Сигарета послабила зашморг
Останні роки я працюю в команді людей, яка займається зменшенням рівня куріння в Україні. З одного боку, на поверхні безумовні успіхи - в Україні зменшується кількість курців. За даними КМІС, якщо в 2005 році щоденно курило 62% всіх чоловіків, то в 2009 році - 47%, а у жінок зменшення за цей період з 17% до 7%. Вперше за останні 10 років суттєвий спад куріння зафіксовано і Держкомстатом.
З іншого боку, треба констатувати, що держава не веде комплексної роботи. А успіх 2009 року був досягнутий, в першу чергу, завдяки громадським організаціям, які свого часу ініціювали вживання низки ефективних державних заходів. Найдієвішим з них стало припинення відносного подешевшання сигарет, яке спостерігалося у 2000-2007 роках, через підняття у 2008-2009 роках тютюнових акцизів.
Наскільки важливою є боротьба з палінням? 10 млн. наших співгромадян є курцями. Масштаби - епічні, саме це і зумовлює розміри шкоди від куріння. Для порівняння: в 2008 році вбивства забрали 3766 людських життів, СНІД - 4997, автомобільні та інші транспортні катастрофи - 9605, туберкульоз - 10301, а куріння в кілька разів більше ніж усі попередні причини разом взяті - близько 110 000.
Нова влада, судячи з усього, поки не збагнула фундаментальної важливості зменшення куріння.
Тоді ще майбутній прем'єр-міністр Микола Азаров в одному з інтерв'ю заявляв: "Люди як курили, так і продовжують курити. Але вони платять за кожну пачку на 2-3 гривні більше. Отже, ці 2-3 гривні не підуть на продукти, одяг, проїзд".
Але в тому-то і справа, що в дійсності в Україні стали менше курити! Краще один раз кинути, ніж щодня платити, хоч і менше. При цьому, в Рамковій Конвенції з боротьби проти тютюну Всесвітньої організація охорони здоров'я, яку ратифікувала і Україна, чорним по білому написано про необхідність збільшення податків на тютюнові вироби.
Що треба робити
Щоб дієво боротися з курінням, не треба вигадувати велосипед. Його вже вигадали та описали в згаданій вище Конвенції, яка передбачає 6 конкретних заходів:
- збільшення податків на тютюнові вироби (МВФ і Світовий банк ставлять це умовою при виданні кредитів);
- заборона реклами, стимулювання продажів та спонсорства тютюнових виробів;
- захист людей від сигаретного диму: в кафе, барах, ресторанах, на роботі, інших громадських місцях;
- попередження про небезпеку тютюнокуріння: рекламні антитютюнові кампанії, картинки-попередження в Україні - з наступного року,
- допомога тим, хто хоче кинути курити: організація телефонних ліній;
- моніторинг споживання сигарет та ефективності вжитих заходів протидії.
Як ми вже говорили, підняття цін на сигарети у вересні 2008 року, а також лютому та травні 2009, призвели до перших позитивних результатів.
У результаті в 2009 році бюджет отримав понад 9 млрд. грн. Це на 5,5 млрд. більше, ніж за аналогічний період в 2008 році.
"Податок на гріх" діє! Чому "гріх"? Бо курці вбивають своє здоров'я, отримують хвороби, які, принаймні теоретично, має лікувати держава. Курці рекламують куріння у суспільстві, показуючи приклад дітям. Вони дуже часто обкурюють інших під час пересування на вулиці, в кафе, ресторанах, в під'їздах. Врешті-решт, хоч і легальний, але наркотик, не має коштувати дешево.
Наступний логічний крок, який має зробити держава - повністю заборонити рекламу сигарет. Яка різниця, як наша молодь дізнається, що куріння - це "хвиля справжньої свободи" (реклама однієї марки сигарет): з телебачення чи з інтернету? Або з музичних концертів, які сьогодні спонсорують сигаретні компанії.
Сьогодні мінімум 50% площі будь-якого закладу громадського харчування має бути повністю ізольованим від сигаретного диму. Але, треба готуватися, що рано чи пізно Україна прийде до повної заборони куріння в громадських закладах, як це сьогодні вже є у Великобританії, Франції, Італії.
З наступного року в Україні з'являться картинки-попередження на пачках. В майбутньому чекає на свій запуск перша телефонна лінія для психологічної допомоги тим, хто хоче кинути палити. А також нові антитютюнові рекламні кампанії, перша з яких була проведена в 2009 році.
Їхній хліб
Але для зменшення рівня куріння доводиться долати не лише наркотичну залежність курців, але й опір тютюнових компаній.
Хто стоїть за сигаретами в світі? Лідерами світового ринку є чотири транснаціональні корпорації: американська, дві американо-британські та японська. Вони ж контролюють і 99% ринку України, випускаючи усе різноманіття сигарет.
Про їх розміри свідчить той факт, що прибуток в світі найбільшої з них - компанії Philip Morris - в 2006 році склав 13,4 млрд. доларів. Ця сума співрозмірна з бюджетом України, а саме лише в 2,3 рази менше ніж прибутки бюджету України, які закладалися на 2009 рік.
Виникає питання, яке стосується не тільки сигаретного бізнесу - як далеко можуть зайти корпорації, заробляючи гроші? Чи є моральні норми, які б вони не могли перейти?
"Монопольне становище на ринку тютюну, а також зроблені інвестиції дали іноземним компаніям унікальні можливості для політичного впливу", - пишуть лондонські дослідники А.Б. Гілмор та Маккі у своїй роботі про масовий прихід сигаретних компаній на ринки колишнього СРСР.
Тютюнова індустрія намагається гальмувати усі дієві ініціативи зменшення куріння та підтримати неефективні, як, приміром, заборона лише деяких видів тютюнової реклами.
Тому Всесвітня організація охорони здоров'я вимагає від урядів країн не допускати представників тютюнового бізнесу до розробки державних рішень щодо зменшення куріння.
Є фактом, що в 60-х роках сигаретні компанії платили голлівудським акторам, щоб ті навмисно курили у фільмах. У 70-х сигаретні бізнесмени заперечували шкідливість сигарет, хоча знали про неї.
Сьогодні, під тиском беззаперечних фактів, вони зайняли іншу позицію - так, куріння шкідливе, але це "свідомий вибір дорослої людини". Однак "хитрість" полягає у тому, що 95% курців починають курити до 19 років, коли людина є заручником своєї юнацької психіки, яка штовхає її до ризику. 67% курців потім хочуть кинути курити, але "пізно" - пастка закрилася.
У 2008-му, протягом півроку, у скетч-шоу "Файна Юкрайна" були сцени, в яких актори курили. Як гарантувати, що свій американський досвід популяризувати куріння через кіно та телебачення сигаретні компанії не перенесли в Україну для відповіді на антисигаретну кампанію? Комісія з моралі за цим, чомусь, не стежить.
Ще один приклад свідомої дії: хвиля чуток, яка була піднята напередодні запланованого підняття цін у квітні 2009 року про те, що ціни виростуть до 30 грн. за пачку. Мета - нівелювати психологічний ефект від підняття цін "лише" на 1,5 грн.
Найближчим часом в Україні буде запущений "портал для курців", де б "курці могли відстоювати свої права". Сайт робить професійне рекламне агентство - не важко здогадатися на чиє замовлення.
Також періодично в українському інтернеті друкуються замовні статті, де безсоромно перекручуються факти. А замовники матеріалів опускаються до спроб персональної дискредитації активістів відвертою брехнею. До речі, коли в 2000 році американський суд змусив тютюнові компанії відкрити свої документи, з'ясувалося, що дискредитація ключових діячів контролю за тютюном є однією з їхніх тактик.
Державо, твій вихід!
Смішно, коли громадським організаціям закидається "грантоїдство", особливо з боку менеджерів тютюнових компаній, які за роботу, що веде до отруєння своїх співгромадян, отримують зарплати більше ніж в середньому по ринку.
Дуже добре, що сьогодні в Україні працюють міжнародні громадські організації, які мають досвід та певні матеріальні можливості. Є окремі сильні українські фахівці, як приміром Костянтин Красовський, Микола Поліщук, на яких "можна спертися" в роботі.
Але завдання громадських організацій - підштовхнути державу вирішити проблему, запустити її механізми.
Щодо грантів, то принциповим є те, що у головних фундаторів світового антитютюнового руху - мера Нью-Йорка Майкла Блумберга, а також засновника Microsoft Біла Гейтса, який долучився до Глобальної ініціативи Блумберга, немає ніяких бізнес-інтересів в Україні, пов'язаних з курінням. Особисто я вірю в їх позитивну мету увійти в історію, як люди, що змогли зупинити вбивство мільйонів інших людей по всьому світу. Не кожен собі може дозволити таку розкіш.
Звичайно, свою роль в актуалізації проблеми куріння має зіграти і суспільство - вчителі, лікарі, журналісти, свідомі громадяни. Чому в Україні успішність політиків вимірюється лише рівнем пенсій та зарплат? Українці живуть на 10 років менше, ніж в середньому у Європі. Скажіть, будь-ласка, що це за "раса" така унікальна - "короткожителів" на Сході Європи? Можна зрозуміти владу, що цю "расу" треба нагодувати, дати роботу, пенсії. Та невже така "вбогість" це назавжди?
Але є і гарна новина: в 2009 році у нас нарешті суттєво зменшилася смертність: з 16,3 до 15,3 на 1000 осіб. За один рік країна "зберегла" таким чином 48 тис. життів. Отже, міжнародний та наш власний український досвід довів - люди готові масово обирати більш здорове життя, але їм потрібен поштовх. Рух України до здорового життя має бути подовжено.