Як із головних лікарів зробити управлінців найвищого рівня
В Україні головний лікар будь-якої лікарні – це в першу чергу лікар, деколи, найдорожчий з усіх в лікарні.
Потрапити до головного лікаря на прийом – це був успіх.
Але в світі це вже давно не так, і керівник лікарні – це не найголовніший лікар, а управлінець, який за визначенням Global Healthcare Alliance має володіти наступними компетенціями:
- Комунікація та управління стосунками (уміння вести переговори та вирішувати конфлікти, розвиток корпоративної культури).
- Лідерство (навички управління талантами та змінами).
- Постійний розвиток (постійне навчання та вдосконалення навичок).
- Розуміння системи охорони здоров'я (обізнаність із системами охорони здоров’я в інших країнах; орієнтованість на розуміння потреб пацієнта).
- Бізнес-компетенції (фінансовий менеджмент, управління людськими ресурсами, стратегічне планування, інформаційний та кризовий менеджмент).
Я розумію, що неможливо блискавично змінити спосіб мислення керівників українських лікарень і що це – довгий процес нарощування потужностей із досягненнями, плато та поразками.
Так само, як і реформування галузі охорони здоров’я в Україні. "Реформування – це подорож, а не прибуття до місця призначення", – казала американська активістка, поборниця прав працівників Марі Харріс Джонс.
І також розумію наскільки важко лікарям змінити свої навички та практики і перетворитися з лікарів в управлінців.
По суті, їм потрібно опановувати нову професію. Тому наша справа – особливо відповідальна.
На початку цього року стартувала програма Leaders for Health, яку ми разом із Львівською бізнес-школою УКУ ретельно готували протягом півроку, і яка навчає управлінців у сфері охорони здоров’я ефективно керувати лікувальними закладами у процесі втілення медичної реформи.
Мене вразив великий попит на навчання для управлінців в сфері охорони здоров’я, більше 7 людей претендували на одне місце. І для нас було дуже непросто обрати 120 учасників програми.
Ми керувалися чіткими критеріями, але головне – це мотивація керівника закладу комунальної або державної форм власності, бажання зрозуміти зміни, вчитися готовність втілювати зміни на місцях.
Ще був такий простий критерій, але визначальний: чи автономізований заклад.
ЯК ВІДБУВАЄТЬСЯ НАВЧАННЯ
Leaders for Health включає 5 модулів, що проходять у Львові та Києві.
Як іноземні, так і українські тренери у сфері охорони здоров’я дають учасникам конкретні інструменти та рішення для управління ключовими аспектами реформи на локальному рівні та отримують піврічну підтримку від кураторів курсу для реалізації конкретного проекту в межах закладу/міста/області.
Ми даємо учасникам програми домашнє завдання після кожного модуля для того, щоб нові знання одразу інтегрувалися у діяльність професіонала та запалювали його команду.
Наприклад, після першого модуля учасники мають зустрітися з колегами та тезово поділитися, про що йшлося на тренінгу, а також зробити селфі.
Ми уже маємо перших випускників пілота Leaders for Health. Розробники трьох проектів здобули менторство від експертів-практиків.
Для нас важливо, аби управлінці швидко рухалися вперед із реальними проектами, а для цього на старті такої "експедиції" неодмінно потрібен гід.
ХТО ЗАЛИШИТЬСЯ НА ПЛАВУ
Треба бути чесними і визнати, що не всі лікувальні заклади продовжать роботу в результаті реалізації реформи.
Тому головним лікарям та їхнім заступникам потрібно буде брати на себе більше відповідальності, бо вказівок і покрокової інструкції від держави вже більше не буде.
Натомість ритм задаватиме підприємницьке мислення, розуміння конкурентних переваг, вміння визначати свої сильні і слабкі сторони і працювати з ними, розуміння потреб пацієнта та надання тих послуг, яких люди потребують.
Управлінці муситимуть покладати фінансові цілі та самостійно їх досягати.
Для того, щоб заклад був конкурентно-спроможним, його менеджер повинен:
1. Мати сильну лідерську позицію.
2. Бути відкритим до інновацій. Важливою рисою керівника у будь-якій сфері є готовність втілювати практичні зміни та надихати на це команду, а в еру буму цифрових технологій тим більше.
3. Уміти планувати та прогнозувати. Однозначно виграють ті управлінці охорони здоров’я, що тримають руку на пульсі змін у наданні медичної допомоги, ресурсах, очікуваннях пацієнтів, технологіях, економіці та діях конкурентів.
4. Управляти на основі фактів та вміти розумно ризикувати. Для того, щоб приймати зважені рішення, потрібно кликати на поміч аналітику даних та експертів-консультантів.
Я вірю, що завдяки Leaders for Health ми створили гарне середовище для тісної взаємодії між лікарями із різних регіонів.
Як виявилося, механізм спілкування, обміну досвідом та елементарною інформацією між управлінцями у різних областях України був дуже слабенький.
Я думаю, що назрів момент для появи сильних професійних медичних асоціацій, які будуть розуміти інтереси спільноти і вміло вестимуть перемовини зі стратегічним закупівельником послуг, яким є НСЗУ.
Нас чекають великі зміни, і тільки розумніші, сильніші та орієнтовані на людей керівники і заклади виграють.
Я декілька разів модерувала дискусії учасників програми і спостерігала за активним діалогом керівників.
У мене складається враження, що вони неабияк радіють можливості бути почутими, висловити здорову та аргументовану критику та відрефлексувати труднощі і здобутки реформування системи охорони здоров’я на прикладі їхніх лікувальних закладів.
Як знаходити важелі впливу, як порозумітися із місцевою владою заради реалізації базових та амбітних цілей?
Ці люди мають цінний досвід за плечима та лідерський потенціал, і наше завдання – додати їм сміливості та поштовху до розвитку компетенцій та зарядити бажанням передавати свої знання іншим управлінцям і членам команд. А основне реалізовувати зміни на місцях.
Довідково:
Навчальна програма для управлінців в сфері охорони здоров’я "Leaders for Health" реалізовується в рамках проекту Світового Банку, що фінансується Швейцарською агенцією з розвитку співробітництва.
Наталя Ольберт-Сінько, керуючий партнер агенції Be–it Health & Social Impact, спеціально для УП.Життя