ДАІ на лапу, водій!

7
20 серпня 2008

І хоча правила дорожнього руху передбачають усне попередження, захисники дорожнього спокою дуже переконливо заявили про аварійну ситуацію.

Автомобілісти знають, що основний винахід нашого президента в боротьбі зі свавіллям на дорогах - це принципово нове бачення аварійних ситуацій. Відтепер за проїзд по тротуару, перетин подвійної полоси чи інші порушення даішники мають право відібрати права та надіслати справу у суд.

Щоправда, відбувається це не постійно, а лише в так звані "суботники" - коли міліція масово вибирається на вулиці міст і ловить порушників.

Підхід ніби й правильний, але як завжди у нашого президента - провальний.

Фактичних причин для такого твердження декілька. По-перше, це надзвичайно нечаста реалізація - лише в деякі дні автомобілістам необхідно боятися; в ці дні, очевидно, працюють ще й ті, хто контролює самих міліціонерів. В усі інші дні продовжує працювати правило "прогодуй сім'ю міліціонера".

По-друге, наша міліція, як повелося, працює лише в деяких точках - не там, де порушення правил може призвести до непоправних наслідків, але там, де порушників найлегше зловити за руку. Як правило, це буває на перехрестях, за рогом і так далі, тобто там, де швидкість і так невелика, і порушники рікою стікаються до людей в мундирах.

По-третє, це домінування бюрократичного підходу - даішники поводяться не як нормальні люди, які можуть оцінювати реальну небезпеку, "бикуватість" водія або, навпаки, незначну провину. Вони поводяться як роботи, які мають виконати свій план.

І, нарешті, найголовніше. Я спокійно віддав свої права, тому що через два дні забрав їх у людей трохи вище рангом - за 300 доларів. Так, розцінки виросли, відтепер порушувати стало ще дорожче, ніж до реформ Ющенка.

Наприклад, якщо немає "суботника", і вас застукали п'яним, то відкупитися на місці можна вже за 400-500 доларів, а не за 100, як колись.

Натомість не потрібно чекати цілий день під судом в натовпі більш принципових людей. Цілий день - це "з дев'ятої до шостої... чекайте, вас покличуть". І не треба сподіватися на долю - чи буде в судді хороший настрій, і він обмежиться штрафом....

Тому принципово подорожчання ситуації не міняє. В країні, де можна відкупитися навіть від вбивства на дорозі, нехай і за серйозні гроші, зміна порядку цифр ситуації не міняє.

Більше того, це країна, в якій міліція навіть не мститься за своїх, - приклад Калиновського-молодшого показовий. І в Італії, і в США часів мафіозі вбивство поліцейського було небезпекою для всіх злочинців - у органів теж є свій кодекс честі. В Україні ж виявилось, що кодекс честі у органів один - хрусткі купюри.

Вся ця ситуація можлива лише з однієї причини. Досі ніхто з політиків не захотів змінити концептуально права і обов'язки ДАІ, а також психологію водіїв. Відомство залишається структурою, яке карає за порушення, а не намагається його попередити.

Аварія залишається бажаним і потрібним елементом життя - на ній наживаються органи, на ній наживаються страхові компанії, на ній наживаються великі автомобільні концерни. Окрім того, попередження аварій призведе до скорочення штату в міліції... ну кому ж це потрібно?

В Юрія Луценка в першому пришесті, здається, був пакет законопроектів, який, як стверджувалося, мав би змінити концепцію роботи дорожньої поліції. Однак на сьогоднішній день про ці законопроекти нічого не чути, міністр мовчить, або шукає корупціонерів.

Вивертай кишені, водій! Фото static.24.ua
Між тим, Віктор Ющенко все більше нагадує Дон Кіхота, який бореться із щитами вздовж доріг, їздою по тротуарах і всіма іншими наслідками безкарності.

Із самою безкарністю не бореться ніхто. Що з того, що даішники забираються права, якщо ці права можна викупити назад?

Звичайно, ми можемо збільшувати ціну питання, ми можемо ставити блок на дорозі в простих людей, однак Андрій Вікторович та його друзі завжди зможуть проїздити на червоне світло. Це ми зрозуміли два роки тому.

Однак ми не живемо у видуманому світі. Вихід є завжди. Наведу цитату з критичної щодо Грузії статті, яка вже неодноразово цитувалася на УП:

"Полиция в Грузии не берет взяток. Не в принципе, а вообще, 80% полицейских никогда не работали в органах, включая главу МВД - всесильного Вано Мерабишвили. Техосмотр, как налог на бедных, полностью упразднен. Упразднена и ГАИ.

Вместо ГАИ - патрульная полиция. Она вездесуща. Она на дорогах везде и приезжает по вызову через две минуты. Сначала по привычке напрягаешься, а потом перестаешь. Это - свои.

Если водитель сломался, ему помогут. Кончился бензин - привезут и бензин. Полиция теперь в Грузии национальная достопримечательность, вроде Мцхеты.

Шесть лет назад в Тбилиси угоняли 20 машин в день. Теперь мой таксист, покупая воду, оставил ключи в замке зажигания. "Мы добились этого, искоренив коррупцию, - говорит Вано Мерабишвили - потому что воровать машины и перебивать номера невозможно без содействия органов" (Юлия Латынина: "Беспощадная модель свободного государства. Неполиткорректный репортаж из новой Грузии")

Незабаром даішникам мають підняти зарплати, приблизно в два рази. Хтось вірить, що вони стануть чемні? Будуть приїздити на місце ДТП за 2 хвилини?

Будуть поважати водія не на лексусі? Хтось вірить, що водії будуть поважати правила, колег, самих міліціонерів зрештою? Чи перестануть люди паркуватися на тротуарі, коли їх почнуть за це штрафувати?

Навряд чи... Починати треба не з економіки, а з людського фактору - тільки кардинальні кадрові зміни можуть розпочати новий етап в житті дорожньої поліції.

І це не тільки боротьба з корупціонерами, це боротьба, в першу чергу, з водіями, яким треба показати ДАІ без волохатих і брудних лап....

powered by lun.ua