Форс-мажори-2: Аеропортові несподіванки
Аби літати легко, весело та комфортно (у тому числі, психологічно), ви маєте підходити до цього процесу підготованим. Це передбачає хоча б мінімальне попереднє пропрацювання критичних точок – щоб у разі чого діяти спокійно, продумано та чітко і мінімізувати негативні наслідки.
Отже, продовжуємо розглядати форс-мажори, які можуть очікувати вас підчас повітряних подорожей.
Ситуація 5: вам не вистачило місця у літаку
Так, таке трапляється і має спеціальну назву - овербукінг. Ви здивуєтеся: як же так? Я купив квиток, заплатив гроші, а на реєстрації мені кажуть, що місця немає.
Не дивуйтеся занадто – це звичайна практика усіх авіакомпаній світу. Система бронювання квитків працює таким чином, що завжди продає трохи більше місць, аніж фактично має літак.
В такий спосіб вона автоматично страхує себе від неявки певного відсотка пасажирів, що за статистикою трапляється майже на кожному рейсі. Недозавантажений рейс невигідний для авіакомпанії, тому цього намагаються уникати. Бізнес-логіка зрозуміла, але ж від цього зовсім не легше – як вам, так і авіакомпанії, яка за таких обставин несе певні видатки.
Ставлення пасажира до такої ситуації може бути різним - з якого боку на неї подивитися. Адже коли таке трапляється, авіакомпанія має перед "зайвими" пасажирами цілком визначені зобов’язання.
По-перше, вас у будь-якому випадку доправлять до пункту призначення і будуть намагатися зробити це якомога швидше та комфортніше. Якщо затримка розтягується на ніч, вам запропонують готель та трансфер.
При цьому за доставлені незручності вам мають виплатити компенсацію, розмір якої варіюється у діапазоні 250-600 євро. Але це у випадку, якщо ви не "визвалися добровольцем".
Часто перевізник питає пасажирів, чи немає тих, хто готовий відмовитися від саме цього рейсу і зачекати наступного. Якщо вам не принципово, коли летіти, ви можете поторгуватися з авіакомпанією.
За добровільну відмову вам можуть запропонувати бізнес-клас на наступному рейсі (що вкрай приємно на далекомагістральних перельотах) чи певну грошову компенсацію, розмір якої оговорюється окремо.
Якщо ж вам вкрай критично летіти саме цим рейсом, єдиний надійний метод застрахуватися від овербукінгу – це онлайн-реєстрація на рейс.
В МАУ, до речі, вона тепер доступна за 48 годин майже для всіх аеропортів маршрутної мережі перевізника. І ще: існують категорії пасажирів, яких овербукінг торкається в останню чергу: бізнес-клас, сім’ї з дітьми, люди похилого віку, а також члени програм лояльності.
Тож, знову ж таки, має сенс до таких програм долучатися.
Ситуація 5: ваш багаж загубився
Ви все дивитеся на багажну стрічку в аеропорті призначення, а улюбленої валізи нема. Перш за все, спокійно! За статистикою більше 95% багажу знаходять за перший тиждень пошуків, а більше 80% – за перші дві доби, тож прощатися зарано.
Офіційно багаж вважається втраченим лише після 21 дня з моменту його "неявки". Впевненість ваших дій грає не останню роль у процесі пошуку, тому запам’ятовуйте послідовність кроків: беріть багажну бирку, наклеєну на обкладинку паспорту чи посадковий талон, прямуйте до служби Lost&Found і складайте акт про неотримання багажу.
Зауважте, що все це слід зробити до того, як ви вийдете з контрольної зони аеропорту. Оформлюючи акт, ви маєте якомога детальніше описати свою валізу (бренд, колір, матеріал, бирки та інші розпізнавальні знаки). В деяких країнах (наприклад, США) вас попросять ще й надати код від замку на валізі.
Дуже радимо це зробити, оскільки служба безпеки все одно її відкриє, але через таке грубе втручання це може стати для валізи останньою подорожжю.
Частина перевізників доставляє знайдений багаж вам додому, інша оплачує вартість проїзду до аеропорту та назад, тож поцікавтеся політикою вашої авіакомпанії.
Процес пошуку пропажі ви можете відстежувати за допомогою онлайн-системи World Tracer, але якщо його так і не знайдуть, вам мають сплатити відшкодування. Зазвичай, його сума складає 20 доларів за кілограм.
Ситуація 6: ваш багаж пошкоджено
Чи, наприклад, відкрито. Перше правило таке ж, як і в попередньому пункті: всі претензії у вигляді письмового акту оформлюємо до виходу з контрольної зони аеропорту.
Якщо в валізи зламано замки, відірвано колесо, пошкоджено ручку, розірвано тканину чи тріснув корпус, або ж її відкрито і ви бачите, що чогось бракує, ідіть до тієї ж Lost&Found і заповнюйте відповідні папери.
Але пам’ятайте, що складений акт не є підставою для виплати компенсації – він лише підтверджує факт прикрого інциденту. Аби отримати грошову компенсацію, ви маєте звернутися до перевізника з претензійною заявою у відповідний термін – в різних перевізників це 7-21 день з моменту отримання багажу.
Додайте до претензійної заяви акт, посадковий талон, багажну бирку, чек на ремонт чи висновок про його неможливість. В нагоді стане і чек на валізу – це підтвердить її вартість (але це не є обов’язковою вимогою).
В МАУ радять робити дрібний ремонт чи хімчистку самостійно, а потім надавати відповідні чеки авіакомпанії – вона оплатить ці видатки. Але якщо пошкодження серйозні, то компенсацію обговорюватимуть в індивідуальному порядку. Більше про багажні колізії можна дізнатися тут