Незручне МОЗ: чому до контролю закупівель допускають лише прозорих

Незручне МОЗ: чому до контролю закупівель допускають лише прозорих

Перед МОЗ України стоїть непросте завдання – забезпечувати громадян дороговартісними ліками від важких хвороб.

Забезпечувати максимум лікування за умови обмежених фінансових ресурсів.

Перед МОЗ України не стоїть завдання бути зручним.

Дано: громадська організація Х, що представляє інтереси спільноти пацієнтів із захворюванням Y,

фінансовий донор громадської організації Х – компанія Z, яка виробляє ліки, які застосовують при лікуванні захворювання Y.

РЕКЛАМА:

Питання: Чи може МОЗ залучати громадську організацію Х до прийняття рішень щодо списків на закупівлі ліків для лікування захворювання Y?

Відповідь МОЗ: Ні, оскільки існує конфлікт інтересів, адже громадська організація X може бути зацікавлена допомагати своєму донорові і лобіювати включення в номенклатуру державних закупівель саме ті ліки, які виробляє ця компанія.

Увага! Навіть якщо громадська організація дійсно має конфлікт інтересів, вона не відсторонюється від усього процесу закупівель, їй не можна лише впливати на рішення щодо включення/невключення до номенклатури закупівель препарату тієї компанії, від якої вона отримує грошову допомогу.

Але для цього необхідно такий конфлікт інтересів чесно задекларувати.

А тепер по порядку лонгрід для тих, хто хоче глибше розбиратись у процесах супроводу державних закупівель ліків та медичних виробів.

Доступ українців до лікування є однією з причин, чому людина звертається до лікаря. І найвищим пріоритетом держави.

У попередні роки левову частку коштів на закупівлю ліків для важкохворих українців "з’їдали" корупційні схеми. Як результат пацієнти постійно недоотримували ліки.

Корупція існувала не лише в процесі тендерів, а й до них. Адже від того, як буде сформована номенклатура, прописано дозування і технічне завдання, іноді залежить те, хто виграє тендер.

Навіть якщо найкращі закупівельники світу (як сьогодні міжнародні організації для МОЗ) будуть проводити закупівлю, її "заточеність" під конкретного виробника зведе нанівець всі антикорупційні кроки, змусивши купити втричі дорожче те, що можна купити втричі дешевше.

Щоби не допустити зловживань і спекуляцій на цьому етапі, нещодавно ми оновили роботу експертних груп МОЗ із супроводу державних закупівель: скоротили кількість груп від 80 до 29 і посилили вимоги до тих, хто співпрацює з фармацевтичними компаніями та хоче впливати на державні закупівлі.

До оновлених груп, окрім експертів, увійшли громадські та пацієнтські організації, а також представники новоствореного ДП "Медичні закупівлі України" – щоб предмет закупівлі враховував не лише медичні, а й закупівельні характеристики, і був орієнтований в першу чергу на пацієнта.

У результаті обрали 83 експерти, третина із яких нові обличчя.

Нові умови були суворими та однаковими для всіх.

За умовами відбору учасники супроводу держзакупівель мали заявити про конфлікт інтересів, адже особа чи організація не має права впливати на рішення, коли її/його спонсор може отримати від цього зиск.

Щоби зробити процес абсолютно прозорим і максимально незалежним від "людського фактору", ми відкрито оприлюднили оголошення про формування груп, а інформація від експертів збиралась виключно за допомогою форми.

Посилання на форму так само було доступне всім його розмістили на офіційному сайті Міністерства.

Усі документи опрацьовували члени Постійної робочої групи МОЗ з питань профільного супроводу державних закупівель.

Повний пакет документів важлива умова. Тож якщо якоїсь інформації не надали або вона не була повною група не рекомендувала фахівців для включення до груп експертів та фахівців.

Загалом до груп МОЗ увійшло 83 експерти і 23 представники від громадських та пацієнтських організацій.

Ці організації є лідерами та активістами з різних сфер – онкології, інфекційних хвороб-як ВІЛ або туберкульоз, трансплантація, орфанні захворювання тощо.

Всі вони зможуть донести до лікарів та закупівельників позицію пацієнтів, адже саме вони – споживачі медичних послуг – якнайкраще знають ситуацію і потреби пацієнтів на місцях.

Проте якщо фонд або громадська організація отримувала безпосередньо фінансування від виробників ліків, її представник ні в якому разі не може відстоювати думку виробника саме через конфлікт інтересів.

Через неповний пакет документів до груп не ввійшло лише 4 з 34 організацій. І якщо деякі організації, які подали неповний пакет документів через технічні проблеми, готові зробити це знов, інші затіяли справжню війну проти такої вимоги. Питання в цих організацій одне: яке МОЗ має право запитувати інформацію про персональні дані благодійників?

1. МОЗ не запитує персональних даних благодійників, які в силу закону можливо розкривати при наявності згоди благодійників.

МОЗ, згідно з наказом №200 від 02.03.2019 (з змінами та доповненнями), а саме додатком 1, пунктом 2, враховує інформацію про "джерела та розмір отриманого фінансування за останні три роки за підписом керівника організації".

Будь-яка організація може надати до МОЗ повний перелік документів, в тому числі інформацію про джерела фінансування, і відповідно буде розглянута можливість щодо їх включення до групи експертів та фахівців.

2. Дивним видається обурення організацій, які таку інформацію відмовилися оприлюднити навідріз.

На власному досвіді знаю: прозорість і підзвітність – основні принципи, на яких має базуватися робота будь-якої громадської організації чи фонду.

А надто коли така організація хоче прямо впливати на державні процеси загалом і закупівлі ліків зокрема.

Отже, питання, чому такі організації хочуть приховати джерела своїх доходів, залишається відкритим.

Прозорість, відкритість і рівні правила для всіх та вимога, яку встановило МОЗ України, і якою не буде поступатись за жодних умов.

Як і раніше, засідання постійної робочої групи залишаються відкритими. Голосування беруть лише ті члени групи, у яких немає конфлікту інтересів щодо конкретного фахівця чи інституту громадянського суспільства.

Водночас, відбір у групи експертів не відбувся "раз і назавжди". Будь-яка організація може надати до МОЗ повний перелік документів, що обов’язково має включати інформацію про джерела фінансування.

На підставі цих документів експерти розглянуть можливість включення їх представників до групи експертів.

Чесність і прозорість у закупівлях важливі аргументи. Завдяки ним ми щороку заощаджуємо до 40% державних коштів, за які купуємо додаткові ліки. Це наша принципова позиція на всіх етапах.

Ольга Стефанишина, заступниця міністра охорони здоров’я України. екс-виконавчий директор БФ "Пацієнти України", спеціально для УП.Життя

Титульне фото: Depositphotos

Корисно також знати про:

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу або Telegram про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні