Поради експертів: Як захистити свої права при онлайн-покупках
Не викидати квитанції після покупки і бути пильним при виборі товару. Такими є основні поради експертів покупцям в інтернеті. Адже навіть якщо ви стали жертвою інтернет-шахрая, свої права відстояти можна.
"За статистикою, суди повністю задовольняють не менше як 45% позовів, частково на боці споживачів – у 40% і ухвалюють рішення на користь Інтернет-торговців – у 15%", - каже юрист-фахівец зі споживчих спорів Юрій Спектор.
Як обрати інтернет-магазин і не потрапити в халепу
Він радить не викидати квитанцію про здійснення покупки, адже саме вона підтверджує факт покупки. Не варто боятися подавати судові позови за неякісні послуги, навіть якщо продукцію ви купили на кілька сотень гривень.
"Як показує досвід, споживчі спори такого плану розглядаються відносно швидко. Не два місяці, як передбачено законодавством, але порівняно швидко. В середньому у першій інстанції до 5 місяців і до 4-х – у апеляційній", - вважає Спектор.
Найчастіше українці судяться з інтернет-магазинами через якість товарів, порушення терміну доставки і невідповідність того, що під упаковкою побаченому на сайті.
Якщо у покупця є претензії до інтернет-магазину, він може подати скаргу у місцеве управління зі справ споживачів або ж у міліцію, якщо є підозра, що продавцями товару є шахраї.
Як обрати надійний інтернет-магазин
Керівник Центру споживчих експертиз „ТЕСТ” Валентин Безрукий дає поради, як обирати надійний інтернет-магазин.
1. На його сайті мають бути телефони, адреси. Якщо з координат вказана тільки електронна пошта, номер ICQ і телефон, який найчастіше є мобільним, варто насторожитися.
2. Перегляньте відгуки про цей магазин і його сервіс в мережі. Вони можуть бути відфільтровані і до них варто поставитись критично.
3. Зверніть увагу на способи оплати продукції. Досвідчений продавець зазвичай пропонує кілька способів оплати. Якщо можливий тільки поштовий переказ на поштову адресу продавця (Money order), це тривожний знак - найменш надійний спосіб оплати, а повернути гроші або з'ясувати факт їх отримання майже неможливо.
4. Зверніть увагу на зображення продукту. Надійні інтернет-магазини надають якісні зображення і можливість оглянути продукт з різних сторін.
5. Уважно прочитайте інформацію про те, що вам гарантують при покупці: як доставляється товар, яка вартість і умови доставки, чи несе продавець штрафні санкції за продовження терміну затримки тощо. Найголовніше – як це співвідноситься з законодавством.
6. Сторонньої реклами на сайті повинно бути мінімум. На сайті інтернет-магазину позитивна ознака - розміщений банер продукту лише того автора (розробника), який представлений в каталозі.
[L]Над публікацією працювали: Галина Титиш, Ніна Міщенко, Уляна Конратенко, Юлія Деркач, Василь Зоря.
Вся інфографіка Юлії Деркач. Програма "Журналістика цифрового майбутнього".