Як школа "Лідерка" допомагає жінкам і дівчатам з інвалідністю досягти успіху

Як школа Лідерка допомагає жінкам і дівчатам з інвалідністю досягти успіху

У підлітковому віці я, як і мої однолітки, задумувлася часто про те, ким хочу стати і яку професію варто обрати.

Журналісткою? Юристкою? Політикинею?

Схилялася до журналістики, адже гарно писала твори в школі та займала призові місця на місцевих олімпіадах, а одного разу і на національному конкурсі з української мови.

Уявляла життя з цими професіями, читала про людей, які працювали успішно в цих сферах. Сумнівалася, чи вистачить мені хисту, і де я зможу бути ефективною.

В той же час в мого оточення питання стояло по-іншому: які професії можуть їй підійти, якщо вона має інвалідність?

Поважний чоловік з організації незрячих наполегливо рекомендував моєму татові факультети психології чи педагогіки, бо на інших, за його переконаннями, люди з порушеннями не можуть вчитися, їм буде вкрай важко, вже не кажучи про те, що працювати далі – жодних шансів, адже кому треба журналістка чи юристка з інвалідністю?

Тому на час вступу склалася несприятлива ситуація: обирай, що хочеш, але ми гарантуємо тобі невдачу, або йди, куди ми кажемо і живи життям, успішним в межах розуміння цього слова середовищем радянської еліти спільноти людей з інвалідністю.

Інтуїтивно відчуваючи, що щось не так, коли мене позбавляють вибору, не бачачи в тих "провидцях" авторитетів для себе, і не уявляючи себе вчителькою, я ризикнула.

Я заявила батькам, що обрала факультет міжнародних відносин з усією відповідальністю розуміючи, що є великі шанси не вступити (в сім’ї коштів на оплату за навчання не було), що буде вчитися нелегко, як і потім знайти роботу.

Це був дуже важкий час, але я дякую батькам, що вони дослухалися до мене і дали мені можливість вибору, шанс випробувати свої сили.

Все вдалося – я вступила на державну форму навчання, закінчила магістратуру з відзнакою, а головне отримала один з найважливіших уроків у житті – не вірити, що ви не можете того, в чому сумніваються інші люди, робити свій вибір і знати, що в кожної людини є сила на здійснення своїх бажань і намірів.

Далі я почала займатися правозахистом, працюючи в одній з найпотужніших організацій і цій сфері – Amnesty International in Ukraine, де грунтовно вивчила, що таке права людини, рівність, механізми їх захисту.

Спробувала себе у медіа бізнесі.

Ніколи не покидала активізму за права людей з інвалідністю. Разом із однодумцями створили у 2017-му організацію людей з інвалідністю – Fight For Right, яка має амбітну місію – досягти того, аби в Україні повною мірою виконувалася Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю.

Ми вже реалізували багато проектів в цьому напрямку, запустили кілька соціальних бізнесів, успішно працюємо з владою, домагаємося законодавчих змін, даємо можливості для самих людей з інвалідністю навчатися, долучатися до захисту своїх прав, вимагати від держави більшого і змінювати життя всієї спільноти на краще.

В 2019 році я вже чітко усвідомлювала нашими успіхами важливо ділитися з іншими людьми, адже лише так ми станемо сильнішими.

Ділитися з такими ж дівчатами і жінками з інвалідністю, аби вони не сумнівалися, як я колись, вірили в свої сили, знали, що можуть бути лідерками і отримали для цього необхідні знання і навички.

Школа політичної участі для дівчат і жінок з інвалідністю "Лідерка"

Так у нашої команди народилася ідея школи політичної участі для дівчат і жінок з інвалідністю "Лідерка", 21 учасниця якої з усієї України, зібравшись в Києві, продемонстрували, що жінка з інвалідністю лише в хибних уявленнях пострадянського суспільства – слабка, її доля важка, є тягарем.

А насправді – це жінки з неймовірно сильним прагненням бути професіоналками, корисними суспільству, бути активними в громадах, творити зміни важливі не лише для спільноти людей з інвалідністю, але й для держави і цілого світу також.

І зараз я пропоную у цьому переконатися. Випускниці першої школи розповіли про свої враження та зміни в житті після школи.

Наталія Шишолік
з Волинської області:

"Участь у школі "Лідерка" дала мені відчуття того, що я можу більше. Я стала більш відкритою, комунікабельною. Я би радила всім дівчатам та жінкам з сільської місцевості приймати участь в школі. Це незабутній досвід.

Мені пощастило після школи потрапити на стажування в комітет ВРУ з питань соціальної політики. Досі пам’ятаю відчуття хвилювання, коли прийшла перший день на стажування.

Та це такий поштовх! Я побачила, як працюють державні органи, надихнулась на нові звершення.

Після стажування я стала більш впевненішою в собі, в мене з’явилась команда, з якою круто працювати і я взялась за реалізацію нових проектів".

Наталія є головою організації осіб з інвалідністю "Довіра" в якій мобілізує людей зі свого району відстоювати свої права, також Наталія долучається і до нових проектів і активностей від Fight for right.

"Завдяки школі "Лідерка" я дізналася багато чого корисного, особливо на сесіях. На мою думку, той хто хоче досягти своєї мети, досягне не дивлячись на інвалідність. І хто хоче, захистить свої права.

Варто розуміти, що ми можемо те саме, що і всі", – ділиться Катерина Тиха, студентка коледжу Легкої промисловості, має порушення слуху.

Зліва на право в шахматному порядку: Вікторія Лучка, Наталія Шишолік, Наталія Гловацька,
Юлія Сачук, Вікторія Харченко, Ірина Текучова і Таня Герасимова

Для нас було важливо, щоб до школи змогли долучитись дівчата та жінки з різними видами порушень – фізичними, сенсорними, інтелектуальними.

Протягом школи з нами постійно була перекладачка жестової мови.

Для багатьох, і дівчат, і так само, для тренерок це був новий досвід, працювати з такою різнопредставленою групою.

Нам всім варто вчитись взаємодіяти не дивлячись на ознаки, адже наше суспільство є різноманітним. І люди з інвалідністю це не тільки люди на візках.

"Лідерка" – це нові знайомства, нова цікава інформація, та унікальний для мене досвід співпраці та спілкування з дівчатами, що мають різні види порушень", – згадує випускниця школи Наталія Гловацька, яка має порушення зору.

"Школа "Лідерка" дала мені впевненість у собі, нові знання, інше бачення щодо прав людей з інвалідністю. Прагнення працювати й надалі, задля удосконалення інфраструктури міст для людей з інвалідністю, щодо виборчих прав та доступності медичних послуг.

Загалом, участь у школі розширила мій кругозір, щодо людей з іншими видами порушень, дала розуміння, що люди з інвалідністю спроможні на все та навіть більше. Не існує тих стереотипних обмежень, які ще залишились в головах у людей з часів Рядянського союзу", – зазначає Ірина Боршуляк, учасниця школи з Хмельницької області, студентка Подільського спеціального навчально-реабілітаційного соціально-економічного коледжу, пересувається за допомогою крісла колісного.

Юлія Миронюк, громадська активістка з Києва, пересувається на кріслі колісному.

Найяскравішим спогадом дівчини про школу є відвідування офіса Уповноваженого з прав людини. Де учасниці змогли поділитись своїми напрацюваннями під час школи та задати хвилюючі питання представникам офісу Омбудсмена.

"З одного боку було дуже відповідально представляти цілу групу людей у їх же присутності, а з іншого – на диво, я не хвилювалась, бо була впевнена у підготовленому нами матеріалі", – ділиться дівчина.

За кілька місяців після школи Юлія знову повернулась до офісу Омбудсмена, вже у якості стажерки.

А зараз – про головне – на початку 2021 року відбудеться друга школа політичної участі для дівчат та жінок з інвалідністю "Лідерка", на яку вже розпочато набір.

Ми чекаємо на сміливих дівчат та жінок, які готові кинути виклик стереотипам та реалізувати свій потенціал.

За допомоги потужної команди тренерок та тренерів, учасниці отримають максимум інформації про права, політичну участь, активізм, можливості розвитку та реалізації та інші важливі теми.

П’ять найкращих учениць отримають можливість стажування в центральних органів влади.

Випускниці школи на Марші за права тварин, жовтень 2020 року

Кому варто стати учасницею другої школи, коментує Анастасія Біла, наймолодша учасниця школи, зараз вже студентка Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, факультету іноземних мов, членкиня НСОУ "Пласт":

"На школі я отримала нові знання у сфері прав людей з інвалідністю та впевненість, що навіть я, у свої 17 років, можу щось робити і бути корисною.

Дівчатам та жінкам з інвалідністю, які хочуть бути рушійною силою змін, варто стати учасницями школи ЛІДЕРКА, щоб впевнитися у власних силах та дізнатись більше про те, що саме ти можеш зробити для покращення життя".

Подати заявку на участь у школі "Лідерка", яка відбуватиметься в березні, можна до 1-го лютого 2021 року.

Зараз я є кандидаткою до Комітету ООН із прав людей з інвалідністю від України – це надзвичайна відповідальність і досягнення, яке б не було можливим без жіночого лідерства у сфері захисту прав людини.

Адже лідерство – це не про особисту надзвичайність, а про силу, яка є у кожної з нас, об’єднуючи яку ми закладаємо фундамент для нашого спільного успіху, стаючи потужним рушієм для позитивних змін у світі.

Школа "ЛІдерка" 2020-21 реалізується за підтримки Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні.

Юлія Сачук, правозахисниця, експертка із прав людини людей з інвалідністю, голова ГО людей з інвалідністю Fight For Right, спеціально для УП.Життя

Вас також може зацікавити:

Як проголосувати людям з інвалідністю і не налажати

Як люди з інвалідністю виборюють право бути батьками

Лікар вимагав 50 тисяч за довідку про інвалідність. Його оштрафували на менше

"Визнай нас": як мистецтво руйнує стереотипи про людей з інвалідністю

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні