Вчені перерахували вік календаря Мая

Вікторія Андрєєва — 8 січня 2023, 15:07

Лазерне картографування показує, що календарю Мая може бути більше ніж 3 тисячі років.

Вчені встановили нові об'єкти, завдяки яким Мая вираховували дні, повідомили в журналі Science.

Плем'я Мая жило у Мексиці та Центральній Америці. Вони розробили 260-денний календар. Хронометристи фіксували плин часу за допомогою комбінацій з 13 чисел і 20 символів, завжди в одній послідовності. Вчені припускали, що цьому винаходу кілька тисячоліть, проте не мали достатньої кількості доказів.

Свідчення про цей календар походили з фрески з фрагментом ієрогліфічного письма. Його знайшли у Гватемалі. Воно було датоване 300 роком до н.е.

Фото: Science

Нове дослідження базується на лазерному картографуванні. За допомогою нього можна виявити стародавні структури та їхні космічні орієнтири (наприклад, інші планети чи зірки), приховані під густими рослинами.

Завдяки цьому методу вдалось виявити майже 500 стародавніх пам’яток, за допомогою яких вираховували дні. Більшість із них – не досліджені.

Команда археологів та дослідників, яка працювала над проєктом, виявила, що майже 90% знахідок мають архітектурні точки, які вирівнюються зі сходом сонця в певні дати. Найчастіше ці світанки припадають на 11 лютого та 29 жовтня за григоріанським календарем, між якими є 260 днів.

Є також і "відстані" у половину цього терміну – 130 днів. Орієнтація деяких комплексів відповідала циклам Венери та Місяця, які пов’язані з сезоном дощів і вирощуванням кукурудзи.

Але цікавинкою є те, що найдавніші з цих комплексів датуються приблизно 1100 роком до нашої ери. Тому вчені припускають, що календар є ровесником цих знахідок, а може й старшим за них.

"Що мене вражає, так це те, що існує послідовна закономірність із самого початку, і вони тривають століттями протягом всієї історії архітектури Мая.

Нові результати представляють хороші, переконливі докази того, що календар Майя виник ще до того, як ми маємо фактичні письмові докази цього", – каже епіграфіст з Техаського університету Девід Стюарт.

Найдавніші споруди, які вивчали дослідники, належать до того часу, коли групи людей тільки починали переходити від мисливців-збирачів до сільськогосподарського устрою. Вирощування кукурудзи тільки почало набувати більшого значення, і 260-денний календар також міг бути корисним, щоб вказати, коли певних ресурсів буде більше.