Астрономи прогнозують метеоритний дощ через уламки навколоземної комети

Вікторія Андрєєва — 11 грудня 2023, 17:32

Уламки навколоземної комети 46P/Wirtanen можуть потрапити в атмосферу нашої планети. Це може спровокувати метеорний дощ, який називається Лямбда-Скульпториди 12 грудня.

Про це пише Space з посиланням на дослідження вчених з Паризької обсерваторії, опубліковане в журналі Astronomy & Astrophysics.

"Прабатьком" потенційного нового метеорного потоку є комета 46P/Wirtanen, яку відкрили в 1948 році. Вона обертається навколо Сонця кожні 5,4 року. Це набагато швидше, ніж інші комети. Наприклад, кометі Галлея потрібно приблизно 75 років, щоб обернутися навколо зірки.

"Результати показують можливий прогноз зіткнення на 12 грудня 2023 року між 10:00 і 14:30 (за київським часом). Рівень активності "зливи" дуже невизначений через відсутність інформації про попередні дощі з метеоритів", – зазначили науковці в статті.

Фото: Wikimedia Commons/Stub Mandrel

За прогнозами науковців, можливий метеоритний дощ буде найкраще видно зі Східної Австралії, Нової Зеландії та Океанії

Астрономи пояснюють, що метеоритні потоки виникають, коли Земля проходить крізь хмари уламків, залишених кометами поблизу Сонця. Його випромінювання нагріває їх, твердий матеріал усередині комети перетворюється на газ. Цей процес називається сублімацією.

Коли газ виривається із зовнішньої крижаної оболонки та виходить із комети, він вивільняє уламки, що утворюють характерні хвости, які ще називаються аурами або "комами" цих крижаних космічних тіл.

"Сміття" з уламків може "осідати" в потоки навколо Сонця, які Земля проходить приблизно на 365-тий день циклу.

Уламки потрапляють в атмосферу Землі зі швидкістю 260 713 км/год. Це приблизно в 100 разів швидше, ніж максимальна швидкість реактивного винищувача Lockheed Martin F-16.

Комета 46P/Wirtanen має ширину приблизно 1,6 км. Вона є частиною сімейства комет Юпітера, орбіти яких визначаються силою тяжіння газового гіганта та мають тенденцію обертатися навколо Сонця з періодом менше 20 років.

Востаннє 46P наблизилася до Землі 16 грудня 2018 року. Вона пролетіла на відстані приблизно 11,6 мільйона км. Тоді вчені виявили, що це так звана "гіперактивна комета", яка випускає більше води, ніж можна було б очікувати для крижаного тіла такого ж розміру.

Проте з кометою 46P/Віртанена досі не було пов'язано жодного метеоритного дощу.

Вчені вирішили з'ясувати, чому так сталося, тому прораховували різні моделі, зокрема як частинки поводитимуться після викиду і який тип потоку уламків вони створять.

Команда дійшла висновку, що метеорний потік, пов'язаний з цією кометою, повинен був кілька разів контактувати із Землею в минулому, але низька швидкість входження уламків в атмосферу нашої планети могла перешкодити прояву метеорного дощу.

"Було виявлено кілька минулих зустрічей із Землею та потоком, але, наскільки нам відомо, жодних спостережень не було. Можливо, це пов’язано з досить незвичайною швидкістю викиду, необхідною для доставки великих частинок на Землю", – додали астрономи.

Читайте також: Астронавти з МКС знайшли помідор, який загубили в космосі вісім місяців тому