Не поспішайте міняти права. Водійські

8123
24 лютого 2011

Кому довічно, кому - 10 років

У Міністерстві внутрішніх справ згадали про міжнародну "Конвенцію про дорожній рух", учасницею якої є Україна. Мовляв, згідно з документом, з 29 березня цього року у водійських посвідченнях українців має зазначатися дата закінчення їх дії.

Щоправда, це стосується не всіх автолюбителів, а лише тих, хто вирушає за кордон. Іншими словами, якщо ви пересуватиметесь на машині в межах країни, можете ще довго користуватись своїми правами (принаймні поки не згадають іншу конвенцію).

Втім, це правило діє за умов, якщо водійське посвідчення ви отримали до 29 березня. Після цієї дати "водійський паспорт" видаватиметься вже з вказанням терміну дії. Судячи зі слів міністра внутрішніх справ Анатолія Могильова та проекту постанови "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 8 травня 1993 р. № 340", цим терміном буде саме 10 років.

За кордон можна

Проте, за словами юристів, навіть ті, хто виїжджатиме за кордон після 29 березня, не мусять міняти водійські права.

"Примушувати міняти права українця ніхто не може, - каже юрист Денис Рабомізо, - оскільки у статті 43 (Конвенції) зазначено, що національні водійські посвідчення, які були видані до 29 березня, визнаються такими, що дійсні протягом терміну їх дії".

Оскільки вітчизняні посвідчення не передбачають кінцевого терміну, а є безстроковими, вони мають бути визнаними усіма державами-учасниками Конвенції, переконує юрист ЮФ "Ілляшев та Партнери".

У разі виникнення проблем на кордоні під час спроби виїхати за межі країни, правник пропонує звертатись до суду і захищати свої інтереси, посилаючись саме на норми Конвенції.

За словами адвоката Миколи Єременка, якщо проблеми з посвідченнями після 29 березня і виникнуть, то точно не за кордоном, чим  лякають водіїв у МВС.

"У мене особисто водійське посвідчення 1976 року, - розповідає юрист Єременко. - З цим посвідченням я два роки їздив до Німеччини, був у Польщі та Хорватії, і жодного разу у мене не виникало проблем. Хоча якщо керуватися заявою пана Могильова, мої права не дійсні з 1991 року, оскільки їх мені дали в країні, якої вже немає".

За словами адвоката, для європейців важливіше те, щоб водії в їх країнах дотримувались правил дорожнього руху, а не те, якими будуть їх посвідчення. Найближчим часом Микола Єременко збирається за кордон, проте міняти посвідчення на нове, каже, не буде.

Документи для нових прав

Та в МВС дискутувати довго на цю тему не збираються. На сайті Департаменту ДАІ вже є проект наказу "Про внесення змін до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 7.12.2009 № 515". В документі повний перелік документів, з якими слід звертатись до МРЕВ для обміну прав. Серед них:

1. Паспорт або документ, що його замінює, з відміткою органу внутрішніх справ про реєстрацію місця проживання;

2. Посвідчення водія та талон до нього;

3. Дві кольорові фотокартки розміром 3,5 х 4,5 см;

4. Медичну довідку встановленого зразка про придатність до керування транспортним засобом відповідної категорії;

5. Квитанції про сплату коштів за бланкову продукцію та послуги Державтоінспекції.

У жодному з офіційних документів поки що не назначена вартість бланку. Проте сам міністр Могильов під час громадського обговорення назвав суму - 200 гривень.

Плюсом, як обіцяють міліціонери, буде те, що від водіїв не вимагатимуть складання іспиту. Проте з отриманням нового посвідчення втрачається одна з найбільших переваг старих водійських прав - безстроковість їх дії. Ось про що йдеться у проекті наказу міністра:

"У посвідченнях водія для кожної відкритої категорії транспортних засобів проставляється дата їх відкриття та строк дії. Строк дії посвідчення водія зазначається для всіх відкритих категорій транспортних засобів, який становить _ років. Строк дії посвідчення водія обчислюється з дня видачі посвідчення водія."

Проти цього пункту, як і загалом проти змін прав, одним із перших виступили далекобійники. За їх словами, якщо понад ста тисяч далекобійників, які працюють зараз в країні, одночасно підуть до МРЕВ міняти права, це загальмує галузь.

"Це чергова задумка Могильова, щоб обібрати водіїв, - каже представник Спілки далекобійників Олександр Шевцов. - Вони кожні три-чотири місяці щось нове придумують. Люди ще не розібрались з податковим кодексом, як вони вже кажуть - водійські права не дійсні. Як можна працювати за таких умов?".

Відтак на 28 лютого далекобійники готують акції протесту проти нововведень.

Незважаючи на поспіх МВС з нововведенням, досі залишаються багато питань до самих ініціаторів зміни прав. Проте ані в ДАІ, ані в МВС жодних роз'яснень на цю тему не дають. Єдине відкрите джерело інформації - проект урядової постанови та наказ міністра на сайті Департаменту ДАІ

Тому у нас залишаються кілька запитань, на які хотілося б отримати відповіді.

1.Чому про те, що у посвідченні водія обов'язково треба зазначити термін його дії, заговорили тільки зараз, якщо ця норма діяла і раніше?

Ось перелік даних, які, згідно додатку 6 Конвенції, мають бути зазначені у національному водійському посвідченні до 28 березня 2011 року:

1. прізвище;

2. ім'я і по-батькові;

3. дата і місце народження;

4. місце проживання;

5. орган, який видав посвідчення;

6. дата і місце видачі посвідчення;

7. дата закінчення дії посвідчення;

8. номер посвідчення;

9. підпис і/або штамп або печать органу, який видав посвідчення;

10. підпис власника;

11. категорія або категорії, або підкатегорії транспортних засобів, на які поширюється це посвідчення, з вказанням місця видачі посвідчення і дат закінчення терміну дії для кожної із цих категорій.

А ось перелік необхідних даних, які мають бути вказані в національному посвідченні водії вже з 29 березня цього року.

1. Прізвище;

2. ім'я, інші імена;

3. дата і місце народження;

4. дата видачі посвідчення;

5. дата закінчення терміну дії посвідчення;

6. найменування та печатка органу, який видав посвідчення;

7. номер посвідчення;

8. фотографія власника;

9. підпис власника;

10. категорії (під категорії) транспортних засобів, на які поширюється дія посвідчення;

11. додаткова інформація або обмеження в кодованому вигляді, яке стосується кожної категорії (підкатегорії) транспортних засобів.

Як бачимо, і в першому, і в другому випадку норма про кінцевий термін дії посвідчення є.

2.Якщо водійські права слід міняти тільки тим, хто виїжджатиме за кордон після 29 березня, а не всім, то чому про це не йдеться у проекті постанови Кабміну?

У порівняльній таблиці цього документу зазначається, що відтепер "особи допускаються до керування транспортними засобами за наявності у них національного посвідчення водія відповідної категорії строк дії яких становить 10 років".

Тобто з цього можна зробити тільки один висновок - безстрокові водійські права, які були видані до 29 березня будуть не дійсні не тільки за кордоном, а й в межах країни.

 

3.Якщо при зміні прав не треба буде складати іспити, чи треба буде це робити після закінчення десятирічного терміну дії нових прав?

4. Якщо заміна прав буде не обов'язковою, чи справедливим буде те, що частина водіїв матиме безстрокові права, а інша частина - з терміном дії на десять років?

На ці питання автор буде радий отримати відповідь від МВС або ДАІ найближчим часом.

powered by lun.ua