20 фейкових статей: як західні науковці рік обдурювали наукові журнали

— 5 жовтня 2018, 12:44

"Щось не так з наукою". Цими словами троє західних вчених розпочали своє зізнання у проведенні досить скандального соціальному експерименті.

Фото Mike Nayna

За рік вони написали 20 фейкових і відверто абсурдних наукових статей, що були оформлені, як справжні, пише The New York Times.

Ці роботи під вигаданими іменами успішно проходили перевірку, їх публікували поважні наукові журнали.

Одну з них – про те, що секс між собаками в парку варто розглядати в контексті культури зґвалтувань, – відзначили спеціальною нагородою.

У науковій роботі вчені спостерігали за тим, як собаки займаються сексом і на те, як на це реагували їх власники, і таким чином зробили висновок про сексуальні стосунки людей.

Ще 4 – опублікували онлайн. 3 – прийняли на розгляд, але ще не опубліковані. 7 – розглянули до публікації. І лише 6 наразі відхилили.

Так учені хотіли показати, що істина, яка має бути основою науки, мало кого хвилює. Натомість, найголовніше – відповідати ідеологічним нормам, а не керуватися здоровим глуздом.

Свої справжні імена науковці розкрили самі, коли написали відкритого листа в науковий журнал Areo і розповіли, навіщо вони провели свій експеримент.

Серед них:

• Джеймс Ліндсі – мислитель, доктор математичних наук, фізик, автор кількох книг: "Усі помиляються щодо Бога" і "Життя у світлі смерті".
  • Хелен Плакроуз – спеціаліст з релігійної літератури епохи Відродження. Зараз пише книгу про постмодернізм та критичну теорію. Головний редактор Areo.
  • Пітер Богоссян – професор в Портлендському університеті, викладає більше 25 років, за які навчав більше 30 тисяч студентів у тюрьмах, лікарнях, приватних та державних школах, коледжах та університетах. Його основними напрямами досліджень є критичне мислення та моральні міркування.

Після зізнання дослідників про свій експеримент, він набув розголосу. Наразі його активно критикують.

Наприклад, професор з Державного університету штату Флорида Ніколас Мацца зазначає, що незважаючи на цінність такого експерименту, автори ці учені займалися недосконалим та неетичним дослідженням.

Деякі критики також зазначають, що лише деякі журнали, що прийняли до публікації роботи науковців, мають впливовий статус.

Разом з тим, автори експерименту переконані, що їх репутація в науковій спільноті зруйнована, пише BBC Україна.

Зокрема, Богоссян переконаний, що тепер його звільнять з університету.

[L]Плакроуз побоюється, що тепер її можуть не взяти в докторантуру.

А Ліндсі каже, що тепер точно перетвориться в "академічного вигнанця", для якого закритим буде шлях як до викладання, так і до публікації серйозних наукових робіт.

Між тим, усі троє згодні, що їхній проект себе виправдав.

"Ризик того, що упереджені дослідження і надалі будуть впливати на освіту, ЗМІ, політику і культуру, для нас набагато страшніший за будь-які наслідки, з якими можемо зіткнутися ми самі", - каже Джеймс Ліндсі.

Наукові журнали, де були оприлюднені псевдонаукові роботи, пообіцяли прибрати їх зі своїх сайтів, проте більше ніяк не коментували скандал.