Презентація з циклу "Відкритий архів" за участі Катажини Козири
Катажина Козира - яскрава постать сучасного польського мистецтва зі світовою славою. Представниця напрямку критичного мистецтва, "скандалістка", яка ламає стереотипи, експериментаторка, яка змінює ідентичності, втілюючи мрії у життя.
Катажина Козира і Артур Жмієвський - випускники майстерні Ґжегожа Ковальського. З навчання вони винесли постулат про те, що мистецтво повинне "торкатися" оточуючого світу. Жмієвський досліджує ґенезу різнопланових соціальних конфліктів. Катажина Козира шукає точок дотику з реальністю в інших площинах, зокрема у сфері мистецтва. Вона вивчає феномен ілюзорності світу створеного мистецтвом, роблячи це в екстремальний спосіб, без загравання. Козира порушує крихку конструкцію ілюзії: перетягає фантазії у сферу реального, де намагається їх розвінчати. Мисткиня бере участь у ілюзіях, викриває їх, але водночас не пропонує нової утопії - глядач повинен самостійно пройти процес емансипації.
Мистецтво Козири - це балансування на межі реальності і вигадки, буденності і високого мистецтва, природності і штучності. Козира ламає суспільні табу та мистецькі канони, пов'язані з тілесністю, вводить дискурси старого, понівеченого, хворого, мертвого, зрештою, "іншого" тіла.
"Ламання кордонів і перетин меж" призводить до медійного розголосу та скандалів навколо праць Козири. Вбити тварину заради мистецтва, підглядати у лазні, ввійти жінці до чоловічої лазні з приліпленим членом, демонструвати хворе тіло під час хіміотерапії, застосовувати справжню зброю та вибухівку у відео-мистецтві, - питання до яких зредукували мистецтво Козири мас-медіа.
З 2003 року Катажина Козира реалізує масштабний мультимедійний проект "У мистецтві мрії стають реальністю". Задум проекту виник з бажання Козири втілити у життя мрію стати "справжньою жінкою" та оперною співачкою. У проекті беруть участь берлінська drag queen Глорія Віагра та оперний співак і вчитель співу - Маестро (Ґжеґож Пітулей). Вони вводять Козиру у свої штучні світи нічних клубів та опери з їхніми усталеними образами ідеальної жінки.
Козира грає стереотипами маскулінності і фемінності, вільно змінює статеву ідентичність, доводячи, що стать є перформативним актом, а тіло - костюмом. У Києві під час презентації будуть представлені відео-роботи з цього проекту:
- Кошмар, 2004 (15')
- Концерт на фасаді, 2005 (4'42)
- Мадонна з Пелаго, 2005 (4'03)
- Примадонна. Реінкарнація, 2005 (8'05)
- На честь Глорії Віагри, 2005 (4'32)
- Зимова байка, 2005-2006 (11'42)
- Кастрат, 2006 (15'59)
- Cheerleader, 2006 (4'30)
- У мистецтві мрії стають реальністю, 2006 (20'34)
- Summertale, 2007-2008 (20')
- У ролі Лу Саломе, 2005 (3'30)
Катажина Козира народилася у 1963 році. Навчалася на факультеті скульптури у Варшавській академії мистецтв (1988-1993): випускниця відомої майстерні професора Ґжеґожа Ковальського "Ковальня" (дипломна праця - скульптура "Піраміда звірів"). У 1998 році вивчала медіа-мистецтва у Hochschule für Graphik und Buchkunst у Лейпцигу.
Отримала престижну польську нагороду "Паспорт Політики" у 1997 році як митець, який подає великі надії. У 1999 році представляла Польщу на 47 Біенале у Венеції з відео-працею "Чоловіча лазня", за яку отримала почесну відзнаку. Нині мешкає у Варшаві, Берліні та Трено. У Берліні здійснює проект Midgetgallery (www.themidgetgallery.com).
18 травня (понеділок), 18:00
ЦСМ, Староакедемічний корпус НаУКМА, Сковороди, 2
Інформація Польський Інститут у Києві 2880304 (Ольга Клименко)
Фундація "Центр Сучасного Мистецтва" 4257778 (Наталя Галєнчік)