"Мила агресія" або чому нам хочеться щипати немовлят за щічки
Круглі щоки, великі очі, високе чоло, маленьке підборіддя та ніс у дітей пробуджують в людині суміш почуттів з тепла, любові, радості та розчулення. Те саме стосується й тварин.
Чому це відбувається, пояснили у виданні Psychology today.
Концепцію "схеми дитини" запропонував науковець Конрад Лоренц у 1943 році. Під цим терміном він зібрав набір атрибутів, які люди вважають милими.
Після зустрічі з цією схемою в будь-якій формі (наприклад, тваринами чи об’єктами), виникає природне, еволюційне бажання взаємодіяти з нею так само, як і з людськими немовлятами. Це частково пояснює любов до дитинчат тварин.
Фото: Alekuwka/Depositphotos |
Науковці продовжили дослідження та з'ясували, що сильний вплив обумовлений трьома причинами.
Миловидність викликає емоційне перевантаження
Дослідження 2019 року показало, що перегляд "дитячої схеми" викликає у нас емоційну реакцію під назвою "кама мута". Це – санскритський термін, який означає зворушення, любов, відчуття тепла, ностальгії та навіть патріотизму.
Науковці припускають, що реакція виникає, коли "милі створіння" проявляють ласку – це робить їх милими.
В іншому дослідженні науковці визначили, що інколи взаємодія з чимось милим викликає складні та суперечливі емоції.
Оскільки милі речі викликають у нас інтенсивні позитивні емоції, іноді це може призвести до відсутності контролю або неспокою – і це не буде негативним досвідом.
Фото: cynoclub/Depositphotos |
Миловидність сприяє сильній поведінковій реакції
Вчені ще назвали цю реакцію "милою агресією", бо миловидність викликає надзвичайно сильні почуття та проявляється у високому голосі та бажанні стиснути, вкусити або вщипнути милу істоту.
Науковці вивели цей термін у 2015-му та пояснили неврологічну основу для такої реакції. Мозок у такий спосіб вивільняє інтенсивні почуття, хвилювання та щастя, які ми відчуваємо.
Також мила агресія робить нас більш уважними до вразливих істот, які не можуть піклуватися про себе. Виникає інстинктивний потяг захищати, плекати та підтримувати близькість до милого суб’єкта.
Миловидність впливає на дії
Японське дослідження доводить, що "милий" інтерфейс може посприяти бажанню взаємодіяти зі штучним інтелектом.
А ще люди схильні робити поблажливіші покупки, побачивши милі об’єкти, зокрема "милу на вигляд їжу".
Але й це не все: у 2021 році науковці дослідили дію на реакції. Вони встановили, що щасливіші вирази обличчя на фотографіях малозабезпечених дітей сприймалися милішими, ніж сумніші. І це призвело до більшої емпатії глядачів і більшого рівня благодійних пожертвувань на благодійну справу.
Читайте також: Чому діти переносять COVID-19 легше за дорослих? Вчені мають припущення