиток тощо". Це зовсім інший погляд, бо батьківство не було осторонь, вони були частиною не проблеми, а її розв’язання.
Послання в майбутнє
Ми не можемо передбачити майбутнє. Але, думаю, ми всі можемо навчитися бути більш відкритими до різних бачень цього майбутнього.
Небезпека часто полягає в тому, що ми думаємо про майбутнє, яке нам найбільше подобається, а воно не є найбільш імовірним. Як змінюватимуться технології? Як демографія вплине на школи? Що буде з ресурсами та ринком праці? Треба краще зрозуміти зовнішні чинники й те, як вони впливають на освіту. Це ті питання, які ми маємо поставити собі, а не мріяти про конкретне майбутнє, а потім розчаровуватися.