Два будинки на Московській
Столичний кінотеатр "Зоряний" досі нагадує про недавню українську "еліту", якій Революція Гідності залізла в найінтимніші місця – у маєтки, спальні-вітальні, шафи... І люди просто зойкнули від кічу, несмаку, злиденного багатства і просто парадоксальної беззмістовності життя. Знеціненості Духу.
Пам'ятаєте ті відчуття бридливості і прикрості водночас? Через те, що, як в топку, наша недавня "еліта" намагалась звести на непотріб все, що називається Україною – її силу, історичну пам'ять, традиції, творіння поколінь.
Майже в кількох кроках на тій самій вулиці Московській (sic!), у Музеї діаспори облаштовують нову експозицію.
Кілька десятків картин. Іншої епохи. Іншої еліти.
Онука Василя Кричевського, творця тризубого українського герба, українського стилю в архітектурі модерну та школі живопису – передала в Україну останні сімейні реліквії.
...Згадується відео з камер спостереження, де наш двічі легітимний з заклопотано-переляканим виглядом пакує загарбане перед втечею.
Революції і війни вижили з України і тих, і інших. І ті, і інші втекли, аби зберегти свої особисті цінності.
"Сім'я" попереднього президента – нахабну претензію на Україну, як власний бездонний ресурс для руйнівного споживацтва і махрового плебейства.
Сім'я Кричевских – Україну як джерело натхнення, болю, творчого імпульсу, пуповину життя.
І ті, і інші – вигнанці епохи.
Особисті трагедії людей, змушених тікати в невідомість – об’єктивна картина нових часів, за яких ці цінності більше не потрібні. Ба більше, вони небезпечні для виживання нового організму.
Україна совєтська, з якої тікали Кричевські, була на межі самогубства, – бо не могла втиснутися в новий формат диктатури плебсу. А українці рангу Кричевських перетворювали цей процес на мегаболісний для України.
Втікали, бо новонароджена радянська Україна їх би стерла з лиця землі.
І, дай нам, Боже, щоби втеча "сім'ї" двічі легітимного означала остаточне самогубство України утилітарної, споживацької, кічової, плебейської.
Україна вже ніколи не буде Україною Кричевських. Це сумно, і це об’єктивно.
Але смутку від того не меншає. Не меншає й туги за корінням життя – сили нашої Землі.
Навіть з-за океану, на тому боці світу.
Зворушливі замальовки Катерини Кричевської, по пам'яті.
Київ 40-х минулого століття. Детальний, майже фотографічний. В таких деталях пам'ятаються найвразливіші моменти життя. До них повертаєшся, коли особливо важко, коли просто треба вижити.
Ми всі носимо біля серця, в кишені душі такі "рятівні" спогади.
Для Кричевських наша земля була цим джерелом виживання.
Експозиція в Музеї діаспори інтимна. Вона не претендує на подією мистецького життя – вона є подією життя.
Вона про людей і Долю. Про Україну і любов. Ресурс, але не в розумінні вчорашніх утікачів – попсовий і "на хапок".
Вона – про глибинне, вічне, що живить покоління, чому не зашкодять ані тисячі кілометрів відстані, ані відсутність безпосереднього зв'язку…
Пані Катерина від початку 90-х віддала українським музеям майже увесь творчий доробок дідів-батьків, який зберегла родина. І в цьому, окрім притаманної істинній аристократії великодухості, є й щось інше.
Повернення боргів. Із вдячністю.
Її Україна допомогла їй вижити за океаном, вона її викохала. І зараз, схоже, передані роботи – потреба повернути борг. Це залік перед життям. Важливий, як синівська вдячність батькам, котрі народили і випестували.
Бо тільки так життя повноцінне, а людина – людина.
Два будинки на одній вулиці. Одному – наче незручно, що досі живий, інший – досі в ілюзія, що начебто нахабно уособлює міць відмерлої епохи. Кілька десятків малюнків минулого століття – і кілька споминів про події дворічної давності.
І харч для роздумів про Життя, Батьківщину і несплачені борги.
Відкриття експозиції робіт, переданих Катериною Кричевською-Росандич, відбудеться 5 листопада.
Виставка триватиме до 18 січня.
Адреса музею – Київ, вул.Московська, 40-Б