Після перемоги буде відбудова: чому робота в будівництві та логістиці – це майбутнє

Спецпроєкт в межах програми USAID "Мріємо та діємо"
14 червня 2024
Транспорт і логістика на рівні з IT потрапили до переліку популярних галузей, в яких батьки школярів хотіли би бачити своїх дітей. Водночас будівельна галузь потрапила до менш популярних напрямів. Але ці сфери – критично важливі для України.

"Українська правда. Життя" спільно з програмою USAID
"Мріємо та діємо" підготувала матеріал про роботу в галузях будівництва, транспорту та логістики.

Ми розпитали в керівників будівельних компаній і логістичних відділів про тенденції на ринку, професії, які мають найбільший попит, та їхню оплачуваність, а також дізнались про найцікавіші аспекти роботи.

(І)
Будівництво

У 2022 році з повномасштабним вторгненням ринок нерухомості в Україні фактично "ліг". І хоч у 2023 році ситуація покращилась, знайти будівельників і багатьох інших фахівців – дуже важко, розповідає засновник будівельної компанії Build Trust Єгор Клименко.
Нині на порталі Work.ua розміщено майже 5 тисяч вакансій у категорії "Будівництво, архітектура" – і це тільки в Києві за останні три місяці.
ЄВГЕН МИРОШНИК
"Зараз є великий дефіцит у кількості спеціалістів серед проєктувальників, зокрема, інженерів, архітекторів, конструкторів", – розповідає Євген Мирошник, керівник проєктного відділу компанії Alliance Novobud, яка займається будівництвом житлових будинків і цивільних споруд у Києві та Броварах.
Професії, які мають найбільший попит у галузі будівництва житла – це інженери, проєктувальники, архітектори та будівельники, майстри різних спрямувань (муляри, плиточники, електрики, сантехніки, монтажники, зварювальники тощо).
олена ломоносова
Дуже не вистачає виконробів, які можуть правильно спланувати та організувати роботу на обʼєкті. Також є дефіцит генпланістів – архітекторів, які займаються розробленням містобудівної документації, додає Олена Ломоносова, засновниця компанії BIM Team, яка проводить повний цикл будівництва за технологією BIM (Building Information Model) – це один з останніх трендів у галузі будівництва.
Дуже не вистачає виконробів, які можуть правильно спланувати та організувати роботу на обʼєкті. Також є дефіцит генпланістів – архітекторів, які займаються об’ємним плануванням, додає Олена Ломоносова, засновниця компанії BIM Team, яка проводить повний цикл будівництва за технологією BIM (Building Information Model) – це один з останніх трендів у галузі будівництва.
Проєктування за технологією BIM – це не просто креслення, а модель, у якій видно всі дані. Вона дає можливість побачити весь проєкт за допомогою побудови тривимірної віртуальної моделі та виправити всі недоліки. Компанія проєктує школи, садочки, промислові будівлі, будує котеджі та маленькі житлові будинки, а також займається дизайном і ремонтом комерційних об'єктів.
У таких компаніях, як BIM Team, є робота для дизайнерів ландшафту та дизайнерів інтерʼєру. Також у дизайні є окрема популярна серед молоді робота – візуалізація. Візуалізатор – це людина, яка робить гарну картинку і показує, як дизайн буде виглядати в реальному житті, накладаючи всі текстури й кольори.

Як працюють і заробляють у будівельних компаніях?

Про це зі свого досвіду може розповісти Михайло Шуляк – інженер виробничого технічного відділу Alliance Novobud. Чоловік здобув освіту за спеціальністю промислове цивільне будівництво у Вінницькому національному технічному університеті й починав із виконроба. Він не боїться фізичної праці, але нині більше працює в офісі.
михайло шуляк
"Я рахую будівельні об'єми (Будівельний об’єм – показник, який визначає вартість зведення та енергоефективність майбутньої споруди – ред.). Потрібно отримати проєктну документацію, зробити по ній вибірку, що потрібно виконати. Потім ці дані відправляються на тендерний відділ, який вибирає підрядника, який зробить все максимально швидко і вигідно. Потім складаються акти й збирається комплект документів для проєктування та експлуатації.

Найбільше мені подобається, коли всі цифри прораховані до найменших дрібниць, коли все працює як треба",
– каже Михайло.
Робота дає йому не лише цікаві виклики, а й можливість спілкуватися з людьми, створювати будівлі та отримувати пристойну зарплату. 
Хоч в умовах великої війни продажі нерухомості йдуть не так активно, як до цього, і будівельним компаніям складніше отримувати прибутки, дефіцит фахівців породжує вищі грошові пропозиції від роботодавців.
Зарплати залежать від конкретного роботодавця, спеціалізації працівників, кваліфікації та досвіду. Зарплата проєктувальника в Україні може коливатися від 25 до 60 тисяч гривень, в середньому – 30-40 тисяч гривень, каже Євген Мирошник.
Дефіцитні робітничі спеціальності передбачають і більші заробітки, адже компанії "полюють" на рідкісних фахівців. Так, наприклад, на платформі Work.ua можна знайти вакансії плиточника, бетоняра, монолітника з зарплатами 40-70 тисяч гривень.
За словами Михайла Шуляка, прибуток будівельників також залежить від кількості обʼєктів, на яких вони працюють. Якщо фахівець працює на кількох обʼєктах одночасно – може отримати до 80 тисяч гривень.
Також на розцінки впливає географічне розташування – ціна на нерухомість і виконання робіт вища у великих містах.
"Я думаю, що до кінця року точно буде перегляд зарплати. Навіть якщо галузь буде в такому стані, як зараз, є попит на фахівців та відповідне фінансове заохочення",– додає керівник проєктного відділу.
У стереотипному уявленні багатьох людей архітектор чи інженер займається кресленнями від руки і довго й нудно працює з цифрами. Михайло Шуляк наголошує – з цифрами "дружити" потрібно обов’язково, але робота точно не нудна, і сучасні технології полегшують багато процесів.
Водночас робота архітекторів і конструкторів – не лише за комп’ютером в офісі. Їм часто доводиться виїжджати на об'єкт, дивитися за будівництвом.
"Є ті, хто працюють віддалено, але все відносно. Що стосується будівельників, монтажників, електриків – тут звичайно передбачається застосування фізичної сили", – додає Олена.
На думку Михайла Шуляка, будівництво сподобається як інтровертам, які люблять "творити" наодинці, так і комунікабельним людям, яким легше працювати в команді. Але, звісно, навички командної роботи дуже важливі.
"Зазвичай будівництво і проєктування – це робота з людьми. Як керівник проєктного відділу, я спілкуюся з людьми, з якими приємно мати справу. Вони високоорганізовані, професійні, дуже відповідальні…

Мені найбільше подобається те, що ми робимо щось хороше, соціально важливе. Це мотивує команду. Кожен раз хочемо свій об'єкт зробити кращим, ніж попередній",
– каже Євген Мирошник.

(ІІ)
Логістика – "серце" армії, транспорту і торгівлі

Військові часто кажуть, що логістика – це серце армії. Насправді ж без логістики неможливі не лише військові операції, а й будь-які вантажоперевезення, торгівля, поштова система…
Логістика – це не лише система організації доставлення різними видами транспорту, від залізниці до літаків. Це про оптимізацію процесів, контроль і розподіл вантажів, планування і створення найзручніших транспортних ланцюгів, і величезний внесок в економіку країни.
Попри соціальну важливість роботи в галузі транспорту й логістики, роботодавці стикаються з критичними потребами та викликами. Зараз компанії практично всіх сфер стикнулися з дефіцитом кадрів. Про це з власного досвіду знає Сергій Нечай, керівник підприємства "Транспеле" – київської компанії, яка займається міжнародним перевезенням вантажів автомобільним транспортом. На фурах транспортують сировину, зернові, добрива, метал, труби та інші експортні матеріали.
сергій нечай
"Основна проблема – це нестача водіїв. На початку повномасштабного вторгнення, багато українських водіїв працювали за кордоном і хтось не повернувся. Зараз багато водіїв у лавах Збройних сил, а знайти нових – дуже важко, оскільки масштабної підготовки водіїв на державному рівні немає",  – розповідає Сергій.
За словами спеціалістів сайту пошуку роботи Work.ua, найбільший попит у галузі транспорту та логістики мають водії та водії-міжнародники зокрема.
Наступними у рейтингу опинилися такі посади, як логіст, вантажник, менеджер з продажу, бухгалтер, курʼєр, оператор таксі, оператор поштового відділення, експедитор.
Окрім водіїв, компанія "Транспеле" потребує слюсарів, бо транспортні засоби постійно потребують технічного обслуговування; механіків, які перед кожним рейсом обслуговують автомобіль; логістів, які отримують замовлення на перевезення і контрактують їх; а також бухгалтерів, які ведуть розрахунки. Великі фірми також можуть потребувати інженерів з безпеки руху, інженерів з охорони праці, системних адміністраторів (щоб обслуговувати комп'ютерну мережу підприємства) тощо.
За даними порталу вакансій Work.ua, робота водія навантажувача, логіста й оператора таксі – у Києві найбільш високооплачувані (в середньому 26-30 тисяч грн). Однак в реальних умовах найвищою зазвичай є зарплата водія-міжнародника (30-70 тисяч грн).
"При міжнародних перевезеннях кожен власник сам домовляється про умови оплати праці або має якісь внутрішні підходи до формування заробітної плати. Оплата складається із заробітної плати, з витрат на добові, на відрядження. Є додатки до заробітної плати.

Хтось сплачує водієві за подолану відстань (наприклад, 5 гривень за кілометр), хтось – за відпрацьований час (від 60 до 80 євро на добу).
На ринку в Україні заробітна плата водіїв-міжнародників коливається від 30 до 70 тисяч гривень на місяць, але може бути й більше", – каже Сергій Нечай.
У "поштовій" логістиці також є дефіцит водіїв і логістів, а ще диспетчерів, вантажників, операторів поштових відділень, курʼєрів і листонош. Для транспортної логістики "Укрпошти" дуже потрібні аналітики, технологи, а для роботи на складах – оператори та сортувальники.
оксана яковлева
"Нині у нас немає такої професії, яка б не була важлива. А найбільш дефіцитні – водії. Під час пандемії COVID-19 дефіцит кадрів був настільки відчутним, що майже всі компанії переглянули та підвищили систему оплати. Але повномасштабна війна знову призвела до нестачі фахівців, бо багато водіїв служать у війську", – каже Оксана Яковлева, директорка з логістики "Укрпошти".

"Дорожня романтика". Як працювати у транспорті та логістиці?

Транспорт і логістика – це галузі, куди часто йдуть працювати "династіями", з покоління в покоління. Однак останнім часом роботодавці відчувають гострий дефіцит молодих працівників.
Робота водія-міжнародника нелегка: вона передбачає тривалі відрядження по кілька тижнів і навіть місяців. Інколи роботу ускладнюють затримки на кордонах, утруднені побутові умови, а інколи виникає необхідність попрацювати фізично. Утім, робота водія точно сподобається тим, хто мріє подорожувати.
"Найкраще для водія – це можливість мандрувати, така собі дорожня романтика. Водій не працює цілодобово – є жорсткі вимоги до режиму перевезення, часу роботи і відпочинку водія. Зараз чітко регламентується, скільки він може перебувати за кермом, наприклад, не більше 56 годин за тиждень, або не більше як 90 годин за два тижні. Тому багато водіїв під час відпочинку ходять дивитися історичні місця, купатися в морі", – каже Сергій Нечай.
Що стосується пошти, ця робота навпаки передбачає перебування в Україні. "Укрпошта" – єдина компанія, яка робить доставлення навіть у найвіддаленіші прифронтові населені пункти. Людям привозять пенсії, листи, харчові набори, ліки та інші посилки. І логісти, зокрема, розробляють маршрути курсування автомобілів доставлення.
Більшість маршрутів країною пролягають безпечними шляхами, а в зони, наближені до фронту, вирушають водії, які мають достатньо досвіду та добровільно погодились працювати цими напрямками.
наталія кубікова
"У нас є міські маршрути, внутрішньорегіональні, а також інкасаційні, за якими до відділень підвозять готівку. Логісти мають враховувати режим роботи відділень, географію, наявність транспорту, графік водіїв. Ми повинні розуміти вантажність і місткість автомобілів. Від цього ми відштовхуємося і виконуємо завдання, які змінюються щодня", – розповідає менеджерка управління транспортної логістики "Укрпошти" Наталія Кубікова.
За словами Наталії, робота логіста дуже динамічна і передбачає не лише створення маршрутів та внесення їх до відповідних систем, які використовуються на підприємстві. Логісти вирішують проблеми з перевезеннями та затримками на маршрутах, комунікують з водіями та поштовими відділеннями.
"Коли мене питають, що мені подобається в роботі, я можу сказати, що сама логістика, оскільки це щоденний квест. Я обробляю великі обсяги інформації і робочий день не буває сталим. Є дуже багато задач, і це не лише доставка з пункту А до пункту Б.

Тут потрібна багатозадачність, навички комунікації, знання географії та жага до навчання. Ми щодня, щотижня і щороку навчаємося у своїй же професії",
– розповідає Наталія.
Головний тренд "поштової" логістики – це автоматизація. Сучасне обладнання та спеціальні програми допомагають полегшити роботу кур’єрів, операторів, водіїв та логістів.
"Нині майже в кожному великому місті "Укрпошта" має автоматизовану сортувальну лінію, як для газет, так і для посилок. Для споживача це означає пришвидшення роботи і мінімізацію помилок. Раніше людина мала сортувати велику кількість посилок руками, а тепер це вже автоматизовані лінії. Людина задає сценарій сортування для кожної лінії, а лінія вже автоматично розуміє, читаючи штрихкод, в який саме рукав можна відправити цю посилку", – додає Оксана Яковлева.
Ще один тренд – диджиталізація. Нині всі водії забезпечені терміналом збору даних – спеціальним сканером, який підказує, куди їхати, що потрібно забрати та привезти.

Повоєнна відбудова. Які перспективи чекають на фахівців у будівництві, транспорті та логістиці?

На думку Євгена Мирошника, після війни в Україну залучать багато іноземного капіталу, відповідно – робота буде дуже високооплачуваною.
"Я думаю, буде допомога якихось великих фондів. Для складних проєктів, як-от очисні споруди чи аеропорти, будуть залучати іноземні проєктні компанії, які мають чималий досвід в реалізації таких об'єктів", – каже Євген.
На його думку, процеси активної відбудови країни стануть причиною дефіциту високоспеціалізованих працівників будівельної галузі, особливо проєктувальників та будівельників. Багато українців емігрували, а значна частина фахівців, які пішли на фронт, не одразу зможуть повернутися до своєї "цивільної" професії.
"У повоєнний час буде будівельний бум і порив до відновлення. Ринок потребуватиме як інженерних, так і робітничих спеціальностей. Потрібно ж не просто запроєктувати будівлю, а зробити обстеження, забезпечити логістику.

Відновлення ще складніше, ніж нове будівництво, і може потребувати більше людей. Щоб зробити проєкт реконструкції, потрібно мінімум на 30% більше часу, ніж запроєктувати з нуля",
– вважає Євген.
У галузі транспорту та логістики також прогнозують "післявоєнний бум" – роботи стане ще більше, коли запрацюють аеропорти, морські перевезення.
"Я вважаю, що в Україну прийде великий обсяг інвестицій. Країна потребує відбудови, тому потрібно буде перевозити вантажі. Ми все ж таки сподіваємося, що море запрацює. Не треба забувати, що Україна завжди була країною з потужним транзитом. Транзит з Туреччини проходить через Україну, завжди є багато перевезень до Європи та Азії", – каже Сергій Нечай.

Яка освіта потрібна для будівництва чи логістики

Для успішної кар’єри в галузі будівництва, транспорту та логістики в Україні важливо мати відповідну освіту, практичні навички та досвід, бути готовими до постійного навчання та адаптації до нових умов ринку.
Якщо немає впевненості щодо вибору майбутньої професії, почати можна з професійно-технічної освіти й вже в процесі навчання та роботи визначатися, куди рухатися далі.
Так, наприклад, виконробам і будівельникам може бути достатньо профтехосвіти з будівельної спеціальності. Її можна здобути, наприклад, у Чернігівському професійному залізничному ліцеї, Дніпровському фаховому коледжі будівельно-монтажних технологій та архітектури або в Київському коледжі будівництва, архітектури та дизайну.
"Можна починати з самого нуля. Корисно і на будмайданчику попрацювати, подивитися, як виконуються роботи. Можна почати з будь-якої позиції та вдосконалюватися, здобувати додаткову освіту. Наприклад, якщо претендуєте на менеджерські позиції, може знадобитися економічна освіта", – вважає Михайло.
Але деякі спеціальності в будівництві все ж потребують вищої освіти, оскільки несуть за собою велику відповідальність. Це стосується, зокрема, інженерно технічних працівників, проєктувальників та архітекторів.
Євген Мирошник радить звертати увагу на будівельні та архітектурні університети. Наприклад, сам Євген має дві вищі освіти – промислове цивільне будівництво та управління проєктами в Київському національному університеті будівництва та архітектури (КНУБА).
Усі фахівці погоджуються, що в будівельній галузі найважливіше – самовдосконалення і відкритість до інновацій. Це стосується не лише "новинок" у трендах будівництва чи сучасних матеріалів, а й спеціальних програм для проєктування.
Архітектори та конструктори повинні знати не тільки державні будівельні норми й закони України, а також багато програм для віртуального моделювання та обчислення.
"Excel – це просто базове вміння, щоб структурувати дані й не плутатися з підрахунком. Також є багато програм для архітекторів і конструкторів, їх навіть вивчають в університетах, але це можна опанувати в процесі роботи.

З університету мені знадобилося, напевно, декілька курсів. Наприклад, пів року вивчення геодезії. Але більшість знань набувається в процесі практики, досвід дуже цінується", – зауважує Михайло.
Будівництво, транспорт і логістика – це галузі, які потребують не тільки спеціальної освіти, але й постійного самовдосконалення.
"У логістиці, як і в будь-якій індустрії, все дуже швидко змінюється, особливо з епохою штучного інтелекту, диджиталізації. Скільки б років не працювали – ми постійно навчаємося. Наші клієнти змінюють свої очікування від послуг досить регулярно і швидко. Тому я б радила молоді орієнтуватися на тренд lifelong learning – "навчатися все життя", – каже Оксана Яковлева.
"Укрпошта" співпрацює з понад 20 навчальними закладами в межах підготовки фахівців, зокрема з Національним транспортним університетом, Київським фаховим коледжем морського і річкового флоту та транспортних технологій Державного університету інфраструктури та технологій, Національним авіаційним університетом, Київським національним економічним університетом ім. В. Гетьмана (КНЕУ), Київським політехнічним інститутом імені Ігоря Сікорського (КПІ), Київським професійним коледжем з посиленою військовою і фізичною підготовкою та іншими. Серед спеціальностей, потрібних компанії, є логістичні напрями, такі як "Транспортні технології (на автомобільному транспорті)", "Організація перевезень і управління на автомобільному транспорті".
Фахівців у галузі логістики також готують у Придніпровській державній академії будівництва та архітектури, Українському державному університеті залізничного транспорту.
Національний авіаційний університет пропонує програму "Мультимодальний транспорт і логістика" на спеціальності "Транспортні технології", програми "Логістика" та "Авіаційна логістика" на спеціальності "Менеджмент".
Але в цій сфері важливо не лише здобути вищу освіту. Щоб після закінчення університету було легше зайняти бажану посаду, краще починати знайомитись з професією вже під час навчання. Багато компаній мають програми для студентів. Зокрема, в "Укрпошті" готові ділитися досвідом зі студентами вищих навчальних закладів під час виробничої практики.
"У галузі логістики, бачимо, що більшість роботодавців надають перевагу саме кандидатам з досвідом роботи", – додають фахівці Work.ua.
Для роботи водієм також варто подумати про набуття водійського досвіду заздалегідь – вдосконалювати ці навички можна паралельно з навчанням.
Якщо говорити про підготовку спеціалістів галузі транспорту й логістики, окремо можна виділити посаду водія та водія-міжнародника, адже тут потрібні водійські права спеціальної категорії C або E, досвід водіння, а також сертифікати на міжнародні перевезення.
Потрібно вчитися в автошколах та отримати кваліфікаційну карту водія (код 95) для перевезення вантажів транспортом категорій C, D і E. За словами Сергія Нечая, водіям також можуть бути потрібні додаткові курси, наприклад, для перевезення небезпечних вантажів.
Загалом роботодавці закликають молодь не боятися обирати будівництво, транспорт і логістику.
"Будівництво та проєктування – це благородна професія, тому що повʼязана з творенням. Це є і буде дуже актуальною професією під час відбудови України", – наголошує Євген Мирошник.
Досліджуйте перспективні професії у сільському господарстві, енергетиці, будівництві та логістиці разом зі своїми дітьми на сайті кампанії "Поглянь на професії по-новому".
"Ця стаття є частиною інформаційної кампанії «Поглянь на професії по-новому», що втілюється IREX та Zinc Network у партнерстві з Міністерством освіти і науки України в межах програми USAID "Мріємо та діємо".

Ця стаття стала можливою завдяки щирій підтримці американського народу через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст статті є відповідальністю IREX та Zinc Network і необов’язково відображає погляди USAID чи Уряду Сполучених Штатів."
© 2007-2024, Українська правда.

Текстові матеріали, розміщені на сайті life.pravda.com.ua, можна безкоштовно використовувати в обсязі не більше 50% за умови прямого посилання у підзаголовку чи першому реченні матеріалу.Матеріали з позначкою PROMOTED, СПЕЦПРОЄКТ, ЗА ПІДТРИМКИ публікуються на правах реклами.

Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".