Арт-дебати, арт-сніданки, арт-мандри ... в Києві для "чайників" і професіоналів
Два роки тому я була в Берліні на запрошення фонда ім. Наумана. Після запланованих зустрічей, нам запропонували відвідати вечірній публічний захід товариства "Східна Європа": виступ захисниці Михайла Ходорковського Карини Москаленко.
О сьомій вечора ми зайшли до зали - людей там було десь двісті душ. Я запитала в організаторів: "Хто всі ці люди? Журналісти?" - "Ні, переважно, це - прості берлінці. Це в них таке дозвілля".
Мене це здивувало. Не те, що б в Києві нема куди піти послухати розумних людей. Але ж то все дуже специфічні, вузькопрофесійні тусовки - нема там "простих" киян, - із заздрістю подумала я. Але цього тижня мене занесло саме на таку - розумну - тусовку для "простих" в Києві!
Ця тусовка в Центрі сучасного мистецтва М17 мала пафосну назву:"АРТ-ДЕБАТИ FRIEZE ART FAIR (Лондон) и FIAC (Париж) 2012: поміж новаціями и комерцією". Однак дуже легкий зміст. Ведуча Світлана Стоян (арт-критикиня і кандидатка філософських наук) спершу продемонструвала фоторепортаж зі згаданих у назві виставок сучасного мистецтва в Лондоні і Парижі.
Перші слайди |
Слайди з роботами Світлана супроводжувала своїми коментарями: коротка біографічна довідка митця і особисте ставлення до чергового творіння : це подобається, це не подобається, і чому.
От Світлана щиро нам сказала, що їй не подобаються роботи одного з найдорожчих митців, чиї роботи також виставлялися на двох останніх вернісажах у Лондоні і Парижі. Мова про картини Баскія.
Згадала, що й російському митцеві (його ім’я, напевно, чули і "прості" кияни:)) Михайлу Шемякіну творчість Баксія теж не до снаги, й процитувала його: "Роботи Баскія (він помер 1988-го) часто підробляють. Ну, підробити його картини нескладно, позаяк вони нагадують малюнки на паркані. Так, ці малюнки гарні. Але тільки на паркані".
Потім почалося обговорення. Виступи кураторів і колекціонерів. І "наївні" запитання від "простих" киян.
Дехто щиро й починав: "Я в сучасному мистецтві не розуміюся, але хочу запитати..." , або "Мені не подобається така неконкретність, чому сучасні митці не пишуть картини у класичній манері?"
Знавці мистецтва були напрочуд коректними до "чайників". І пояснювали, напевно, для них прописні істини у розумінні сучасного арту.
"Звідки взялося сучасне мистецтво гарно пояснює міф про Нарциса. Він милувався своїм прекрасним - статичним! - зображенням свого обличчя у дзеркальні воді. Це – класичне мистецтво, застигла краса. Однак воду збурено – статика скінчилася і почалося справжнє життя, яке завжди в русі, в динамці подій, почуттів і вражень. І це - вже сучасне мистецтво", - відповідала ще одна науковиця Ірина Бондаревська, докторка філософських наук з Могилянки.
Щиро, мене полонив такий вид дозвілля у Києві. Наприкінці анонсували ще й арт-сніданки для "простих" за чашкою кави і круасаном - тобто, у демократичному форматі і арт-мандри до Батурина. Чекаю)