Нові штрафи і безпека на дорогах: їзда по-українськи

17 листопада мине рік, як в Україні запровадили суворіші покарання за порушення правил дорожнього руху. Штрафи зросли в кілька разів. Зокрема, за водіння машини напідпитку - до майже 3, 5 тисяч гривень, можливе і вилучення автомобіля, за перевищення швидкості - до 350 гривень. Водночас, за останнім опитуванням соціологів, три чверті українців не задоволені рівнем безпеки дорожнього руху.

Позаторік Україна була серед лідерів у Європі за числом загиблих в аваріях. Смертність на автошляхах була в середньому в 7 разів більша, ніж, наприклад, в Австрії та Німеччині, повідомляє "Радіо Свобода".

У 2007 році щодобово на дорогах держави у середньому гинуло 26 осіб. Торік 21. А вже цього року 13 загиблих на добу, тобто вдвічі менше, ніж у 2007. За час дії нових штрафів вдалося приборкати сумну статистику ДТП, звітує заступник начальника департаменту ДАІ МВС України Сергій Будник.

За його даними, Україна вже не входить до європейських лідерів з аварійності. "За таким показником, як кількість загиблих на 100 тисяч населення, Україна вже наближається до деяких країн Європи. Показник загиблих на 100 тисяч населення України становить 11,9 загиблих. В Угорщині 13,1, а в Польщі - 14,8. Нам треба досягти таких показників, які є у Великобританії - 6,1 або в Швеції - 5,9", - розповів Будник.

Водночас, народний депутат, голова підкомітету парламентського комітету національної безпеки і оборони Олександр Скибинецький дає іншу статистику. Він назвав становище із ДТП в Україні "прихованою епідемією".

[L]За його даними, Україна посідає чільне місце в Європі за кількістю жертв на мільйон автомашин - 961 загиблий.

"Для порівняння, в США ця цифра складає 163 особи. Я особисто спостерігаю, що незважаючи на всі заходи, поведінка водіїв на дорогах не покращується", - говорить депутат.

Травми внаслідок ДТП є основною причиною смертності серед молоді від 15 до 29 років, зазначає Кетрін Елсіг, регіональний менеджер Глобального партнерства безпеки дорожнього руху в Європі й Центральній Азії.

"Ми знаємо, що в 2008 році приблизно 7000 людей загинули на українських автошляхах. За смертністю на дорогах України ця держава посідає 4-е місце серед країн Європи. Також Україна в лідерах за кількістю загиблих пішоходів", - зазначила Елсіг.

79% водіїв і 74% пішоходів, опитаних компанією Research&Branding Group, висловили незадоволення рівнем безпеки дорожнього руху в Україні.

Оцінюючи такі параметри дорожнього руху, як стан доріг і культура водіння, українці висловилися скоріше в негативному плані. По шкалі від 1 до 5 балів рівень безпеки на дорогах і оцінка культури водіння склали по 2,5 відповідно.

86% опитаних українців вважають, що основною причиною ДТП на дорогах є людський фактор. 38% опитаних вважають, що до ДТП призводить неналежний стан дорожнього покриття. А першу трійку небезпечних факторів ризику виникнення ДТП стали: водіння в нетверезому стані (89%), перевищення швидкості (86%) і користування мобільними телефонами (38%).

Називаючи першочергові міри для підвищення безпеки руху, українці вказали на необхідність поліпшення якості доріг (47%), підвищення культури учасників руху (46%) і важливість більш ретельної підготовки водіїв (45%).

Тим часом у ДАІ стверджують, що за цей рік кількість травмованих учасників дорожнього руху зменшилася майже удвічі. Але все одно число поранених сягає десятків тисяч осіб - населення цілого міста (у попередні роки - 40 000, зараз - 30 000).

Один із травмованих у ДТП - львів'янин Олег Мацієвський. Три роки тому в його "Москвич" врізався мінівен "Фіат".

"Їхав на своїй фактично новій машині. Зупинився на знак "Поступися дорогою", пропускав машини з головної дороги. Ззаду у цей момент у мене врізався міні автобус. За кермом його був п'яний водій. Мене зібрали в лікарню, де довелося лікуватися", - пригадує потерпілий.

Гроші ж присуджені, як відшкодування (20 тисяч гривень), досі не виплачені, стверджує постраждалий у ДТП Мацієвський.

Збільшення розмірів штрафів не впливає на зменшення статистики ДТП, вважає депутат-бютівець Святослав Олійник, один із ініціаторів пом'якшення штрафних санкцій для водіїв-порушників.

На його думку, паралельно зі збільшенням штрафів просто зросли ставки хабарів.

"50-60 гривень - це типовий розмір хабара. Це в 3-4 рази менше штрафів, передбачених за те чи інше правопорушення. Краще, щоб водії платили ті ж 50-60 гривень, але до державного бюджету", - переконаний депутат.

Права "за сало"?

Телеведучий Ігор Моляр закликає не зводити проблему аварійності до низької культури водіїв. Коли людина за кермом плутає педаль газу із гальмами, а знак "В'їзд заборонено" зі знаком "Проїзд без зупинки заборонено", кількість ДТП знизити складно.

"Така ситуація в нас не через відсутність культури на дорогах, а через порушення правил дорожнього руху. Виїзд на зустрічну смугу, або порушення розмітки, або неувага до дорожніх знаків... А все тому, що наші водії здебільшого дістають права, як кажуть, "за сало", - зауважує Моляр.

А заступник начальника департаменту ДАІ МВС України Сергій Будник переконує, що права зараз можна отримати тільки заслужено.

"У Києві запроваджена програма "Водій", яка дає можливість у Департаменті ДАІ в режимі реального часу спостерігати, як іде здача іспитів кандидатами у водії. До кінця року такими системами будуть обладнані ще 10 областей", - зауважує Будник.

Тим часом київським працівникам ДАІ начальство порадило накладати мінімальний штраф на порушників, коли ті визнають свою провину.

Якщо, наприклад, водія зупинять і той не матиме полісу обов'язкового страхування, з винуватця можуть стягнути мінімум 425, а максимум 850 гривень. Щире розкаяння, за словами даішників, дозволяє карати по-мінімуму.

За матеріалами "Радіо Свобода"

Реклама:

Головне сьогодні