Тест

Український літак для Марсу – серед переможців світового хакатону NASA

Шість команд-переможців було відібрано серед 1200 учасників, які вийшли у власне конкурсний відбір Міжнародного космічного агентства.

Mars Hopper переміг у номінації "Вибір людей", повідомив офіційний сайт NASA. Українська команда винахідників обійшла македонців. Загалом до цієї категорії фахівцями було попередньо відібрано 128 проектів, за які голосували люди.

"Mars Hopper, створений на хакатоні у Києві, в Україні, це концептуальний літак, пристосований для дослідження полюсів Марсу та їхнього оточення, котрий використовує сухий лід з поверхні планети як пальне. Mars Hopper вирішує челлендж у категорії Jet Set Mars, який передбачав розробку концепції рухомого пристрою, котрий би дозволив легко та швидко дослідити складний марсіанський рельєф", — йдеться в офіційній заяві фахівців NASA.

Шість команд-переможців тепер зможуть відвідати запуск NASA на знаменитому космодромі на мисі Канаверал у Флориді.

Щасливі розробники Mars Hopper радіють перемозі. Фото з Facebook Олександра Буткалюка

Один із розробників літака — дизайнер та інженер-механік Олександр Буткалюк повідомив "Українській правді. Життя", що нині команда працює над можливістю створення прототипу. Деталі винахідники обіцяли повідомити згодом. Тож наразі проект лишається на стаді ідеї та комп’ютерного моделювання.

Голосування за номінацію завершилося ще 22 травня, однак у NASA ретельно перевіряли усі голоси і можливі махінації, і після перевірки українські розробники стали переможцями. Міжнародне космічне агентство навіть повідомило про спроби шахрайства і голосування кілька разів з одного комп'ютера за той самий проект, тож організаторам конкурсу довелося перевіряти особистості учасників голосування.

Коментар NASA щодо спроб шахрайства під час голосування і підтвердження перемоги українців

Як повідомлялося раніше, літак має пересуватися поверхнею Марсу, як коник – тобто стрибками. Замість палива він використовуватиме замерзлий СО2 з полярних шапок Марсу.

Розробники розповіли, що за допомогою реактивних прискорювачів літальний апарат піднімається над поверхнею. Потім розкриває крила, завдяки чому він може пролетіти довше. При посадці Mars Hopper одночасно збирає сухий лід, який дозволить зробити наступні стрибки.

[L]Над розробкою працювали інженер Павло Правдюков, дизайнер, підприємець та інженер-механік Олександр Буткалюк, генератор ідей і студентка ліцею Софія Буткалюк, хімік та автор 3D-моделі і комп'ютерної симуляції Микола Денисенко, студент КПІ та автор фізичних розрахунків В'ячеслав Осауленко, програміст Ілля Рубінський, інженер обладнання Андрій Музиченко.

Комп'ютерна модель марсіанського літака Mars Hopper

Однак перемога Mars Hopper – не єдине досягнення українців у цьогорічному хакатоні. Фіналістом у категорії "Найкращий збір даних" став проект розробників з Кіровограда Asterion-CYA.

Він пропонує метод, за яким комп’ютер може вирахувати потенційну небезпеку від астероїдів для людства, щоб "допомогти нам уникнути тієї ж долі, яка спіткала динозаврів". Це Python-бібліотека і мобільний додаток, який аналізує потенційну небезпечність астероїдів – тих, що вже відомі науковцям, щойно відкриті та навіть потенційні.

Розробники з Кіровограда є фіналістами хакатону NASA

Для розрахунків використовується чисельне моделювання та комп’ютерний аналіз.

Важливо те, що фіналістів і переможців у цій категорії визначали науковці та інженери – фахівці NASA.

У хакатоні також перемогли: у категорії "Найкраще використання даних" фахівці NASA визнали найкращим проект Scintilla з Пасадени, який збирає дані з соцмереж та аналізує забруднення повітря за повідомленнями людей.

У номінації "Найкраще використання апаратних засобів" перемогла лондонська розробка Canaria – шматок вуха, надрукований на 3D-принтері, котрий моніторить частоту серцебиття, рівень кисню у крові та рівень вуглекислого газу в атмосфері.

Пристрій винахідників з Лондона також переміг у хакатоні NASA. Фото nasa.gov

"Найкращою місією" було визнано FractalNet команди з Північної Кароліни – мережа бездротових пристроїв для комунікації у печерах чи підземеллях на кшталт тих, що на Місяці, Марсі чи на астероїдах, тобто там, де радіозв’язок неможливий.

Галактичним впливом було визнано розробку з Риму під назвою Live Ice Velocity Estimation (L.I.V.E.) Glacier Project, web-пристрій, який візуалізує поверхні льодовиків у режимі реального часу, тобто стежить за ознаками кліматичних змін. У проекті є також відповідний додаток.

Нарешті, у категорії "Натхнення" переможцем визнали інтерактивний мобільний додаток з Торонто Kid On The Moon для дітей від 4 до 8 років, який має посіяти у малечі пристрасть до космічних подорожей.

Мобільний пристрій Kid On The Moon має дати дітям натхнення для космічних подорожей

Хакатон NASA Space Apps Challenge – 2016 тривав 48 годин: з 22 до 24 квітня.

Цей захід проводиться з 2012 року під егідою Національного управління з аеронавтики і дослідження космічного простору (США), проте в Україні конкурс було організовано вперше.

Тематика завдань була запропонована NASA і присвячена актуальним проблемам: аеронавтика, космічна станція, Сонячна система та простір поза нею, подорож на Марс, космічна технологія, Земля.

Одночасно Міжнародний конкурс проводився в 170 країнах світу, 35 з яких вели онлайн-трансляцію заходу. За правилами хакатону, учасники протягом 48 годин вирішували завдання та готувались до захисту своїх проектів.

Раніше повідомлялося, що до складу українського журі увійдуть Леонід Каденюк, Клим Чюрюмов і Анатолій Відьмаченко, а також ментори з різних областей.