Вчені виявили стародавню "Жінку Ікс"

— 25 березня 2010, 11:34

Вимерлий гомінід (так фахівці називають людиноподібні істоти) жив в Центральній Азії приблизно 48-30 тисяч років тому, повідомляє ВВС.

Над генетичним матеріалом скам'янілих решток істоти, яку назвали "Жінкою Ікс", працювала група учених з кількох країн.

Науковці дійшли висновку, що ця істота має суттєві відмінності і від неандертальців, і від сучасних людей.

Своїми висновками дослідники поділилися з журналом Nature.

Професор Кріс Стрингер з лондонського Музею природної історії є спеціалістом з питань походження людини. Він вже назвав знахідку "надзвичайно цікавим розвитком подій".

"Ця робота з ДНК являє собою зовсім новий погляд на до цих пір майже не зрозумілу еволюцію людини в Центральній і Східній Азії", - додає він.

Алтайське відкриття дало фахівцям можливість припустити, що три форми людини - хомо сапієнс, неандерталець і той тип, до якого належить "жінка Ікс", могли зустрітися і мати певні відносини одна з одною десь на півдні Сибіру.

Фаланга пальця "жінки Ікс" була виявлена в Денисовій печері ще у 2008 році. Фото АР/ВВС
Маленький фрагмент фаланги пальця був виявлений в Денисовій печері на Алтаї в 2008 році. Потім група вчених отримала зі скам'янілості мітохондріальну ДНК і порівняла її з генетичним кодом сучасної людини і неандертальця.

Мітохондріальна ДНК передається тільки по материнській лінії. Аналіз, проведений Йоганном Краузе з лейпцизького інституту еволюційної ембріології імені Макса Планка і його колегами, дозволив встановити, що в останній раз людина з Денисової печери "ділила" своїх предків із сучасною людиною і неандертальцем мільйон років тому.

Це - так звана дата розбіжності, тобто момент, коли цей спільний предок людини відокремився від тієї лінії, яка з часом привела до появи неандертальців і нас.

Неандертальці ж і сучасні люди "розійшлися" набагато пізніше, приблизно 500 тисяч років тому. А це говорить про те, що "жінка Ікс" представляє раніше невідому еволюційну гілку людини, яка бере свій початок у досі не визначених процесах, в ході яких доісторичні люди мігрували з Африки.

"Хто б не виніс цей мітохондріальний геном з Африки мільйон років тому, це в будь-якому випадку якась нова істота, яка до цих пір не світилася на наших радарах", - каже співавтор роботи професор Свент Паабо, який також працює в інституті Планка.

Водночас зрозуміло, що дата розбіжності мільйонрічної давності занадто "близька" до нашого часу, щоб припустити, що гомінін з Денисової печери став продовженням лінії, на початку якої стоїть хомо еректус, що прийшов з Африки до Азії близько 2 млн років тому.

У той же час мільйон років - надто мало для того, щоб "жінка Ікс" була нащадком гейдельбергца, ще однієї доісторичної людини, яка, як вважають, з'явилася близько 650 тисяч років тому, додає ВВС.