Слідами перевірок СБУ. Про "мафію, яка побудувала бізнес на переселенцях"

151
23 лютого 2016

Зі дзвінків від переселенців, партнерів та працівників управлінь праці та соціального захисту я дізналась про формування СБУ списків переселенців, яких треба до 4 березня позбавити довідок, а як наслідок – можливості отримання всіх видів соціальних виплат, пенсій та можливості отримання адміністративних (наприклад, паспортних) та медичних послуг.

Усе проходить під егідою кампанії Мінсоцу по "верифікації" отримувачів соціальної допомоги та "боротьби із шахраями". Когось перевіряють соціальні працівники, когось – представники Служби безпеки.

В часи інформаційної війни нікого не цікавить правова сторона цього питання. Тож не приділятиму їй багато часу, бо вона відображена у нашому зверненні, скажу лише одне:

Дії Міністерства соціальної політики є незаконними. Результатом таких дій будуть масові судові справи – і якщо не виграні в національних інстанціях, то точно вдарять по бюджету країни після рішень Євросуду з прав людини.

"СБУ бореться з мафією, яка вже побудувала на переселенцях бізнес, масу схем. І така активна розкрутка інформації, яка зараз почалась, як раз підтверджує той факт, що СБУ вдарило у точку, тому що там крутяться громадні кошти", – так прокоментував журналістам "Дзеркала тижня" міністр соціальної політики України Павло Розенко інформацію про позбавлення довідок.

Про цю "мафію, що розкручує інформацію"

Майже два роки, починаючи з 11 березня 2014 року, я займаюсь питаннями переселенців з Криму та сходу країни – відтоді, як сама була вимушена покинути свій рідний дім.

Спільно з моїми колегами була створена, не буду соромитись, одна з найефективніших громадських ініціатив по допомозі переселенцям – "Восток-SOS".

Декілька тисяч людей влітку 2014 року отримали від нас допомогу – зокрема, фінансову, гуманітарну, інформаційну – тобто, усе необхідне, щоб покинути зону конфлікту. Загалом близько 60 тисяч осіб через нашу організацію знайшли тимчасове помешкання, користуючись гостинністю громадян України, десятки тисяч продуктових, медичних наборів, канцелярії, два десятка тисяч юридичних консультацій, сотні скарг та судових позовів.

Нашими партнерами весь цей час була ще одна організація – Всеукраїнська благодійна фундація "Право на захист", яка не перший рік є виконавчим партнером УВКБ ООН. Аналітикою діючого законодавства цієї організації користуються майже всі міжнародні організації та дипломатичні представництва, що цікавляться проблематикою внутрішнього переміщення в Україні, та загалом конфлікту, пов’язаного із збройною агресією Російської Федерації.

Ще однією з небайдужих партнерів є нардеп Наталя Веселова із фракції "Самопоміч", переселенка із Донецьку, співавторка низки законодавчих ініціатив, що посилюють соціальні гарантії для переселенців та учасників АТО. Друзями є також і низка журналістів провідних всеукраїнських та регіональних видань.

Саме ця "мафія" відучора старанно збирала інформацію із різних джерел для того, щоб зрозуміти ситуацію, пов’язану зі списками СБУ, та наслідків їхнього використання.

Дзвінок від переселенки з Гуляйполя Запорізької області дав старт цьому "розкручуванню інформації". А далі – дзвінки: до знайомих працівників управління праці та соцзахисту, до міжнародних організацій, до Валерії Лутковської, нардепам. Потім – отримання зворотної інформації, update у фейсбуці.

І на завершення дня – написання звернення щодо ситуації, що склалася.

А тепер трохи про мафію, що "побудувала бізнес на переселенцях та масу схем"

Міністр соціальної політики скаржиться на подвійні виплати переселенцям, про реєстрацію тисяч осіб за однією адресою, про людей, що приїжджають на підконтрольні території з Донецька з мішком чужих документів – на півтори тисячі зареєстрованих на один ідентифікаційний код, на тисячі осіб, що отримують допомогу, вік яких від 100 до 120 років.

Але давайте сміливо відповімо на питання: чи є причиною таких махінацій внутрішнє переміщення?

Мінсоц при попередній "злочинній владі" вже замовляв єдину базу отримувачів соціальної допомоги. Розробили. Діючий заступник Павла Розенка навіть підписав акти прийому готової системи, яка у пілотному форматі встигла попрацювати десь у Вінницькій області. Але вже у 2014 році дізналися, що ніякої он-лайнові і єдиної системи не існує, і треба все починати спочатку. Тепер цей самий заступник вдруге просить кошти на створення такої системи, яку декілька років він "прийняв". Світовий банк вдруге кредитує такий проект – тепер на суму порядку 200 мільйонів євро.

Ще в листопаді 2014 року вступив в силу профільний закон "Про забезпечення прав та свобод внутрішньо переміщених осіб". Стаття 4 цього закону каже, що для обліку переселенців повинна бути створена Єдина інформаційна база про ВПО, при цьому кабмін повинен був упродовж трьох місяців прийняти відповідний порядок по її створенню, а Міністерство соціальної політики реалізувати такий порядок та вести саму онлайнову базу.

...На вулиці зараз друга половина лютого 2016 року.

Порядок створення такої єдиної бази, в порушення закону, урядом так і не прийнято.

Відповідно до цього, ніяка єдина база про переселенців не ведеться.

Нема обліку + нема відповідальних = можливість здійснювати корупційні дії.

Чи бореться з "мафією" СБУ?

Перевірки та виключення більше 300 тисяч осіб з числа зареєстрованих внутрішньо переміщених осіб ніяк не впливають на рівень корупції в цій сфері, не викривають схем. Виключення в ручному режимі дозволяє здійснювати просто масштабні махінації на всіх рівнях цього процесу.

Тільки на надання адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам з бюджету виділено 2,7 мільярди гривень. Додайте сюди інші види соцдопомоги, гарантовані законом, плюс пенсійні виплати – і ми отримуємо величезну суму, якою можна маніпулювати.

Доки не існує нормальної системи обліку ВПО, ми завжди матимемо ситуацію з тим, що у процесі ручного об’єднання всіх табличок у форматі Excel з усіх собесів країни – будуть виникати дублювання. А значить, і зловживання.

Не зрозуміло, яким чином СБУ формувало списки виключення. Чи користувалися вони базою оформлення дозволів на перетинання лінії зіткнення, чи ще якимось даними – це питання, на яке громадськість повинна отримати відповідь.

Хто їх формував і на якій підставі? Чи мали право управління праці та соціального захисту населення їх брати до уваги, не провівши перевірки таких даних у списках?

Про важливість не плутати причини і наслідки

В чому ж сіль? Може й, правда, працівники Міністерства роблять правильні речі і позбавляють "псевдопереселенців" виплат соціальної допомоги, пенсій?

У чому причина так званої "повальної брехні" жителів тимчасово непідконтрольної території України – невже вони всі хочуть бути переселенцями?

Наша відповідь – ні, не чуть, проте мусять. Адже отримати будь-яку належну їм за законом державну допомогу, пенсію, регрес вони не можуть, доки не стануть переселенцями. Доки не скажуть, що вони переселенці і не отримують відповідну довідку.

Якщо ти не ВПО, проте маєш реєстрацію на непідконтрольній території, у банках тобі можуть не відкрити рахунок, у підрозділі Державної міграційної служби – відмовляться видавати паспорт твоїй дитині чи вклеювати фото в твій, у медичній установі можуть навіть відмовитися обслуговувати тебе.

Чому?

Тому що для нашої держави ти – або громадянин України, або переселенець. Ти не можеш бути мешканцем тимчасово непідконтрольної території України – бо тоді, за словами пана міністра, ти житель ЛНР/ДНР, шахрай та бойовик.

Я впевнена, що якби людям, які з абсолютно різних причин залишаються проживати у своїх домівках на окупованій частині Сходу надали можливість без реєстрації переселенцем отримувати належні та гарантовані їм виплати – цього хаосу перевірок та нелогічних дій і заяв міністра могло б і не бути.

Важливо просто розробити механізм отримання.

Проте, як бачимо, ресурс краще витрачати на вишукування брехунів. Хоча, цікаво: скільки було затрачено ресурсу (тобто наших із вами податків) на формування таких списків СБУ?

Що маємо наразі?

1. Люди, що їх внесено до цих списків випадково, позбавляться можливості отримувати виплати упродовж десь 2-3 місяців, поки вони заново не оформлять довідку та не подадуть документи на оформлення виплат.

2. Люди, які переоформили пенсійні виплати та повернулися до місця постійного проживання, позбавляться свого конституційного права на пенсійне забезпечення і коштів на існування взагалі.

3. Відсутність прозорої системи перевірки на законних підставах дасть можливість працівникам УПСЗНів, їх начальникам на рівні департаментів, керівникам у Мінсоці отримувати корупційну вигоду при вирішені питань у ручному режимі.

4. Через відсутність єдиної інформаційної бази немає ніякої гарантії того, що за тиждень знову не з’являться дублювання, і що не буде потрібно знову позбавляти довідок декілька сотень тисяч переселенців для того, щоб знайти такі "дублювання".

5. Відсутність єдиної інформаційної бази та роботи із персональним складом працівників управлінь соціального захисту ніяк не вплине на оформлення таких довідок, а як наслідок – і виплат по підроблених документах від третіх сторонніх осіб.

І, найважливіше, весь цей час ми говоримо про громадян України, які не за своєю власною волею опинилися у зоні конфлікту. Україна має виконувати свої зобов’язання перед усіма громадянами своєї країни – без винятків, без дискримінації.

Чи люди, що живуть на сході країни, гірші за інших?..

Замість post scriptum

Особисто я не проти проведення перевірок осіб, що отримують адресну допомогу як переселенці – адже вона повинна призначатися особам, що реально виїхали з тимчасово непідконтрольних територій та потребують підтримки на оплату проживання.

Я не проти проведення верифікації отримувачів соціальної допомоги загалом.

Але дуже важливо, щоб це проходило в рамках діючого законодавства, відкрито та прозоро, і щоб у результаті отримувати допомогу могли ті, хто на неї потребує – а не ті, хто заплатив хабар та пройшов перевірку "таємних списків СБУ".

Урешті-решт, у нас не часи КДБ.

І якщо міністр пише в кінці "Слава Україні!" – то цього не достатньо, щоб виправдати порушення закону.

powered by lun.ua