4 кроки до оформлення допомоги на дитину онлайн

1956
27 липня 2017

У квітні минулого року я став щасливим батьком.

І, як більшість українців, відчув на собі всі незручності від отримання, здавалось би, простої адміністративної послуги – оформлення допомоги при народженні дитини.

Це підштовхнуло мене змінити дещо на краще

Відійшовши від післяпологової метушні, ми з дружиною почали планувати похід до соцзабезу.

Подати документи можна тільки в робочі дні та години. Дружині самостійно з малечею на руках – це надто складно. Вирішили, що мені треба взяти за власний рахунок один вихідний. Погодьтеся, два батьки на одну адмінпослугу – це вже не так і зручно.

Коли ми приїхали до управління соцзахисту, то перше, що мені впало в очі, це мами, які чомусь гуляли навколо будівлі з двома-трьома візочками.

Оголошення при вході "Вхід із колясками суворо заборонений" розставило все по своїх місцях. Поки одна матуся спілкується з працівниками соцзахисту, інша чатує з її дитиною. Потім – рокірування. No comments, як-то кажуть…

Тут треба сказати, що така ситуація не є типовою. Вже згодом по роботі я відвідав багато управлінь соцзахисту по всій країні і зрозумів – зручність (або незручність) у наданні адміністративних послуг багато у чому залежить від місцевої влади.

Це мені просто не пощастило з районом. А десь, можливо, на матусь чекає в соцзабезі гаряча кава і круасан. Звісно, навряд чи, але було б непогано…

Саме тоді я загорівся ідеєю зробити цю послугу онлайновою – щоб усі необхідні документи можна було подати на розгляд через Інтернет.

На той час Держагентство вже запровадило низку електронних послуг у сфері будівництва, земельних відносин тощо. Тож ми як раз формували перелік із наступних послуг, які слід запровадити в першу чергу. Колеги мою ідею підтримали. 

Тепер усі необхідні документи можна подати на розгляд через Інтернет

ВІД ЗАДУМУ – ДО РЕАЛІЗАЦІЇ

Уже за тиждень, у червні 2016 року, ми провели нараду з прем’єром, профільними міністерствами (Мінсоцом і Мін’юстом), а також – Фондом Східна Європа, який вирішив підтримати цей проект. Отримали відповідне доручення та взялися до роботи.

Згодом стало зрозуміло, що попереду – надзвичайно складний проект тривалістю майже в рік. Адже ми спочатку поставили собі на меті не просто автоматизувати чинний порядок у наданні послуги (це було б, можливо, простіше), а значно спростити його: мінімізувати вимоги до громадян, унеможливити зловживання тощо.

Так, було визначено два завдання.

По-перше, слід було передбачити у законодавстві можливість подання громадянами документів та їх опрацювання органами соцзахисту в електронній формі.

Для цього ми підготували зміни до постанови КМУ "Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям із дітьми".

З урахуванням усіх погоджень та бюрократичної боротьби (для багатьох юристів та чиновників е-форма досі залишається чимось космічним та забороненим), зміни до постанови уряд ухвалив 30 листопада 2016 року. Таким чином, з’явилися юридичні підстави для надання допомоги онлайн.

4 кроки, які дозволяють отримати допомогу онлайн

По-друге, слід було спростити перелік документів, які вимагають від родини.

Для цього необхідно було налагодити електронну взаємодію між Мінсоцполітики та Реєстром актів цивільного стану Мін’юсту. Це дозволило не вимагати від заявника копії свідоцтва про народження дитини.

Наявність такого свідоцтва працівники соцзахисту можуть перевірити самостійно – в один клік, онлайн. Адже ключовий принцип усіх електронних послуг – бігати мають дані, а не громадяни.

На жаль, більшість державних реєстрів в Україні перебувають не в належному стані: в них дублюються дані, часто дані є неактуальними, містять безліч помилок. Тому запровадження електронної взаємодії між реєстрами – це доволі нетривіальне завдання.

Більше десятка технічних та організаційних нарад, доопрацювання двох реєстрів, узгодження структури даних для обміну, створення веб-сервісів електронної взаємодії та, зрештою, підписання спільного наказу Мін’юсту та Мінсоцполітики зняло останній бар’єр для запровадження якісної електронної послуги. А от технічна реалізація самих електронних форм – це було, мабуть, найпростіше і зроблено швидко.

БІЛЬШЕ ТИСЯЧІ БАТЬКІВ, ЯКІ СКОРИСТАЛИСЯ ПОСЛУГОЮ

30 березня цього року Державне агентство з питань електронного урядування разом із Мінсоцполітики і Мін’юстом презентували нову електронну послугу, яка поступово набуває популярності серед новоспечених батьків.

Днями кількість онлайн-заявників перевищила тисячну позначку. Допомогу вже оформили онлайн у кожному регіоні України.

Переважна більшість користувачів висловила високу оцінку сервісу. Їм до вподоби легкий спосіб авторизації, зрозумілість інтерфейсу і підказки під час роботи з формою. Цікавий факт: близько третини заявників – це чоловіки.

 

***

Такою є моя особиста історія про те, як спочатку народжується задум, а потім втілюються у життя зручні, швидкі та корисні послуги для українських громадян.

І ви не уявляєте, як мені приємно сьогодні бачити першу позитивну статистику та відгуки тих, хто скористався послугою і оцінив її користь.

Без перебільшення, це надає сил і натхнення мені й колегам надалі виконувати свою роботу. Сьогодні в нас багато нових ідей і пріоритетних е-послуг для реалізації.

Скажімо, восени для українців будуть доступні онлайн реєстрація дитини та шлюбу. Тож кохайтеся, а ми подбаємо, щоб оформлення паперів забирало якомога менше часу J

P.S. Слід сказати, що за частиною електронних заяв на отримання допомоги поки що, на жаль, відмовляють.

Причини різні: від організаційних на місцях – до помилок у реєстрах. Але ми всі проблеми відслідковуємо і оперативно вирішуємо.

Регіональні працівники соцзахисту проходять тренінги, обмін даними між реєстрами "розумнішає", ми формалізували введення інформації з метою мінімізації помилок. Отже, сервіс поліпшується щодня, тому кількість відмов уже суттєво зменшилась.

Олексій Вискуб, перший заступник голови Державного агентства з питань електронного урядування України

powered by lun.ua