Безкоштовний онлайн-курс, який може змінити ваше життя
Ми часто зустрічаємо людей, які забобонно стукають по дереву чи схрещують пальці, щоб відвернути погану подію.
Але чому люди роблять саме це?
Чи є зв'язок між IQ людини та її вірою в надприродні явища?
Які психологічні прийоми використовують екстрасенси й ворожки, коли "передбачають" майбутнє?
Відповіді на ці питання – це тільки один фрагмент із великого масиву знань, які були доступні 26 тисячам слухачів, зареєстрованих на безкоштовний онлайн курс "Наука повсякденного мислення", що в лютому завершився на платформі "Prometheus".
Серед тисяч слухачів курсу були школярі й пенсіонери, викладачі й менеджери, мешканці великих міст і маленьких сіл від Закарпаття до Донеччини.
Тепер для всіх охочих цей популярний курс залишатиметься у відкритому доступі.
Тому, як людина, яка долучилася до його створення, хочу розповісти про нього більше.
"Наука повсякденного мислення" стала доступна українським слухачам завдяки мрії кількох людей, засновників благодійної організації "Фонд Випускників України".
Наша організація ставить собі за мету розвивати традицію доброчинної підтримки українських навчальних закладів та впроваджувати найкращі світові освітні практики в Україні.
Прослухавши цей онлайн-курс Університету Квінсленда (Австралія) в оригіналі англійською мовою, ми були наскільки ним захоплені, що вирішили ініціювати його переклад та озвучення українською мовою. Десятки волонтерів і доброчинців доєдналися до цієї ініціативи й підтримали її реалізацію.
Автор курсу – професор Джейсон Танген з Університету Квінсленда – навіть записав окреме привітання для українських слухачів курсу.
Чим же саме так захоплює цей курс?
Мабуть, найкраще це висловив один зі слухачів:
"Лише розпочався курс, і вже зрозуміло: він якісно, логічно, фундаментально відрізняється від наших "академічних"... і це класно, коли ти навчаєшся з легкістю".
Так, курс надзвичайно інтерактивний і доступний. Інколи здається, що це захопливий фільм, а не науковий курс.
Це справді велика майстерність – подавати наукові знання, подекуди досить складні психологічні концепції в такій доступній і цікавій формі. Але авторам курсу це вдалося на 100%. Тому не дивно, що курс входить у топ-3 найкращих онлайн курсів світу за оцінками слухачів.
Він, захопливо й наочно, спираючись на результати наукових експериментів і найновіших досліджень у психології та нейронауці, дає можливість вивчити психологію нашого повсякденного мислення: чому люди вірять у неправдоподібні речі, як ми формуємо і змінюємо наші погляди, чому очікування викривляють судження і як ухвалювати більш зважені рішення.
Слухачі навчаються застосовувати наукові методи, щоб оцінити твердження, зрозуміти докази й усвідомити, чому люди так часто роблять нераціональний вибір.
Замість автоматичного, інстинктивного, емоційного і стереотипного мислення, курс вчить більше покладатися на неквапливе, сповнене розумових зусиль, цілеспрямоване й аналітичне мислення.
Про що саме розповідає курс?
Якщо подивитися на зміст курсу, можна виділити декілька блоків.
Перші чотири лекції інформують про те, як працює наш мозок, фокусуючись на візуальних і слухових ілюзіях, як наш досвід впливає на те, що ми бачимо, чуємо і як ми це запам’ятовуємо, як ми формуємо наші судження, які вбудовані упередження впливають на наше сприйняття та рішення.
До прикладу, часто люди вважають, ніби їхнє сприйняття і пам’ять працюють наче відеокамера, касету з якої (тобто наші спогади), можна згодом дістати з полички і переглянути без жодних спотворень.
Насправді це зовсім не так. Часто наші спогади спотворені. І те, що нам здається відбувалося з нами, насправді може бути хибним спогадом.
Цікаво відзначити також наведені матеріали про "похибку планування" – те, що люди зазвичай значно недооцінюють кількість часу та зусиль, необхідних для завершення певного завдання.
Описує курс і ефект "кращий за середній" – те, що людям подобається вважати себе кращими за середній рівень у всьому: "Я талановитіший, я кращий водій, я привабливіший, з кращими принципами, добріший..." Безліч різних експериментів демонструють, що ми вважаємо себе кращими за середньостатистичний рівень.
У цих лекціях також детально розповідають про вплив таких упереджень, як упередження доступності та підтверджувальне упередження, на наше сприйняття реальності й ухвалення рішень.
Як критичне мислення нас змінює?
Поясню на прикладі.
Чи думали ви коли-небудь, чому така важлива свобода слова?
Справа в тому, що допоки існує декілька потужних джерел інформації, навіть якщо вони суперечать один одному, людина намагається аналізувати інформацію та відповідно формувати чи змінювати свою думку.
Підтверджувальне упередження все рівно діє, але воно не бере наше мислення під тотальний контроль.
В момент, коли всі медіа контролюються одним центром (як це сталося в Росії), людина з усіх сторін чує ту саму думку, просто під різними кутами та у різній формі.
Це на 95% формує її початкову думку. А потім ця думка безперервно підсилюється, завдяки тотальній дії підтверджувального упередження. Адже з усіх сторін її бомбардують ті самі думки, спущені з центру.
Так людина, як по замкненому колу, постійно отримує підтвердження своєї правоти і укріплює віру в свою початкову думку.
Навіть якщо пізніше з’являються докази, що заперечують цю укріплену думку, людині дуже важко їх прийняти. Легше вирішити, що ці докази сфальсифіковані.
З чим саме допоможе курс?
Окрему лекцію курсу "Вчимося вчитися: як пришвидшити навчання" присвячено вмінню ефективно навчатися новому.
Ми всі, напевне, багато разів поверталися й перечитували новий матеріал, щоб краще його засвоїти.
Але науково доведено, що просте перечитування – це зовсім неефективний спосіб запам’ятовувати інформацію.
Значно ефективніше – спробувати відтворити інформацію в пам’яті. Коли ви підкреслили все важливе в книжці і повернулися на початок, замість перечитування – накрийте підкреслене рукою і спробуйте пригадати зміст. А ще краще – закрийте книжку й спробуйте розповісти, що ви вивчили, своїм друзям чи родичам.
Інший важливий чинник для кращого вивчення – це розподіл у часі. Якщо ви будете вивчати новий матеріал по 15 хв щодня упродовж тижня, то запам’ятаєте цю інформацію значно краще від того, хто вивчав її 2 години за один раз.
Також лекції курсу демонструють, як можна використовувати набуті знання про особливості нашого мислення у повсякденному житті.
Для цього детально розглянуто такі теми, як твердження про надприродне (а саме, які психологічні прийоми пояснюють віру в передбачення майбутнього, екстрасенсів, гороскопи, НЛО тощо), твердження про медицину (а саме, про щеплення, гомеопатичну медицину і про те, як діє ефект плацебо), чому так багато людей вірять у теорії глобальної змови (до прикладу, що ліки від раку вже давно б винайшли, якби не змова проти цього найбільших глобальних фармацевтичних компаній) і на чому ґрунтується заперечення змін клімату.
Остання лекція є кульмінацією всіх попередніх. У ній автори показують вплив обставин на наші дії.
Ми зазвичай пов’язуємо поведінку і вчинки людей з їхніми особистісними рисами, характером. Але насправді обставини дуже впливають на поведінку людини. Вони значно краще можуть прогнозувати поведінку особи, ніж її характер. У лекції наведено результати багатьох наукових експериментів на підтвердження цього.
До прикладу, уявіть собі таку ситуацію. Іде людина по вулиці і бачить біля дверей будинку бідно вдягнутого чоловіка, з похиленою головою і заплющеними очима. Він лежить, покашлює та схлипує.
Який чинник, на вашу думку, найбільше вплине на те, чи ця людина зупиниться і допоможе бідоласі? Стать? Професія? Освіта? Релігійні вірування? Соціальний статус? Доброта? Щось інше?
Виявляється, чинником, який найбільше впливає на те, чи допоможе людина, є не її особистісні характеристики, а те, поспішає вона чи ні.
У наведеному в курсі експерименті дослідників із Принстонського університету результат був такий: із групи, що поспішала, лише 10% людей зупинилися, щоб допомогти. А з групи, яка нікуди не поспішала, зупинилося 63% людей.
В курсі розказують також про інші експерименти, які демонструють вплив обставин на наші дії. Зазвичай працюють три ситуаційні чинники: соціальний конформізм, підкорення авторитету й ефект свідка. Поставте ледь не будь-кого в ситуацію, де діють ці чинники, і результат буде таким самим.
Що саме з цього курсу я використовую у своєму житті?
Мене часто про це запитують.
Коли я планувала скільки часу буде потрібно для написання цієї статті, оцінила, що 2 години. Але згадуючи про "похибку планування", збільшила цей час вдвічі до 4 годин. І звісно це було вірно, фактично мені знадобилося навіть трохи більше аніж 4 години.
Коли мені було потрібно наймати нову людину в нашу команду, я використовувала структуроване інтерв’ю: кожному кандидату задавала ті самі 5 питань, щоб об’єктивніше їх оцінювати і зменшити вплив підсвідомого маніпулювання питаннями для кандидатів, які зразу більше сподобалися.
Коли люди запізнюються чи порушують свої зобов’язання, я намагаюся не навішувати на них зразу ярлики "ненадійних партнерів", а спочатку зрозуміти їхні обставини.
У своєму житті я стараюся направляти енергію та розум на створення такого контексту, в якому іншим хочеться розвиватися та бути кращими.
І навіть сама ідея створення "Фонду Випускників України" ґрунтується на знанні з останньої лекції курсу про вплив ситуативних чинників на дії людини. Я вірила, що є багато людей, які хочуть (навіть якщо зараз вони цього не роблять) підтримувати свої навчальні заклади та освітні проекти в Україні, якщо для цього існує проста, надійна та прозора система. Весь досвід роботи "Фонду Випускників України" за останній рік підтверджує правоту цієї думки.
Чи може цей курс змінити ваше життя?
Це складне питання. В курсі представлено дуже багато корисної інформації, але різні люди звертають увагу на різні речі. На деяких він вплине більше, на інших – менше.
Але цей курс точно заставить вас по-новому подивитися на багато речей у вашому повсякденному житті та переосмислити багато з ваших переконань.
Надія Варгола, президентка та співзасновниця Alumni Fund Ukraine ("Фонд Випускників України"), голова Наглядової ради "Про.Світ"