Слухати чи читати? Експерти пояснили, чи кращі друковані книжки за аудіо

— 9 вересня 2018, 10:00

Навіть для людей, які люблять книжки, знайти час, щоб почитати, може бути справжнім викликом.

Багато людей слухають аудіокниги, що стали зручною альтернативою старомодному читанню.

Фото billiondigital / Depositphotos

Ви можете слухати останній бестселлер у дорозі або під час прибирання.

Але чи справді слухати книжки – це те ж, що і читати їх? У цьому питанні розбиралося The Time разом з експертами.

ЧИМ ЕЛЕКТРОННІ КНИЖКИ СХОЖІ НА АУДІО

У 2016 році доцент кафедри освіти Блумсбурзького університету штату Пенсільванія Бет Роговськи вирішила провести дослідження.

Бет попросила одну групу учасників дослідження прослухати главу книжки Лаури Гілленбранд "Нескорений" – про Другу світову війну.

Друга група мала прочитати ту ж частину в електронній версії.

А третя – читала і слухала одночасно.

Після цього всі мали пройти тест, за допомогою якого можна було б оцінити, наскільки добре кожна з груп поглинула матеріал.

"Ми не зафіксували жодної різниці в розумінні між читанням, слуханням чи читанням і слуханням одночасно", – каже Бет.

Одне очко на користь аудіокниг? Можливо. Але у своєму дослідженні Бет використовувала електронну версію книг замість друкованої.

Та насправді є докази того, що читання з екрану знижує рівень розуміння тексту у порівнянні з друкованим варіантом.

Фото Amaviael / Depositphotos

Учені пояснюють це тим, що читаючи електронну версію, ви не можете оцінити, де ви знаходитеся у книзі.

"Коли ви читаєте оповідання, важливо розуміти послідовність подій. Знання того, де ви у книзі знаходитеся, допомагає вам будувати дугу наративу", – розповідає професор психології з Університету Вірджинія Даніель Уіллінгем.

І хоча читачі електронних книг можуть посперечатися з цим, пояснюючи це тим, що бачать, скільки сторінок вони вже прочитали у відсотках, але це не має той же ефект, що й традиційні книги.

Той факт, що друкований текст закріплюється на певному місці сторінки, також допомагає людям запам'ятовувати його краще, ніж текст на екрані. На це вказують дослідження про просторові атрибути традиційних друкованих ЗМІ.

Те ж можна сказати і про аудіокниги, оскільки, як і екрани, вони позбавляють слухача просторових сигналів, які можна використовувати при читанні друкованого тексту.

ПЕРЕГОРНУТИ ЛЕГШЕ, НІЖ ПЕРЕМОТАТИ

Різниця між аудіо- і традиційними книгами також полягає і в індивідуальних ритмах читання.

"10-15% рухів очей під час читання насправді є регресивними. Це означає, що очі повертаються і перевіряють прочитане знову.

Це відбувається дуже швидко. Це немов вшито в процес читання речення", – пояснює Уіллінгем

Фото file404 / Depositphotos

Теоретично під час прослуховування аудіофайлу можна поставити на паузу, перемотати назад, відтворити знову і знову. "Але це проблемніше", – додає професор.

Ще одна особливість полягає у тому, що незалежно, читаємо ми чи слухаємо, іноді наш розум блукає.

"Може пройти кілька секунд чи хвилин, перш ніж ми знову сфокусуємося", – каже професор психології з Університету Джеймса Медісона Девід Даніель.

Коли ви читаєте, легко повернутися назад і знайти те місце, на якому ви вимкнулись.

"Крім того, перегортання сторінки книги дає вам невелику перерву", – зазначає Девід.

Ця пауза може створити простір для мозку, щоб зберегти або посмакувати ту інформацію, яку ви отримали.

ЧИТАЧІ РОЗУМІЮТЬ ЗМІСТ КРАЩЕ ЗА СЛУХАЧІВ

У 2010 році Девід з колегами довів, що студенти, які слухають подкасти лекцій розуміють їх гірше, ніж студенти, які читають ті ж лекції на папері. Під час тестів перші склали їх на 28% гірше, ніж другі.

Цікаво, що на початку експерименту всі студенти хотіли опинитися у групі з подкастами.

"Але потім, безпосередньо перед тестом, я запитав їх знову, у якій групі вони хотіли б бути, і майже всі змінили свою думку", – згадує Даніель.

Фото Wavebreakmedia / Depositphotos

Він вважає, що можливо, з практикою слухачі можуть наздогнати читачів.

Але можуть також існувати деякі "структурні перешкоди", які заважають вивчати аудіоматеріали.

Ви не можете підкреслити або виділити те, що чуєте.

ВПЛИВ БАГАТОЗАДАЧНОСТІ

Ще одне питання полягає у багатозадачності.

"Якщо ви намагаєтеся щось вивчити, коли робите дві речі одночасно, ви не вивчите це добре", – каже Уіллінгем.

Він стверджує, що навіть дії, які ви можете більш-менш виконувати на автопілоті, забирають достатньо вашої уваги, щоб говорити про перешкоди навчанню.

Фото dmvasilenko / Depositphotos

"Я слухаю аудіокниги весь час, поки я в дорозі, але я не намагаюся слухати щось важливе для моєї роботи", – зауважує він.

ПЕРЕВАГИ АУДІОКНИЖОК

Незважаючи на все вищеописане, аудіокниги мають і сильні сторони.

Люди обмінювалися інформацією в усній формі протягом десятків тисяч років, а друковане слово – відносно недавній винахід, стверджує Уіллінгем.

Коли ми читаємо, ми використовуємо ті частини мозку, що розвивалися для інших цілей.

Крім того, слухачі можуть отримувати велику кількість інформації з інтонації спікера.

Наприклад, сарказм значно простіше передати через аудіо, ніж друкованим текстом.

Тому якщо ви читаєте для дозвілля, то суттєвої різниці між друкованими та аудіокнигами немає, стверджує Уіллінгем.

Тож не соромтеся слухати книги, але і не забувайте їх читати.

Реклама:

Головне сьогодні