Чому і як саме потрібно змінити підхід до отримання посвідчення водія в Україні

Чому і як саме потрібно змінити підхід до отримання посвідчення водія в Україні

Щороку в Україні у дорожньо-транспортних пригодах гинуть тисячі людей.

Загалом, за роки незалежності, в ДТП загинуло 174 тис. громадян, а понад 1,2 млн було травмовано.

Крім того, така велика кількість ДТП та постраждалих також має значний вплив на економіку та сферу охорони здоров’я нашої держави.

За розрахунками експертів Світового банку, соціально-економічні втрати України від дорожньо-транспортного травматизму оцінюються у $4-5 млрд щороку, включаючи матеріальні витрати, пов’язані з пошкодженням майна та зниженням продуктивності праці.

Така ситуація зокрема пов’язана з тим, що у порівнянні з іншими країнами Україна має надзвичайно низькі показники безпеки дорожнього руху.

У багатьох випадках рівень підготовки українських водіїв до безпечного керування транспортними засобами залишає бажати кращого, що, в свою чергу, є одним із вирішальних факторів, через які трапляється така велика кількість ДТП.

Зараз в Україні діє порядок отримання водійського посвідчення, який давно вже застарів та не відповідає міжнародним стандартам і вимогам сучасності.

Належний контроль за складанням іспитів не здійснюється. Відсутня відповідальність посадових осіб, що приймають іспити з водіння та вирішують чи здатні громадяни керувати транспортним засобом безпечно.

Внаслідок чого продовжує існувати можливість складання іспитів без належної перевірки вмінь та навичок керування.

У багатьох випадках водійське посвідчення просто купується, що сприяє появі на наших дорогах водіїв, які не здатні керувати транспортними засобами та несуть небезпеку не тільки для себе, а й для інших учасників дорожнього руху.

Щоб змінити ситуацію на українських дорогах необхідно запровадити найкращий досвід європейських країн.

Поглянемо на те, як відбувається отримання водійського посвідчення у провідних країнах Заходу.

🚗 У Німеччині, наприклад, окрім теорії та практики, необхідно також пройти курси медичної допомоги.

Там відсутні терміни, за які потрібно підготуватись до іспитів. Все залежить від особи, що бажає отримати водійське посвідчення. Можна пройти тижневі пришвидшені курси з теорії та практики, а можна – навчатись до півроку.

Однак, обов’язково необхідно пройти, як мінімум, 14 годин теорії, після якої – 12 годин практики. З них три години потрібно проїздити вночі, чотири години по автобану, ще 5 – як завгодно. Також, учень зобов’язаний взяти кілька уроків водіння в різних погодних умовах.

🚗 У Фінляндії для отримання водійського посвідчення необхідно пройти три етапи навчання.

Перший – включає 20 годин теорії та не менше 20 годин практики.

Другий – 20 годин потрібно витратити на самонавчання на сайті автошколи, виконуючи спеціальні завдання.

Після цього учень допускається до іспиту, після успішного складання якого отримує тимчасові права терміном на два роки, які можна втратити, якщо зробити понад три порушення правил за два роки.

Протягом цього часу учень повинен їздити на автомобілі та вести спеціальний електронний щоденник, який читатиме інструктор. Це необхідно для того, щоб побачити, наскільки учень покращив свої вміння кермувати.

Коли інструктор бачить прогрес, водія запрошують до автошколи, де відбувається кілька занять з теорії та годинна поїздка з інструктором по місту.

Якщо все минуло добре, то розпочинається третій етап – поглиблена теорія на одну годину та двогодинна поїздка з інструктором взимку, щоб покращити вміння їздити на слизькій поверхні.

Після цього настає заключна частина водійських курсів – екстремальне двогодинне керування на спеціальному полігоні. Влітку його заливають сумішшю із води та олії, а взимку роблять льодовий каток.

Лише після успішного завершення усіх цих етапів, видаються постійні права, які діятимуть до досягнення водієм 70-річного віку.

🚗 У США правила отримання водійського посвідчення у кожному штаті різне. Спільним є те, що спочатку необхідно вивчити правила дорожнього руху, які також відрізняються в залежності від штату.

ПДР можна скачати в інтернеті або ж отримати безкоштовно у Департаменті дорожнього руху.

Для тих, хто здає на права вперше, у деяких штатах потрібно пройти спеціальний онлайн-курс, який триває кілька годин, по завершенні якого необхідно пройти тестування.

Однак, на приклад, у Нью-Йорку пройти такий курс онлайн не можна – потрібно записатися в одну із автошкіл.

У Вашингтоні потрібно пройти 30 годин теоретичного курсу і щонайменше 6 годин практичного водіння.

Після успішного проходження тестування видається навчальний дозвіл на водіння, за яким дозволяється керування автомобілем, якщо поруч є інша людина, що має водійське посвідчення. Цей документ діє до моменту отримання постійних прав.

Практичне водіння учень має опанувати за допомогою рідних, друзів чи, за бажанням, інструктора автошколи.

Екзамен з водіння можна здавати на будь-якій машині.

Щоб в Україні розпочати осучаснення та посилення вимог до складання практичних іспитів для отримання права на керування транспортними засобами, необхідно імплементувати найкращі європейські та західні стандарти.

З цією метою, мною та групою народних депутатів був зареєстрований відповідний законопроект.

Проект закону "Про внесення змін до Закону України "Про дорожній рух" щодо імплементації законодавства Європейського Союзу про порядок допуску до керування транспортними засобами", передбачає, що іспит з водіння має приймати спеціально уповноважений державою екзаменатор.

Який особисто повинен нести відповідальність за прийняття рішення щодо здатності особи до безпечного керування транспортними засобами.

Держава повинна забезпечити контроль за дотриманням порядку та правил приймання практичного іспиту за допомогою аудіо- та відео фіксації дій особи, що складає іспит, екзаменатора, а також дорожньої обстановки.

Відеоматеріали практичних іспитів повинні зберігатись екзаменатором з водіння протягом трьох років з часу складання іспиту.

Знищення чи втрата екзаменатором з водіння цих відеоматеріалів є підставою для анулювання його свідоцтва.

До того ж, шкода заподіяна внаслідок діяльності екзаменаторів з водіння, повинна бути відшкодована за рахунок обов’язкового укладання договору страхування професійної відповідальності цими екзаменаторами.

Підготовка екзаменаторів з водіння, згідно із законопроектом, буде відбуватися за рахунок осіб, які бажають займатися такою діяльністю (за аналогією з приватними нотаріусами).

Крім того, навчальна програма для здобуття громадянами необхідних водію теоретичних знань повинна передбачати більш широке коло питань (наприклад, вибір варіантів поведінки у різноманітних дорожніх ситуаціях) в той час, як зараз законодавство вимагає складання теоретичних іспитів виключно за Правилами дорожнього руху.

Також, необхідно визначити поняття та порядок здійснення навчання, підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв.

Законопроєкт передбачає, що навчання Правилам дорожнього руху може відбуватися як в спеціалізованих закладах (автошколах), так і поза ними.

Підготовка та перепідготовка водіїв здійснюватиметься відповідними спеціалістами – інструкторами з водіння, які повинні мати державний атестат.

При цьому підготовка, перепідготовка водіїв транспортних засобів категорії С1 і вище та підвищення кваліфікації водіїв – лише в акредитованих закладах, що мають відповідний сертифікат.

Необхідно, також, посилити вимоги щодо правил навчання водінню на дорогах та вулицях загального користування, та допускати до нього лише за умови наявності необхідних водію теоретичних знань, що підтверджується успішним складанням теоретичного іспиту.

Крім того, необхідно посилити вимоги до порядку приймання практичних іспитів для водіїв.

Усі запропоновані зміни до законодавства України приведуть до наближення його до європейських директив, сприятимуть зменшенню аварійності на наших дорогах та посилять вимоги щодо допуску до керування транспортними засобами.

Це, в свою чергу, призведе до пропорційного зменшення травматизму та смертності від ДТП, а також – до зниження бюджетних витрат на усунення наслідків дорожньо-транспортних пригод.

Володимир Крейденко, народный депутат від партії "Слуга народу", заступник голови Комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури, спеціально для УП.Життя

Титульное фото robuart/Depositphotos

Вас також може зацікавити:

Експерти назвали найбільш "аварійно-небезпечне" взуття для водіїв

Рекламний плакат із жіночими грудьми призвів до 500 аварій за добу. Фото

Музика може бути небезпечною для водіїв. Яка саме

За водіння напідпитку – в морг. В Молдові нове покарання для водіїв-порушників

Фізкультура у заторі. 8 вправ для гарної постави у водіїв

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні