Віра і глобалізація

"Усе, що вигадане людьми, окрім поезії, є пусте"

Так говорив вуйко Дезьо

Сучасні тренди глобалізації приводять цивілізацію до вкрай небезпечних станів. В умовах глобалізації будь яка помилка також стає глобальною.

Інформаційна революція робить темпи змін неймовірно швидкими.

Якщо раніше еволюційний метод проб та помилок, в основі якого лежав закон кооперативного виживання видів, відкидав або пригнічував хибні версії, то тепер він вже не встигає за змінами.

РЕКЛАМА:

Таким чином хибна чи навіть небезпечна версія розвитку цивілізації може стати домінуючою і єдиною. Бо економічна формула мінімізації транзакційних витрат, за якою живуть ТНК, буде видавати завжди єдине рішення.

Сама по собі глобалізація не є абсолютним злом. Її наслідки в царині стандартизації технологічних рішень та синхронізації солідарних дій є неперевершеними. Але, коли вибір її стратегії позбавляється етичних оцінок, здійснюється поза полем моральних засторог та норм, перед людством постають глобальні проблеми, які вдається приховувати лише ціною маніпуляцій і наруги. І прояв цих загроз є лише справою часу.

Глобалізація є арифметичним наслідком суспільства споживання. Його інтегральна настанова формулюється наступним чином: "Свого покупця потрібно створити".

Хтось вважає це видатним креативом, а автор вважає цю настанову основною бідою й злочином, навколо яких формуються всі сучасні виклики і загрози цивілізації. Калькою з простору капіталів ця настанова набуває своїх збочень у всіх сферах життя суспільства.

Політик починає "створювати свого виборця", фармацевт – "свою хворобу", а тиран не має жодних засторог, щоб не "створити свій народ". Тотальна маніпуляція життя легалізується удаваним арифметичним успіхом економічної формули або чиєїсь збоченої уяви.

Ми живемо в часи, коли персональний комп’ютер перестає бути персональним, поняття суверенітету особи розмивається, розчиняється в Мережі і втрачається. Час людини узурпується обслуговуванням нею різноманітних гаджетів, а її приватне життя перетворюється на придбання "опцій приватності" за гроші, емісія яких здійснюється невідомо ким.

Як відбуваються подібні маніпуляції?

Спершу розмиваються етичні та логічні норми суспільних і родинних стереотипів. Для цього масово (глобально) починають застосовуватися психологічні технології.

ЗМІ легко створюють ілюзію присутності, тому знижуються критичні пороги сприйняття інформації. Масовість і тотальна розповсюдженість "сигналу" впроваджують ілюзію легітимності висновків, які не робляться людьми, а які нав’язуються їм. Особиста відповідальність за зроблені висновки розмивається й підмінюється апеляцією до колективного схвалення.

Стримуючі моральні норми блокуються, розпорошуються, а натомість впроваджується санкція на гнів, злобу, ненависть.

Прояви низьких інстинктів стають нормою і заохочуються. Брутальна сила стає беззастережним аргументом.

Суспільство стає не просто дезорієнтованим, а переорієнтованим. Такою ж стає і людина як істота соціальна. Але це вже "квазілюдина". ЗМІ спрямовані на неперервний рекрутінг нових членів такої спільноти і постійну мобілізацію існуючих адептів.

Організатори і натхненники такої фантасмагорії знімають з "квазілюдини" будь-яку етичну відповідальність. Поняття совісті, провини, справедливості, терпимості зникають або втрачають первісні сенси.

Дезорієнтація суспільства дозволяє неймовірним чином перекрутити поняття Добра і Зла. Традиційні зв’язки, що утримували суспільство і робили солідарні дії продуктивними, зникають або наповнюються спотвореним змістом.

Так з’являються "свій покупець", "свій електорат", "свій пацієнт", "свій народ". Вони потребуватимуть постійно "свого товару", "своєї обіцянки", "своїх ліків", "своєї ідеї". В останньому випадку найефективніше таку роль виконує "свій ворог".

В цих умовах, коли економіка мотивується числом, а еволюційний закон не встигає за темпом змін, надзвичайно важливою стає роль морального закону і релігій як носіїв таких настанов. Бо на них не розповсюджується логіка кількісних оцінок. Але те глобальне загострення в світі, яке ми спостерігаємо, дуже нагадує війни вже за приватизацію релігій: чи то ісламу, чи то православ’я тощо. Механізмами такої приватизації є фундаменталізм, архаїка або інша маніпуляція з "реконструкцією" минулого.

Уся ця ситуація визначає особливе місце і значення, яке має набути світоглядне мистецтво людини, її моральний закон та Віра. Тому що інші механізми, що координують людину в світі, деформовані інструментами глобалізації, а, часом, і спотворені нею.

Можна стверджувати, що віра – це сукупність мотивацій людини.

Вони є різними, тому Вірою з великої літери ми називатимемо сукупність позитивних мотивацій. Зазвичай це такі мотивації, які пройшли через еволюційний сепаратор проб та помилок і забезпечили виживання спільнот.

Саме моральний закон і Віра повинні повернутися у визначення мети діяльності і сенсу успіху людини, увійти до методик рейтингових агентств і постати попереду економічної формули.

Реклама:

Головне сьогодні