Замасковані проблеми, або Про що може розповісти новорічне вбрання?

49
17 грудня 2009

До Нового року ще два тижні, але передсвятковий переполох, передчуття гри та розваг уже оповило людей. Особливо помітно це у батьків, адже вибрати костюм для свого чада потрібно заздалегідь: зазвичай, новорічне свято у дитячих садочках та школах проводять у 20-х числах грудня. Ким побути цьогоріч захоче дитя (чи мама для малюка) залежатиме від особистих бажань та від фінансової спроможності.

Передсвятковий ажіотаж помітний і на ринках, і в салонах з прокату карнавальних костюмів. Вартість ексклюзивного перевтілення на одну добу майже не відрізнятиметься від ціни костюму, який залишиться вдома на спомин про свій образ.

На столичних ринках в середньому ціна коливається між 95 грн. та 160 грн на зайчиків-лисичок-ведмедиків та від 200 грн на піратів-мушкетерів-герцогів.

Прокат дитячого карнавального костюму в столичних салонах не набагато дешевший за придбання на "дитячому ринку". Так, за ексклюзив треба викласти приблизно 111 грн. Хоча на сайтах з безкоштовними оголошеннями можна знайти прокат дитячого костюму за 30-70 грн. Дорослим же тимчасово покористуватись новорічним вбранням одну ніч коштуватиме в середньому 208 грн. Вартість такого "позичання" збільшилась цього року в середньому на 20%. Насамперед це стосується нових моделей.

"Ну, звичайно, ціна змінилась. В основному, старі костюми залишились в старій ціні, а нові, що шились в цьому році, стали дорожчими, бо затратна складова більша", - пояснює дизайнер салону "Інфата-карнавал" Анна Черній.

"Ціна збільшилась пропорційно до курсу долара. В середньому на 20%", - додає директор арт-ательє "Весёлая улитка" Ірина Клібанська.

А от кількість замовлень на прокат дитячих костюмів цього року порівняно із минулим не змінилась, незважаючи на розмови про карантин, переконують в салонах. І додають: тепер і дорослі більше приурочуються до гри.

"Більше почали брати дорослих костюмів: таких замовлень побільшало на 20%. Якщо раніше брали просто карнавальний костюм, то тепер запитують тематичні. Якщо тематика "гангстерська вечірка", то беруть ретростиль. Часто задається піратська, ковбойська тематика. Дуже популярна тема дитячих казок. Тоді беруть на прокат костюми персонажів як дорослих, так і дитячих: Буратіно, Мальвіна, Попелюшка, Чебурашка", - відзначає Анна Черній.

Homo ludens, або психологічні особливості перевтілення

Психологи виділяють декілька причин, через які людині так потрібна гра. Оскільки маска створює ефект анонімності, захищеності, людина може виражати те, що не могла б під своїм обличчям.

"Можна виділити кілька причин, через які люди вибирають ті чи інші костюми. Тут присутні бажання, потреби, які приховані, несвідомі, або такі, які людина не хоче реалізовувати в повсякденному житті. Тому вибір костюму дозволяє побути в цій ролі та виразити те, що не виражається чи не прийнято виражати в повсякденному житті. Наприклад, більша розкутість, більша сексуальність, агресивність", - пояснює кандидат психологічних наук Ольга Лисенко.

Для маленьких дітей новорічні костюми найчастіше обирають батьки. Фото Leonid Mamchenkov 
Окрім того Homo ludens реалізовує свою потребу у грі.

"У житті не вистачає саме гри. Людина намагається розширити формат особистісних проявів. Кожним персонажем закладені певні символи. Якщо людина вибирає роль, ідентифікується із нею, то щось в ній (людині) потребує саме цієї ролі: недогране в дитинстві, нереалізовані бажання, прояви якихось дефектів, або ж просто гра. Люди із задоволенням, нарешті, просто грають, особливо, коли це офісне життя, з його дрес-кодами", - додає Ольга Лисенко.

Чим більше дорослі гратимуть вибрані ролі самі, тим це краще для їхніх дітей. Адже часто батьки не зважають на бажання і потребу виразитись своїх чад.

"Батьки реалізують свої нездійсненні мрії на дітях. Наші марлеві платтячка не порівняти з новими моделями, новими тканинами. Звичайно, коли мамочка іде повз корсетне плаття, а в дитинстві була сніжинкою в марлечці, то вона буде ходити довкола із думкою: "Купіть це, будь ласка, мені, моїй дитині". Дитину часто ж і не запитають, а вона, наприклад, хоче бути Міккі Маусом", - ділиться думками мати трьох дітей, киянка Ольга Іванова.

Про що розповість масочка

Непоодинокі випадки, коли дитя прибігає із власними ідеями щодо майбутніх новорічних перевтілень. Важливо дати можливість реалізувати ці бажання, переконують психологи.

"В кожній людині є всі якості: добро, зло, агресія, любов, ненависть. Дуже важливо ці якості проявляти. Проте діти далеко не завжди можуть це зробити. Вони зляться, але не завжди можуть своїм батькам висловити свої негативні почуття. Заховавшись за маскою, дитині легше проговорити батькам те, що не може сказати без костюму", - коментує дитячий психолог клініки "Медіком" Олена Поздєєва.

"Треба дати дитині це зробити. Адже вияв пригнічених почуттів є позитивним. Тоді вже проаналізувати, що це було? Побачити, що її пригнічує. Пригнічує ж те, що не прийнято, заборонено. Перш за все це - агресивні почуття, сексуальні. Якщо дитина сором'язлива, то маска може допомогти бути їй більш впевненою через почуття закритості в ролі", - підкреслює Ольга Лисенко

Таким чином відбувається пошук прояву тих якостей, які можуть бути заборонені в соціумі. Погано бути злим, треба бути хорошим. Відтак дитина вибирає костюм пірата, а ще краще вампіра: щоб хоч трішки побути злим. Малюк шукає форму адаптації до певного середовища.

Таким чином частково пояснюється така незмінна затребуваність костюмів піратів, рицарів, бійців, мушкетерів, тощо. Тим не менше не можна робити стопроцентних висновків з вибору костюму дитини. Необхідний контекст: що читали, які мультики, розвивалки дивилась тощо.

"Дитина до 3 років орієнтована на сім'ю, в 4 роки вона вже ходить в дитячий садок, починає переорієнтовуватись на соціум. Входження в соціум - це вже інше середовище і входження в нове середовище сприймається як дещо вороже, незнайоме, тому дитина в чотири роки швидше вибере костюм пірата та вампіра, ніж дитина в три роки", - пояснює Олена Поздєєва.

Попит на костюми мушкетерів - незмінний. Фото prokatvsego.com.ua 
На дитячих ринках відмічають затребуваність Спайдермена, Бетмена.

"Діти відчувають себе неспроможними і їм хочеться асоціювати себе із головним героєм, із рятівником, - продовжує Поздєєва, - Вони не можуть ходити на роботу, встановлювати правила, у них менше волі. Цей герой - єдиний спосіб стати головним героєм у своєму світі, асоціюючись із героєм із мультфільму".

"Чому б не хотіти хоча б кілька годин побути супергероєм? Не варто нав'язувати свій батьківський вибір. Краще допомогти вибрати з того, що є, або виходячи із уподобань дитини", - рекомендує Ольга Лисенко.

Зайця скоріше вибере не зовсім впевнений в собі малюк. Проте потрібно враховувати, який це заєць. Адже він може бути куцохвостим, що сидить під ялинкою і всього боїться, або ж навпаки - розбишакою, який в кінці-кінців вовка в кошик посадить.

В лева перевтілитись захоче найімовірніше впевнена в собі дитина, якій хочеться погарчати. Або ж яка бачить тата як велику, сильну, значиму людину і йому хочеться асоціюватись із батьком, кажуть психологи.

Гном, який бігає і робить капості - це один гном. А роль маленького гномика, який загубив маму, може вказувати на потребу материнської опіки, тепла, уваги.

Блазень, скоморох, який всіх веселить, орієнтований на інших. Та його власні думки, почуття залишається таємницею.

Батькам дитини, яка сама дуже хоче бути астроном, варто звернути уваги, на те, що, можливо, їй не зовсім комфортно в сім'ї. Такий вибір ролі може свідчити про те, що батьки надто багато уваги приділяють роботі чи вияснюванню стосунків один із одним. Їхня дитина хоче втекти від реальності.

Якщо дитя має можливість ідентифікувати себе із чарівним персонажем, то це може допомогти їй в подальшому житті, переконують психологи. Адже дитинча вчиться розраховувати на те, що в ній є "чарівна частинка", яка допоможе покладатись на власні сили, можливості.

У дитини все-таки підпорядкована позиція в сім'ї, вона повинна прислуховуватись до старших. Коли маля асоціює себе з королем чи королевою, воно може відчути свою силу та владу: "Я так сказав, і мене треба слухатись, бо я король!"

Перш ніж звертати увагу на те, який костюм вибрали їх чада, батькам потрібно згадати, яку казку вони читали чи який мультик дивились. Адже пінгвіни із "Мадагаскара" і просто маленьке, тепленьке, незграбне, що потребує опіки пінгвіненя - це абсолютно різні білогруді.

Минулого року серед батьків найбільш популярними були Білосніжка та гномики, розповідають продавці. В цьому ж році для хлопчиків найчастіше купують костюми пінгвінчиків, астрономів та піратів, а для дівчаток - вбрання фей, зірочки, королеви.

Проте більшість дитячих ролей передбачена новорічним сценарієм, а не є особистим вибором малюка.

powered by lun.ua