Фільм, лекція, обговорення: "Втомлена смерть" Фріца Ланга
Фільм, лекція, обговорення в рамках циклу лекцій "Кінематограф Веймарської республіки": "Втомлена смерть" (Der Mude Tod, 1921) Фріца Ланга.
Програма:
Вступне слово. Фріц Ланг і його роль в історії кіно.
Фільм.
Лекція:
"Великий і жахливий" Фріц Ланг, творець німих, звукових, чорно-білих і кольорових кінокартин, режисер легендарних "Метрополісу" і "М", а також низки видатних фільмів, поставлених ним у Голівуді, починав з написання сценаріїв, що звучать у "мінорних тонах" (Л. Айснер): У центрі уваги кожного разу постає нещадна смерть. Постать Смерті в його режисерській роботі 1921 уособлює рок, який владний навіть над тиранами, які заполонили екрани Веймарської республіки – всі вони лише іграшки в руках Долі, її маріонетки і посланці (З. Кракауер). Сама вона – велична подія, що вводить усіх, хто терпить лихо, у стан "метафізичного жаху", від якого немає порятунку.
Вже традиційні зв’язки кінематографу Веймару зі світом німецької літератури романтизму XIX ст. можуть бути знайдені і в цьому фільмі – крихітна кімнатка аптекаря, шукача кореня мандрагори, з її лиховісної атмосферою, таємничою грою світла та тіней, є немов вікном до сатанинського світу творів Е.Т.А. Гофмана. Світло виступає у фільмі як фактор організації простору і одночасно – як спосіб створення необхідного настрою. У Ланга відбувається злиття і взаємопроникнення експресіоністських і імпресіоністських стилістичних елементів; його стиль ніколи не обмежується використанням винаходів Макса Рейнгардта або експресіоністів – завжди, в кожній своїй роботі, Ланг пише кінокартину своїм, впевненим і легко відмінним від усіх інших почерком. "Архітектурна" складова його стилю, ще більш явна в його Die Nibelungen (1924 р.), чітко простежується і в оформленні деяких сцен Der Mude Tod – фільм складається з трьох окремих кіноновел, дія в кожній з яких розгортається на тлі приголомшуючих декорацій. Сам фільм був спочатку холодно прийнятий у Німеччині (одна з рецензій в пресі називалася "Стомлююча смерть"), але теплий прийом у сусідній Франції, де захоплено вітали саме "німецькі" його риси, сприяв визнанню цієї стрічки на батьківщині – нині вона по праву вважається одним з видатних досягнень національного кінематографу.
Обговорення.
Місце:
Арт-клуб "44"
Лектори:
Ісіченко Ігор
Вартість:
Безкоштовно