Тест на зрілість

102
30 червня 2009

Зовнішнє незалежне оцінювання рівня знань в цьому році випробувало на собі майже пів мільйона бажаючих здобувати вищу освіту в Україні. З восьми запропонованих предметів найпопулярнішими виявилися обов'язкова українська мова та література і математика. Суспільству 2008 запам'ятався прийняттям за основу законопроекту щодо ЗНО, судовим процесом в Одесі школяра проти МОН та пильною увагою громадськості до освітньої реформи загалом.

За результатами вступної кампанії 2008 року було анульовано 7 ліцензій вищим навчальним закладам, а 32 знаходяться під пильним наглядом та перевіряються правоохоронним органами.

З їхнього боку було виявлено спроби зарахувати без сертифікату ЗНО 62 особи, з нижчими за необхідний мінімум (124 бали) - 89 випускників та за 12-бальною шкалою - 25. Отже, під час вступної кампанії 2009 року адміністрація ВНЗ може зробити висновки щодо безальтернативного зарахування абітурієнтів за результатами тестування.

2009

До проведення зовнішнього оцінювання в цьому році було залучено майже 200 000 осіб. Основні зауваження громадськості стосувалися організаційних недопрацювань: недостатня кількість чергових, затримки під час ідентифікації осіб на вході до пунктів тестування, лояльність інструкторів до спроб списувати учнями, тощо.

Втім, справедливості заради варто згадати, що освітяни, залучені до процесу, не мають фінансової мотивації та не несуть суворої кари за порушення процедур і регламенту.

Наприклад, відповідальний за пункт тестування отримує менше 150 гривень за одне оцінювання. Тож, доля більше трьох сотень дітей на кожному пункті в руках, нажаль, мало вмотивованих осіб.

До наступної кампанії зовнішнього незалежного оцінювання може вступити в дію закон, що передбачатиме кримінальну та адміністративну відповідальність за порушення процедур. Втім, жодним з понад 9000 громадських спостерігачів не було зафіксовано спроб зловживати службовим становищем чи оприлюднити завчасно інформацію щодо змісту тестів.

За лаштунками перевірки тестів

Громадський спостерігач організації ОПОРА Микола Кузін звернувся до Київського регіонального центру оцінювання якості освіти з проханням взяти участь у перевірці тестів. Йому запропонували перетелефонувати після сьомої години вечора та домовитися про деталі.

Згодом спостерігача було запрошено до сканування робіт з географії. Зустріч призначили в Броварах, де Миколу чекала іномарка та заступник директора Центру. Спостерігач вирішив, що цей "людинолюбний вчинок" пов'язаний з небажанням вказувати точне місцезнаходження "лінії обробки бланків відповідей тестових завдань".

Саме так заступник директора просив називати пункт перевірки, оскільки його намагаються тримати в секреті. На запитання, чи траплялися ситуації, що змушують до таких пересторог, відповіли негативно, але на всяк випадок варто не втрачати пильність.

У непримітній ззовні будівлі в дворах населеного пункту перевіряються тести. До почесного супроводу єдиного спостерігача було залучено директора Київського регіонального центру оцінювання якості освіти, заступника директора Центру, Ай-Ті спеціаліста, менеджера та старшого спеціаліста з обробки.

Основною частиною персоналу є працівники Центру. Втім, до роботи долучають і студентів, яких винаймають на реалізацію певних завдань та спеціально інструктують. Для навчання молодим людям надають пробні контейнери та бланки відповідей.

Зранку їх збирають та централізовано відвозять до пункту обробки. Директор Центру звернула увагу на те, що працівники несуть адміністративну відповідальність за брак, але за весь час жодного бланку відповідей не було пошкоджено чи загублено. Інколи робота ведеться у дві зміни, залежно від навантаження.

Український Центр оцінювання якості освіти напередодні визначає, який регіон, де перевірятимуть. Тож шанси зацікавлених осіб отримати прямий доступ до робіт учасників з регіону зведено до нуля.

Крім того, бланки відповідей є цілком анонімними. Машина спецзв'язку переправляє контейнерами з визначеного регіону до пункту обробки. Уповноважена особа Центру приймає пакунки, завіряє печаткою документи і свою роботу розпочинає персонал.

Оператор розкриває кожен з аудиторних пакетів, зчитує штрих-код з протоколу та з бланків відповідей. Оброблені матеріали складаються до спеціальних пластикових контейнерів. Бланки відправляють на сканування зі швидкістю 200 екземплярів на хвилину.

Розпізнавання здійснюється зі швидкістю 1 бланк за 10 секунд. Якщо програма не може ідентифікувати позначки, то оператор знаходить паперову версію бланку і вручну переносить дані.

(Проблеми з розпізнаванням можуть виникати тоді, коли чорнила дають не досить чітку чи занадто жирну лінію, або вони дуже світлі).

Згодом дані зводять в єдину базу, записують на жорсткий диск та відвозять до Центру оцінювання якості освіти, а копію залишають собі.

Кожен має право на апеляцію!

Кожен учасник тестування має право скаржитися на порушення процедури чи умов проведення зовнішнього незалежного оцінювання та подавати апеляції, якщо не згоден з власними результатами.

Якщо майбутньому абітурієнтові якимось чином перешкоджали якісно скласти тест чи ним було виявлено процедурні порушення, то учасник, не виходячи з приміщення пункту тестування, має відстояти своє право на рівний доступ до освіти, написавши скаргу.

Втім, таких фактів було зафіксовано надзвичайно мало. Загалом по Україні трохи більше 300 учасників ЗНО оскаржували процедуру проведення тестування, а лише 0,07% осіб подали апеляції щодо результатів. Тож близько 800 апеляцій розглядалося апеляційною комісією Центру оцінювання за поточний період.

Засідання комісії скликається щотижня по факту надходження апеляційних заяв від учасників оцінювання. Кожна заява зачитується вголос та обговорюється у відкритому режимі за участю позивачів, їхніх батьків, журналістів та громадських спостерігачів.

Приміром 19 червня розглядалося 94 апеляційні заяви, з них 7 було задоволено. Всі позитивно розглянуті звернення були однотипними. Учасники неправильно вказали номер варіанту власної роботи, а сканер на етапі перевірки зчитував роботу за іншим ключем відповідей.

В 2008 році, з майже 3000 апеляцій було задоволено 12. Серед відхилених були вимоги повторної перевірки результатів тестування та оскарження змісту тестів. Технічні спеціалісти Центру подають звіт щодо кожного зісканованого бланку та висновки, чи все опрацьовано правильно.

Зміст тестів переглядає фахова комісія, яка дала експертні висновки щодо ключів відповідей. Тож, кожне питання було розглянуто окремо і всі відповіді завізовані, як правильні. Всім зацікавленим сторонам після засідання апеляційної комісії надсилається витяг з протоколу, рішення комісії та копія бланку відповідей.

Перед тим як потрапити на розгляд апеляційної комісії, заява учасника проходить розгляд двох фахових груп: технічної (на предмет правильності дешифрування) та предметної (в разі оскарження учасником коректності перевірки бланку "В", тобто розгорнутих відповідей на відкриті питання.

Абсолютні рекордсмени  ЗНО-2009

69 учасників цьогорічного тестування отримали максимальні 200 балів з більш ніж одного предмету. Щасливих старшокласників було запрошено на вручення подарунків від президента Ющенка до Києва.

В очікуванні прийому школярі ділилися враженнями. Коридорами ходив задоволений заступник міністра освіти Павло Полянський та директор Центру оцінювання Ігор Лікарчук. А радіти було чому. На зібранні можна було зустріти дітей, історії яких є показовими для майбутніх випускників.

Олена Дацків склала кожен з 4-х тестів (біологія, хімія, математика, українська мова та література) на максимально можливі двісті балів, тобто в сумі отримала 800. Дівчина родом з невеликого міста Долина Івано-Франківської області, закінчила місцевий природничо-математичний ліцей.

Олена Дацків склала кожен з 4-х тестів на максимально можливі двісті балів. Фото газети "Сегодня"

Випускниця з родини вчителів, мріє вступати до медичного закладу. З університетом ще не визначилася, але планує стати хірургом. Вона щоправда зізналася, що зверталася до репетитора з математики, але вважає цілком успішною самостійну підготовку з інших предметів.

Іншу, не менш цікаву історію розповів хлопець з Вінниці. Володимир Новак є випускником 2006 року, закінчував загальноосвітню школу №12. Після випуску вирішив не вступати до вищого навчального закладу, бо навіть не сподівався на успіх, а допомагав батькам по господарству.

Згодом він пішов до армії та повернувся лише восени минулого року. Володимир самостійно звернувся до Регіонального центру оцінювання якості освіти за переліком необхідної літератури та готувався до тестування протягом зими-весни.

Згадати матеріал з української мови та літератури допомагала його колишня вчителька Надія Миколюк, якій хлопець дуже вдячний, а знання з історії України надолужував переважно самостійно.

За словами Володимира, тест з української мови та літератури був надзвичайно простим, а от в тесті з історії були двозначні питання, над якими доводилося помудрувати. Результат ЗНО для Новака виявився сюрпризом і про свій високий бал він дізнався вже за день, звіривши власні відповіді з правильними, що у відкритому доступі з‘явилися на сайті Центру оцінювання якості освіти.

Хлопець мріє про вступ до Харківської національної юридичної академії та кар'єра прокурора.

Павло Полянський пообіцяв: "Міністерство освіти буде слідкувати за долею тих, хто отримав високі та максимальні бали під час тестування, щоб жодна талановита дитина не опинилася поза ВНЗ. Склад присутніх є констатацією того, що за рівнем знань вододілу на місто/село не було. Тут присутні діти зі столиці, обласних центрів, малих міст та містечок. Картина успішних результатів по Україні є дуже строкатою".

Загалом з 69 рекордсменів перше місце за кількістю обдарованих дітей, що набрали 200 балів з більш ніж 2-х предметів посідає Львів та область (15 осіб), 2 - Київ та область (11 осіб), 3 - Вінниця та область (8 осіб). Крім того, серед відмінників шестеро учнів з сільської місцевості та малих містечок.

Вступна кампанія-2009

29 червня стартувала вступна кампанія до українських вишів. Саме вона покаже наскільки успішно освітня галузь пройшла тест на зрілість хоча б щодо "вербування" обдарованих до власних лав.

Ще вчора варто було замислитися над тим, чому жоден з українських ВНЗ не входить до рейтингів "топ-500" університетів світу (Academic Ranking of World Universities), що оцінює кількість статей в міжнародних наукових журналах, виграних премій та медалей у наукових конкурсах.

Вітчизняні виші відсутні у "топ-100" світових та "топ-200" європейських ВНЗ (THE - QS World University Rankings 2008), де серед критеріїв оцінки рейтингу: частка наукових публікацій, оцінка якісного рівня випускників роботодавцями, оцінка науковців, запит на послуги університету абітурієнтами, попит на виш з боку іноземних студентів та стажування за кордоном.

 

Автор - Ольга Айвазовська, громадська організація ОПОРА, для УП

powered by lun.ua