"Молодість 38": підбиття підсумків
Закриття було таким самим стриманим та лаконічним, як і відкриття, ситуацію, щоправда, пожвавив київський місцевий голова Леонід Черновецький, який виявився настільки палким прихильником кінематографа, що пообіцяв переглянути усі фільми цьогорічної "Молодості" та висловитися з приводу кожного.
Нагадаємо, що їх було близько трьохсот у трьох конкурсних та двадцяти позаконкурсних програмах. Цього Черновецькому має вистачити до наступних виборів...
Отже, результати:
Гран-прі - статуетка "Скіфський олень" диплом та 10 000$ - за кращий фільм всієї конкурсної програми на рівних отримали два фільми "Будда вибухнув від сорому" режесирка Хана Махмальбаф (Іран) та "Шультес" режисер Бакур Бакурадзе (Росія)
Приз за кращий повнометражний ігровий фільм та 2500$ отримав фільм "Гадерсфілд" режисер Іван Живкович (Сербія)
Приз за кращий короткометражний ігровий фільм та субтитрування на 2500$ отримав фільм "Рене" режисер Тобіас Ноель (Швейцарія)
Приз за кращий студентський фільм та 2500$ отримав фільм "Голешово" режисер Іліан Мєтєв (Болгарія / Велика Британія)
Дипломи журі отримали:
студентський фільм "Еліко" режисер Мені Яєш (Ізраїль)
студентський фільм "Запрошення" режисерка Катрін Ґеббе (Німеччина)
короткометражний фільм "Сьогодні неділя!" режисер Самір Ґесмі (Франція)
короткометражний фільм "Червоний" режисер Хуан-Мануель Бетанкур (Колумбія)
повнометражний фільм "Версаль" режисер П'єр Шоллєр (Франція)
повнометражний фільм "Просте серце" режисерка Маріон Лейн (Франція)
Приз імені Іва Монтана кращому молодому актору/актрисі та 1000 євро отримав Жольт Ангер за фільм "Слідчий" режисер Атіла Ґіґор (Угорщина).
Окрім головного міжнародного журі на фестивалі свої нагороди вручили також:
Журі міжнародної федерації кінопреси FIPRESCI у складі Томаса Таборскі (Австрія), Франс Aтро (Франція) та Дімітара Кабаіванова (Болгарія) нагородило фільм "Версаль", реж. П'єр Шоллєр (Франція).
Журі міжнародної федерації кіноклубів FICC у складі Крістіана Гайнцеля (Німеччина), Алєксандри Кроткової (Росія) та Джостейна Стренда (Норвегія) вирішило нагородити своїм призом фільм "Будда вибухнув від сорому", режисерка Хана Махмальбаф (Іран), та дипломами - фільми "Сніг", режисерка Аіда Бегіч (Боснія та Герцеговина) і "Бійка", режисер Анаїс Барбо-Лавалет (Канада).
Екуменічне журі у складі Хайке Кун (Німеччина), Пітера Мелоуна (Великобританія) та Каріни Вострякової (Україна) нагородило Призом за повнометражний фільм "Просте серце", режисерка Маріон Лейн (Франція), призом за короткометражний фільм "Сьогодні неділя!", режисер Самір Ґесмі (Франція), а спеціальним дипломом - фільм "Будда вибухнув від сорому", режисерка Хана Махмальбаф (Іран).
[B]Журі паралельного конкурсу "Панорама українського кіно 2007-2008" у складі Тамари Трубнікової (Україна) та Манани Сурадзе (Грузія) нагородили фільм "Крила метелика", режисер Олександр Балагура.
Журі паралельного конкурсу ЛГБТ-фільмів "Сонячний зайчик" у складі Саманти Соколовскі (Німеччина), Лариси Денисенко (Україна), Еда Мішина (Росія) та голови журі Анатолія Єреми (Україна) вирішило присудити головний приз повнометражній стрічці "Гітара" Емі Редфорда (США) та спеціальний диплом короткометражному фільму "Кава з молоком", Даніеля Рібейру (Бразилія).
Приз глядацьких симпатій отримав "Не клади слухавку" Дем'єна Россіно (Франція)
Призом за внесок в розвиток українського кіно від Міжнародного благодійного фонду "Україна 3000", головою наглядової ради котрого є Катерина Ющенко, нагороджено художника-постановника та члена журі цьогорічного фестивалю Сергія Якутовича.
Ігор: Ну що скажеш про результати?
Анна: Оцінка журі часом подивувала, а часом розчарувала. Скажімо, я не сумнівалася, що фільм Ханни Махмальбаф "І Будда вибухнув із сорому" отримає якусь нагороду на фестивалі, однак, я передбачала диплом, бо вважаю, що Гран-Прі повинен присуджуватися не за "гуманізм і дєло міра", а саме за кінематографічні здобутки.
У цьому плані японський фільм "Чудово-пречудово" був насправді найкращим, та він не отримав жодної фестивальної відзнаки. На мою думку, поза нагородами залишилися чи не найкращі фільми цьогорічної "Молодості": "Дилема" Сіддхарта Сінхи, "Чоловік" Міни Йозеф, "Диявольські образи" Стефана Шаллера.
Ігор: З "Шультесом" окрема і неприємна історія. То він є у конкурсі, то його немає. Зрештою, "темна конячка" створює додаткову інтригу. Що то за фільм, який демонструється в останній день і поділяє Гран-Прі із фестивальним фаворитом? Можливо, справді йдеться про нечуваний шедевр?
На фінальній прес-конференції члени журі говорили, що головним критерієм вибору була цілісність фільму, себто не окремі його елементи, а те, як вони працюють разом. Говорили члени журі і про українське кіно. Особливо запам'яталися слова Юрія Макарова, який сказав, що за шість останніх років, відколи він був востаннє у головному журі "Молодості", українські фільми "зробили стрибок у внутрішньому стані".
Раніше у нього було враження, що українські режисери не переглядають чужих фільмів, не читають книжок, не дивляться телевізор, і не цікавляться нічим, окрім себе коханих, а тепер у нього такого враження немає.
Анна: Говорив Макаров також і про фільм Олександра Жовни "Маленьке життя". Відомий телеведучий назвав цей фільм "ганебним", і запевнив, що готовий відповідати за свої слова хоч на дуелі. Втім, головним критерієм оцінки цієї стрічки він чомусь обрав виступ режисера перед показом, коли той висловив надію, що з його фільму піде принаймні половина глядачів, як це трапилось колись на прем'єрі картини Тарковського "Стакер".
Важко сказати, що так обурило у цій тираді Юрія Макарова, зрештою, це може бути що завгодно, аж до особистої неприязні, проте він ніяк не оцінив самого фільму, не намагався навіть його проаналізувати.
Менш сувору критику отримали від Макарова інші українські фільми цьогорічної конкурсної програми - "Дощ" Марини Вроди та "Закон" Віталія Потруха ("Отроцтво" Дмитра Сухолиткого-Собчука взагалі не згадувалось). Та я абсолютно не бачу різниці між фільмом Жовни та цими картинами.
Ігор: Зрештою, звернемося до більш приємних речей. Фільмом закриття була "Румба" режисерів Домініка Абеля та Фіони Ґордон. Вони особисто вийшли на сцену Палацу "Україна", аби представити картину.
[L]Їхня нова стрічка "Румба" зроблена у тій же естетиці абсурдного скетчу і розповідає про шкільних учителів, чоловіка та дружину, які після змагання з латиноамериканських танців потрапляють в аварію і для них починається нове життя, сповнене випробовувань.
Анна: "Румба" нагадує мені японську стрічку "Чудово-пречудово" - ті ж короткі, логічно завершені скетчі, що, поєднуючись, створюють абсолютно божевільну картину. Втім, автори "Румби" пішли далі - якщо японський фільм задаровував своїми несподіваними сюжетними кульбітами, то бельгійці використали усі можливі старі та відпрацьовані ґеґи із класичних комедійних картин для створення драматичного ефекту.
Їхня картина по-справжньому смішить, але і зворушує, бо є історією кохання. Зрештою, "Румба" стала своєрідним прологом до наступної, 39-тої "Молодості", яка стартуватиме з 24 жовтня 2009 року. Там і побачимось.
Ігор: Сподіваюсь на це.
Всі фото Дмитра Ларіна