Під парканом і поміж автівок: активіст показав єдиний шлях маломобільних киян до станції метро
У Києві протягом шести років попри наявність дозволів і виділені кошти не можуть створити пішохідний перехід поблизу станції метрополітену "Університет" через відсутність погодження патрульної поліції.
Активісти громадської організації "Доступно.UA" показали єдиний спосіб, як у цьому місці люди з обмеженою мобільністю можуть подолати жвавий відрізок дороги.
Поблизу станції є підземний перехід, але він не обладнаний придатними для спуску пандусами чи ліфтами, що робить його повністю недоступним для маломобільних людей.
Громадський діяч і засновник організації "Доступно.UA" Дмитро Щебетюк, який пересувається на кріслі колісному, показав єдиний спосіб, яким він може перейти на протилежний бік дороги.
На відео видно, що спершу чоловікові доводиться зупиняти автівки, які рухаються по трьох смугах проїжджої частини. Згодом він стикається з черговою перепоною – металевим парканом. Об'їхати його неможливо, тож Дмитрові доводиться повзти попід огорожею. А щоб перемістити крісло колісне, його треба розібрати.
Далі – знову дорога з активним рухом автівок.
"Хочеться, щоб ця трагікомедія тривалістю у понад шість років нарешті завершилася і перетворилася на ще одну історію позитивних змін.
Дуже хочеться, щоб Київ був зручним і доступним для усіх людей, незалежно від рівня їхньої мобільності", – кажуть у "Доступно.UA".
У громадській організації зауважили, що 21 листопада в Україні відзначають День гідності та Свободи. Там переконані, що запуск наземного переходу біля "Університету" може стати знаком поваги до людей і того, за що вони боролися.
"Це спосіб показати, що ми будуємо і захищаємо країну, де про кожну і кожного дбають", – вважають у "Доступно.UA".
Чому біля "Університету" бракує пішохідного переходу та чому його роками не можуть там створити
Архітекторка Іванна Малій розповідала, що до 1985 року на перетині вулиць Пирогова і бульвару Тараса Шевченка було автомобільне перехрестя з регульованим пішохідним переходом. Але згодом до вулиці Пирогова від станції метро запрацював підземний перехід.
У 2017 році міська рада ухвалила рішення щодо створення безбар'єрного пішохідного простору і зобов'язалася збільшувати кількість регульованих наземних переходів.
Через два роки влада виділила пошти на облаштування такого переходу поблизу станції "Університет" – його мали створити у 2020 році.
"З того часу і по сьогодні Управління патрульної поліції в місті Києві відмовляється погоджувати схему організації дорожнього руху для цього переходу без вказання конкретних зауважень до виконаної схеми.
Станом на жовтень 2025 року таких необґрунтованих відмов, висловлених представниками поліції, було щонайменше дев'ять", – стверджує архітекторка.
"УП. Життя" звернулася до патрульної поліції Києві із запитом щодо причин відмови і очікує на відповідь.
За її словами, наразі щоб перейти на протилежний бік вулиці, киянам і гостям міста потрібно подолати 79 сходинок, що дорівнює висоті п'ятиповерхівки.
"Така ситуація у самому центрі Києва свідчить про небажання органів влади розвивати інклюзивний і безбарʼєрний публічний простір, що фактично блокує реалізацію державної політики безбарʼєрності..
Питання набуває актуальності не лише із загально-урбаністичних уявлень, а й цілком практичної потреби забезпечити права та комфорт тисяч киян і гостей столиці, які отримали інвалідність і стали маломобільними внаслідок російської агресії. Йдеться, зокрема, про поранених військовослужбовців, ветеранів бойових дій, цивільних жертв російських обстрілів тощо", – зауважує Іванна.
Наприкінці жовтня 2025 року архітекторка створила петицію на сайті президента України із закликом сприяти облаштуванню наземних пішохідних переходів у країні, зокрема поблизу станції метро "Університет".
Звернення поки набрало понад шість тисяч голосів із 25 тисяч необхідних для розгляду.
Крім того, в "Доступно.UA" створили відкрите звернення до першої леді Олени Зеленської щодо потреби створити наземний перехід біля "Університету".
3 листопада активісти створили написи "Де наш перехід?" на місці, де, за рішенням міської влади, роками не можуть організувати наземний перехід. Наступного дня їх замалювали.
"На це витратили більше фарби, ніж витратили б на розмітку пішохідного переходу", – зазначили в громадській організації "Пасажири Києва".
Активісти із посиланням на кілька неназваних джерел заявили, що рішення про організацію переходу блокує особисто міністр внутрішніх справ Ігор Клименко.
"Це як мінімум обурливо. Як максимум – банально неприпустимо, аби місцеву проблему, [розв'язати] яку вимагає вся громада, блокувала людина особистим упередженим рішенням", – писала Іванна Малій.
Раніше з платформи YouTube видалили випуск проєкту "Відвалу ніг", в якому на безбар'єрність перевіряли парковки ветеран Олександр Терен та учасники гурту "Курган і Agregat".
Автори ролику заявили, що його "знесли" через скаргу однієї з героїнь, якій на відео зробили зауваження щодо неправильної парковки.