Конкретні гроші за конкретні медичні послуги, надані конкретній людині

Конкретні гроші за конкретні медичні послуги, надані конкретній людині

Ми – Міністерство охорони здоров'я – розробили головний законопроект реформи галузі та розпочали цикл його презентацій.

Це "Закон про державні фінансові гарантії щодо надання медичних послуг та лікарських засобів".

Мене залучили для роботи над цим проектом у листопаді 2015-го року. З того часу це стало спільною справою для великої кількості людей. Українських лікарів, експертів Всесвітньої організації охорони здоров’я, громадських активістів, правників, економістів, політиків.

Всіх нас об’єднало переконання, що якісні зміни в українській медицині можливі так само, як за останні 15 років вони стали реальністю у Хорватії, Угорщині, Польщі, Литві та Молдові.

Звичайна українська родина за рік робить свій внесок на охорону здоров’я у розмірі в середньому 4580 гривень. В основному ці кошти збираються з загальних податків (ПДВ, акцизи), які платять всі.

При цьому кожного року 640 000 домогосподарств потрапляють в фінансову катастрофу через хворобу члена родини. 640 000 домогосподарств – це місто розміром з Харків.

Ці люди загалом роблять внесок на охорону здоров’я у 3 мільярди гривень. І все одно залишаються банкрутами через хворобу.

Люди платять лікарям чорну готівку. Це нікому не гарантує якості й принижує гідність і людини, і лікаря. Уявіть собі, що ви просите або вимагаєте готівку від хворих людей. Система не дає лікарю іншого виходу, ніж робити це кожного дня.

А куди пішов внесок родини на охорону здоров’я – 4580 гривень?

А якщо б ви заплатили ці гроші до приватної страхової компанії, ви б теж нічого не отримали?

Ми перетворюємо ці кошти на реальний "страховий внесок" людини, за яким стоїть гарантоване фінансове покриття конкретного обсягу.

Законом ми змінюємо головне – починаємо платити конкретним медичним закладам конкретні гроші за конкретні медичні послуги, надані конкретній людині через систему національного солідарного страхування.

Як цей закон змінить наше життя?

  1. 1. З’явиться Державний гарантований пакет медичних послуг та лікарських засобів – головний щорічний документ в медицині для громадянина. В ньому буде конкретний перелік послуг та ліків, які покриваються з коштів платників податків повністю або частково.
  2. 2. Всі виплати стануть персоналізованими. Лікарня не отримає коштів, якщо вона не пролікувала громадянина.
  3. 3. Ми переходимо на міжнародні медичні протоколи лікування та діагностики.

Завжди на 100% будуть покриті невідкладна допомога, первинна допомога та паліативна допомога. Негайне лікування в екстреній ситуації буде оплачено завжди.

Обсяг послуг та будь-які можливі співоплати будуть однаковими для всіх та цілком прозорими – це закон. Співоплати можна буде додатково застрахувати, зменшити, виконуючи показання лікаря, отримати адресну соціальну допомогу.

15 вересня кожного року, Кабінет міністрів буде затверджувати Державний гарантований пакет медичних послуг та ліків.

Згідно з законом, вперше Кабмін зробить це у вересні 2018 року, і бюджет на охорону здоров’я на 2019 рік буде сформовано за повністю новим принципом – фінансування медичних послуг, а не опалення порожніх палат.

До того часу ми повинні зробити обрахунки вартості усіх медичних послуг. Навесні ми затвердимо офіційну міжнародну методологію. В цьому році зробимо обрахунки для послуг на первинній медичній допомозі. Реальна вартість послуг базуватиметься на реальних статистичних даних, які ми будемо мати за рік: на що конкретно хворіють люди та яких послуг вони потребують.

Точно не буде входити в покриття:

– естетична медицина та, стоматологія для дорослих, окрім екстреної;

– звернення без направлення сімейного лікаря (терапевта, педіатра);

– ліки недоказаної ефективності.

Цей закон створює Національну службу здоров’я України.

НСЗУ – це фінансова інституція. Ми створюємо національну систему обміну наших податків на наше здоров’я.

Модель Національної служби ми обрали таку ж як в Норвегії, Італії, Великій Британії та Канаді – все це країни, де люди мають значно кращі медичні послуги та фінансовий захист.

В цих країнах лікування не залежить від кількості грошей у вашій кишені в момент, коли ви його потребуєте. Тому що Національні служби цих країн платять за всіх однаково.

Це повинно стати законом в Україні. Це справедливість у дії.

За законом ми маємо розпочати виплати:

– у 2017 – на первинній медичній допомозі, та відшкодування цін ліків (астма, гіпертонія, діабет);

– у 2018-2019 – за діагностику, аналізи, послуги лікарів-спеціалістів, стаціонарну допомогу та відшкодування цін на всі ліки з Національного переліку основних лікарських засобів.

Армія несе захист. Поліція несе громадську безпеку. НАБУ несе чистоту влади.

Ми можемо бути задоволеними чи ні результатами реформ, але в нас з’являються державні інституції з новою етикою, які переживуть нас всіх.

Ми створюємо Національну службу здоров’я України, яка буде нести фінансовий захист у випадку хвороби.

Кожна людина повинна знати, що там де ти бачиш символ Національної служби здоров’я – синій щит з білим хрестом – ти завжди отримаєш допомогу за єдиними для всіх правилами згідно з міжнародними протоколами лікування та діагностики.

За законом ветерани та бійці АТО будуть додатково застраховані на 100% від будь-яких співоплат на лікування бойових поранень та каліцтв – відповідний проект закону "Про додаткові державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів особам, які захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України в антитерористичній операції та забезпечують її проведення" теж проходить обговорення.

Ті, хто отримав на війні статус інвалідності, будуть пожиттєво покриті на 100% на будь-яке лікування.

Що далі?

Тиждень тому ми в Харкові презентували систему найбільш активним об’єднаним територіальним громадам з усієї України.

У четвер, 16 березня, ми презентували її на засіданні Кабміну. Результатом стало рішення уряду винести це обговорення на найближче засідання Національної Ради Реформ.

Наступного тижня ми будемо робити велику прес-конференцію і розповімо пресі, що ми пропонуємо.

Ми вирішили зробити ще один публічний захід і прямо розповісти про законопроект тим, хто зацікавлений в реформі. Якщо ви дочитали до цього місця, напевно ви належите до таких людей. Тоді залиште свої контакти тут.

Павло Ковтонюк, заступник міністра охорони здоров`я

Закон "Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг і лікарських засобів"

У ПИТАННЯХ І ВІДПОВІДЯХ

(для перегляду скористайтеся стрілочками):

Це перший і головний закон реформи.

Він встановлює єдині для всіх правила, як працюватиме система охорони здоров’я.

Як саме гроші підуть за пацієнтом, та як будуть розподілятися страхові внески громадян.

Він змінює головне: держава починає прямі виплати лікарням та приватним практикам за конкретні медичні випадки, які стались з конкретними людьми – за рахунок "страхових внесків" громадян.

Вони їх вже платять – через загальні податки. Навіть якщо людина не працює або отримує зарплату "в конверті", вона платить в казну 20% ПДВ з будь-якої своєї покупки.

Таким чином, у 2016-му році кожен українець сплатив на медицину через податки в середньому 1764 грн (і на первинну, і на вторинну допомогу). Це і є страховий внесок.

Зараз замість того, аби оплачувати послуги для кожного з нас, держава "спалює" їх, утримуючи площі медичних закладів, сплановані за нормативами 70-х років.

Наприклад, в місті Славутич лікарню ще за часів СРСР сплановано для 100 тисяч населення, хоча реально в місті мешкає 25 тисяч людей. Там досі є велике пологове відділення, де один лікар приймає пологи один раз на 10 днів. Але на кошти платників податків ми утримуємо та опалюємо всі 6 великих корпусів цієї лікарні.

В амбулаторії невеличкого села Несвоя Чернівецької області, крім одного лікаря та 2 медсестер, працює ще 9 працівників – сторожі, кочегари, бухгалтер, методист, водій та ін. Вона досі живе за наказом МОЗ №33 щодо планових штатів медичних закладів, розроблених ще у СРСР.

Ці неефективно витрачені кошти могли би бути виплачені лікарям або витрачені на матеріали для надання реальних послуг за страховими випадками.

Їх буде здійснювати єдиний національний страховик – Національна служба здоров’я України. Це державна фінансова інституція, яка разом з МОЗом забезпечує функціонування системи охорони здоров’я.

Міністерство охорони здоров’я розробляє принципи та стандарти, за якими повинна працювати система. НСЗУ в свою чергу фінансує заклади охорони здоров’я за цими принципами.

Організації, подібні до НСЗУ, є в більшості розвинених країн. Наприклад, Національна служба здоров’я Великої Британії була створена понад 70 років тому і пережила всіх своїх засновників.

Національна служба здоров’я буде оплачувати надання медичних послуг конкретній людині закладам охорони здоров’я, незалежно – державним, комунальним чи приватним.

Ми розпочинаємо оплату за новим принципом на первинній ланці (сімейні лікарі, терапевти, педіатри) з 2017-го.

Ми платимо діагностичним центрам, лікарям-спеціалістам та лікарням, які проводять спеціалізоване лікування за візити та проліковані випадки з 2018-го.

Ми повертаємо аптекам кошти за ліки механізмом реімбурсації (з 2017-го, повністю з 2019-го).

Ми платимо 100% за всю невідкладну допомогу – термінові операції на кшталт гострого апендициту, переломів, тощо.

Ми платимо 100% за первинну допомогу – всі звернення до сімейного лікаря, педіатра, терапевта.

Ми платимо 100% за паліативну допомогу.

Цей обсяг зафіксовано в законі та його не може бути зменшено.

Також НСЗУ оплачує все, що закріплено в Гарантованому пакеті за відповідний рік, – по зафіксованим Тарифам покриття.

Це головний фінансовий документ в медицині. Він публікується НСЗУ до 15 вересня кожного року і затверджується Кабміном. Кошти на нього виділяються щороку окремим рядком бюджету Верховною Радою України.

В Гарантованому пакеті – повний перелік захворювань та станів, які покриваються національним солідарним медичним страхуванням.

Для кожного виду допомоги, захворювання чи стану в гарантованому пакеті зафіксовані єдині для всіх тарифи покриття та тарифи співоплати.

Тариф покриття Національна служба здоров’я оплачує лікарні або приватній лікарській практиці.

Тариф співоплати платить громадянин.

Є послуги та ліки, які не входять до державного гарантованого пакету. Наприклад, естетична медицина, або медикаменти, яких немає в доказовій базі та в протоколах лікування. Їх людина оплачує за своїм бажанням самостійно. Також необхідно буде повністю оплачувати вартість звернень без направлення лікаря.

Так, люди будуть офіційно платити при візиті до медичного закладу.

Державний гарантований пакет медичних послуг щороку встановлює як рівень покриття медичної послуги або лікарського засобу Національною службою здоров’я, так і співоплату з боку громадянина за цю послугу або ліки.

Це не стосується невідкладної, первинної та паліативної допомоги, яка компенсується державою повністю.

Тобто, якщо щось трапилося і людині невідкладно необхідна допомога – їй не потрібно думати про оплату – всі послуги та ліки уже оплачені.

Важливо, що і тарифи, які оплачує НСЗУ, і тарифи співоплати є однаковими для всіх громадян, офіційними, відкритими та відомими заздалегідь – вони приймаються і публікуються урядом щороку.

Це означає, що лікарня не зможе сказати, що її послуги дорожчі, ніж в сусідній, тому громадянин повинен платити більше. Тарифи за гарантовані послуги єдині для всіх.

Невідкладна допомога завжди покрита на 100% та завжди оплачується НСЗУ.

Якщо стан або захворювання не вимагають невідкладного лікування, пацієнт повинен сплатити свою частину. Однак, щоб таких випадків було менше – краще вчасно звертатися до свого сімейного лікаря, послуги якого держава також покриває на 100%.

З досвіду запуску такої системи в країнах Європи, офіційні співоплати завжди істотно менші, ніж те, що платять люди неформально зараз з кишені.

Співоплата – це насамперед метод розподілення ризиків між державою та громадянином.

Тому, по-перше, необхідно вчасно звертатися до сімейного лікаря та виконувати всі його рекомендації. В цьому випадку звернення, а отже і співоплати за ліки та спеціалізовані процедури, будуть мінімальними.

Соціально незахищені родини зможуть отримати адресну допомогу на покриття співоплати через окремі соціальні програми.

Також буде можливо придбати додатковий поліс добровільного медичного страхування – та застрахувати всі можливі співоплати для себе та своєї родини.

Прозора та чесна система національного страхування надасть можливість приватним страховим компаніям максимально здешевити поліси добровільного медичного страхування і збільшити їх доступність для громадян.

За єдиною офіційною методологією, прийнятою в розвинених країнах та адаптованою для України.

На первинній ланці виплати починаються у липні.

У 2017-му році за кожного пацієнта, що підписав декларацію, будуть платити за єдиним тарифом – в середньому 210 грн.

За дітей та літніх людей тариф буде вищим за середній, за молодих людей, що потребують меншої уваги, – меншим за середній.

З 2018-го року ми припиняємо платити на первинній ланці за пацієнтів, які не приписались до лікаря.

Ми переходимо на європейські медичні протоколи лікування, діагностики та єдині вимоги до всіх закладів охорони здоров’я.

Медична послуга, яку оплачує Національна служба здоров’я, повинна бути виконана за медичним протоколом, інакше вона не буде оплачена.

Наш перший крок – офіційно дозволити використання протоколів країн Європи. Протоколи починають діяти разом з набранням чинності пакету законопроектів.

Для цього буде розроблена окрема інвестиційна програма від уряду.

Також на підсилення лікарень будуть направлені кошти міжнародних донорів.

Вони будуть надавати саме ті послуги, які затребувані громадянами. Єдині вимоги НСЗУ – мінімальне навантаження на лікарів має бути не меншим за те, яке є в країнах Азії та Африки, що розвиваються.

При меншому навантаженні у лікарів недостатньо практики та досвіду, і це стає небезпечним для пацієнтів.

З боку громад – власників медичних закладів – є величезний запит на збільшення прав медзакладів щодо ведення господарської діяльності.

Ми підтримуємо надання пільгового режиму автономії медичним закладам. Він дозволить лікарням отримати права на господарювання не менші, ніж у комерційних закладів.

Автономізувати заклади можна вже зараз, але це дуже складно. Наприклад, за законом потрібна дорога процедура оцінки землі. Ми не розуміємо навіщо сьогодні, коли не вистачає грошей на необхідне, місцева влада повинна витрачати кошти на оцінку землі та майна лікарень, які вона все одно не може продати.

Тому ми підтримуємо парламентський законопроект 2309а-д, вважаємо його важливим для реформи, адже він захищає заклади від ризиків приватизації.

Так буде закон, який регулює в новій системі лікування бойових поранень та 100% пожиттєве покриття всіх, хто отримав на війні інвалідність.

Це символічний жест. Він відображає позицію Міністерства охорони здоров’я щодо того, хто саме потребує насправді ефективного лікування з доказовою ефективністю – вже сьогодні, вже зараз. Це ветерани та бійці АТО.

За законом "Про державні фінансові гарантії" виплати на первинці розпочнуться вже в липні, виплати спеціалістам, за діагностику та аналізи – з 2018-го року.

З 1 січня 2019-го року вся система охорони здоров’я переходить на нову систему розрахунків.

Їх писали українські юристи міжнародного класу за допомогою технічних спеціалістів ВООЗ, Світового банку та інші.

Ми дякуємо нашим міжнародним партнерам за безпрецедентну технічну та експертну допомогу. Ми мали необмежений доступ до всього світового досвіду, набутого в медицині.

Ні, ми не чекаємо проблем у Верховній Раді.

Заблокувати старт прямих страхових виплат в медицині – політичне самогубство.

Заблокувати можливості підвищення самостійності на місцях – політичне самогубство.

Ще складніше уявити, що депутати відмовлять в наданні конкретних гарантій ветеранам та бійцям АТО.

Ми не можемо навіть уявити, що депутати не підтримають старт прямих страхових виплат за пацієнтів та підуть в пряму конфронтацію з усім суспільством.

Президент, як Гарант Конституції України, що закріплює право кожного громадянина на охорону здоров’я, ще у 2015-му році видав указ № 5/2015, що заклав принципи цієї реформи:

"Метою державної політики у цій сфері є кардинальне, системне реформування, спрямоване на створення системи, орієнтованої на пацієнта, здатної забезпечити медичне обслуговування для всіх громадян України на рівні розвинутих європейських держав. Головними напрямами реформ мають стати підвищення особистої відповідальності громадян за власне здоров'я, забезпечення для них вільного вибору постачальників медичних послуг належної якості, надання для цього адресної допомоги найбільш соціально незахищеним верствам населення, створення бізнес-дружньої обстановки на ринку охорони здоров'я. Орієнтиром у проведенні реформи є програма Європейського Союзу "Європейська стратегія здоров'я – 2020".

Здоров’я – це тема, яка об’єднує всіх, незалежно від політичних смаків. Ми можемо сперечатись про розміри прямих виплат, але неможливо у 2017 дискутувати про те, чи маємо ми платити лікарям та лікарням.

Реклама:

Головне сьогодні