Рік подвійних виборів: шанси і ризики для української освіти

1198
4 квітня 2019

Вибори в Україні, та ще й подвійні, як цьогоріч – це ін’єкція сильних емоцій.

Ефект подібний до одночасного впорскування у кров великих доз дофаміну (гормону задоволення) та кортизолу (гормону стресу).

Очікування винагороди перемішано з явними і удаваними страхами.

Карколомно зростають як шанси, так і ризики: бажання швидких перемог нерідко призводить до стратегічно програшних рішень.

Тож не завадило б трохи більше серотоніну (гормону відчуття сатисфакції) та окситоцину (гормон довіри).

Оцінюючи можливі наслідки післявиборчої конфігурації політичних сил на освіту, слід шукати балансу між продовженням розпочатих змін і їх переосмисленням, а можливо, і коригуванням окремих елементів.

Передусім необхідно зберегти:

1. Нову українську школу

Змістився фокус з формальної успішності на те, як підготувати школярів до реального життя і майбутнього.

Концепція НУШ (затверджена Кабміном) включає такі цінні поняття як: педагогіка партнерства, орієнтація на учня і новий зміст програм, сучасне освітнє середовище, автономія шкіл тощо.

2. Впровадження складових НУШ

Ми бачимо формування безпрецедентної моделі співпраці неурядових ініціатив, громадських організацій з МОН та іншими органами влади:

🎓 "Про.Світ" працює з ОТГ і директорами шкіл

🎓 студія онлайн-освіти EdEra розробила курс, який став обов’язковим компонентом підготовки педагогів початкових класів

🎓 участь вчителів у педагогічній (не)конференції EdCamp визнається МОН як підвищення кваліфікації

🎓 громадською спілкою "Освіторія" започатковано премію GlobalTechersPrize Україна. У журі цього "Оскару" для вчителів беруть участь заступники міністра освіти, фіналісти зустрічаються з главою держави, а переможці виступають у Верховній раді.

🎓"Смарт освіта" підготувала Меморандум з педагогіки партнерства.

3. Новий державний стандарт для молодшої школи

Він у цілому враховує психологічні і вікові особливості учнів і допомагає їм навчатися у притаманному темпі.

4. Трансформацію середовища шкіл

Інтер’єри шкіл стають людянішими, затишнішими, нові дидактичні матеріали упредметнюють інформацію, яку має засвоїти школяр.

Цифрові засоби, включно з електронними підручниками, роблять процес навчання динамічнішим і сучаснішим.

Почалося змагання муніципалітетів і ОТГ, де створять "найкрутіший" освітній простір.

Але це лише одна грань освітньої політики. У неї є опоненти – з різними мотивами, але однією спільною рисою: закритістю мислення і обертанням назад.

 Фото: Prometeus/Depositphotos

Є й інші грані. Не такі однозначні, з більшим числом напівтонів і, можливо, нереалізованим потенціалом. До таких належить персоналізація освіти.

Законопроект "Про повну загальну середню освіту", підготований МОН, висуває багато обмежень і засторог для запровадження індивідуальних освітніх траєкторій.

Добровільна сертифікація вчителів залишається хитким компромісом між контролем і заохоченням і викликає у педагогів як категоричну незгоду, так і надію на швидше визнання і збільшення зарплатні.

Закріплення принципу територій обслуговування за школами не відповідає реальній динаміці переміщень у сучасному місті.

Теперішній формат підсумкового зовнішнього оцінювання у вигляді стандартизованих тестів (ЗНО) входить у суперечність з компетентнісним підходом.

А модель вступу до закладів вищої освіти через Єдину державну базу освіти фактично позбавляє університети можливості добирати студентів за необхідними характеристиками.

З одного боку, профільним університетам надали більше академічної автономії. Але без зміни організаційної моделі вишів і принципів фінансування ці нововведення лише посилюють явище, яке називають "ректорським феодалізмом".

Чи здатен теперішній склад МОН впоратися з означеними викликами? Думаю, так.

Але варто максимально скористатися тим проміжком часу (а це щонайменше вісім місяців), який залишився до формування нової коаліції після виборів у Верховній раді.

Результати виборів Президента України, другий тур яких призначений на 21 квітня, навряд чи призведуть до дострокового припинення повноважень теперішнього Кабміну.

А навіть якщо це і станеться у випадку повторного обрання Петра Порошенка, міністр освіти Лілія Гриневич і її команда збережуть позиції і довіру.

У випадку обрання Володимира Зеленського, у теперішнього МОН з не меншою ймовірністю є  майже рік.

Зокрема, й тому, що несподіваного фаворита виборчих перегонів немає своєї фракції у теперішньому парламенті.

Приведення у ВРУ своєї партії "Слуга народу" восени можливе, але є ризики, що за цей час ЗеПрезидент встигне розгубити частину електорату, або отримає опозиційний до себе парламент.

Крім того, у боротьбі за вплив на ключові вузли держави опонентам ще довго буде не до освіти.

Як краще використати цей невеликий запас часу?

1. Громадським організаціям, націленим на підтримку змін в освіті, варто перевести створений минулого року альянс в (про)активну фазу і максимізувати свій вплив не лише на МОН, але й на суспільство.

2. МОН та  його дружнім до нього організаціям варто:

  • самим конструктивно провести ревізію концепцію НУШ, не залишаючи цієї роботи противникам змін;
  • залучити на свій бік тих, хто готовий рухатися в освітніх інноваціях швидше, ніж передбачено ухваленими документами, які розчаровані недостатнім на їхню думку темпом змін і/або їх напрямком, і готовий підтримати політичних опонентів НУШ;
  • вивести на нову якість комунікаційну компанію з батьками і заспокоїти тих, хто боїться змін. Політика при цьому має стати гнучкішою і передбачати кілька "швидкісних режимів" для різних учасників процесу.

3. Розширеній екосистемі прихильників змін не зайвим буде запустити масштабну адвокаційну кампанію, націлену на потенційних кандидатів у народні депутати, а ще краще – на коло нинішніх і майбутніх парламентарів.

І у підсумку – стати силою, з якою буде вимушений рахуватися кожен політик і урядовець.

Можливо, вас зацікавить:

Що таке STEAM-освіта і чому вона така популярна

Чому пріоритети МОН на 2019 рік не відповідають на виклики шкільної освіти

Освіта як 16 років тюремного ув'язнення

Титульне фото: olly18/Depositphotos

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу або Telegram про здоров'я та здоровий спосіб життя.

powered by lun.ua

Головне на сайті