Історична книга від самого початку має бути чимось більшим, ніж просто книжка

Історична книга від самого початку має бути чимось більшим, ніж просто книжка

Чому багато успішних держав велику увагу приділяють промоції читання?

Можливо, тому що читання в дуже особливий спосіб розвиває мозок?

Тренує розпізнавати літери, поєднувати окремі слова у змістовні речення, зв’язувати сюжетні лінії – все те, що не можна замінити ні прослуховуванням подкастів, ні переглядом відео.

Можливо, тому що читання – це особливе задоволення?

Підібране ідеально під власну уяву. Бо якщо за сюжетом, наприклад, має з’явитись "привабливий хлопець" чи "симпатична дівчина", то в фільмі вони будуть такими для режисера/ки, а в книзі – саме на твій смак.

РЕКЛАМА:

Можливо, тому що книги дозволяють нам отримати життєвий досвід, не проживаючи його безпосередньо?

Існує не так багато можливостей дізнатися детальний опис внутрішніх переживань персонажів у різних життєвих ситуаціях, вагання у прийнятті складних рішень, послідовний хід думок. А книга це висвітлює якнайповніше.

Якщо в державі скорочують витрати на культуру, а через непередбачувані обставини скасовують великі книжкові події, то найкраще, що можуть зробити дорослі, – не чекати, доки держава отямиться, а вже зараз самостійно подбати про себе і своїх дітей.

У світі з великою кількістю легкодоступних розваг читання стає вишуканим задоволенням. Своєрідним гурманством. І для того, щоб комусь відкрити всю палітру цієї насолоди, книга має бути не просто книгою.

І йдеться не про доповнену реальність чи голографічні малюнки – адже це лише гейміфікація читання, спроба присмачити її вже звичною приємністю гаджетів.

Натомість справжня насолода читанням полягає не в розвагах, а в спілкуванні. Спілкуванні з персонажами книги, уявних дискусіях з автором, обговоренні з близькими, діалогах із собою.

Коли книга стає більше ніж книгою, вона відкриває для читача/ки дивовижні скарби, заховані під палітуркою. І вчити добувати ці скарби можна змалечку.

Читання є вишуканим задоволенням

У видавничо-освітньому проєкті "Портал" ми створюємо історичні книжки для дітей так, що вони від самого початку є чимось більшим, ніж просто книги.

Кожна історична подія, яка була значущою в нашій історії, щось змінила в минулому і вплинула на сьогодення. Тому вона має бути осмислена і співставлена з іншими тогочасними подіями в світі.

Тож ми шукаємо найкращих сучасних українських авторів, яким цікаве те чи інше історичне явище.

Ще на етапі задуму, автор/ка спілкується з групою експертів – істориків, психологів, освітян, щоб врахувати у своєму творі різноманітні аспекти: наукову достовірність, запити дітей у різному віці, психологічні нюанси кризових ситуацій.

Відтак автор/ка опрацьовує історичні джерела, створює персонажів, виплітає сюжетну лінію.

Редактори видавництва допомагають досягти літературної досконалості, а художники щедро оздоблюють книги ілюстраціями.

Навіть папір кожної книги добирається дуже ретельно, бо вона має стати джерелом різноманітних насолод – пізнавальної, тактильної, естетичної.

[BANNER2]

До кожної книги ми розробляємо супровідні матеріали:

👉 Історичний контекст, в якому відбувалися події книги.

Історія – не закостеніла наука, адже в ній постійно відбуваються зміни – з’являються нові джерела, змінюється трактування подій.

Зрештою, чимало людей вивчало ще пострадянську історію України. Тому варто оновити своє сприйняття і подивитися на події з позиції незалежної держави, а не уламків імперії.

👉 Психологічний коментар підказує, як навколо нібито простенької історії, можна влаштувати цілий тренінг; а коли книга порушує непросту тему – підказує ключики, з якими можна прожити цю історію без травми, відрефлексувати свої стани і співставити описану розповідь з особистим досвідом.

👉 Запитання до обговорення – це, звичайно, не вичерпний перелік запитань до тексту, а лише приклад. Головне, спробувати пірнути глибше, не обмежуватися лише сюжетними запитанням ("Хто?", "Куди?", "Коли?"), а співставляти, дошукуватися до причин, замислюватися над глибинним сенсом твору.

Саме обговорення книги передбачає формат діалогу, а не дискусії – без визначення правильної чи хибної позиції і намагання переконати одне одного. Це лише обмін думками, який збагачує картину світу усіх учасників.

Ось, наприклад, книга Надійки Гербіш "Яблука війни", написана для віку 7–10 років і присвячена періоду міжвоєнної міграції початку ХХ століття – темі, якої не часто торкаються в обговореннях із дітьми.

Період світових воєн 1914–1945 років відзначився небаченою доти хвилею масового насильства, але водночас і технологічним розвитком, який розширив можливості пересування і спілкування (залізниці, пароплави, засоби зв'язку). У пошуках прихистку від війни чимало людей полишали свою батьківщину і мігрували.

Книга "Яблука війни" торкається кількох глибоких тем, які потребують осмислення як дітьми, так і дорослими.

Головна героїня, приблизно такого ж віку, як і майбутні читачі (7–10 років), разом з батьками переїжджає з України до Америки, у пошуках безпечного життя. Але пережитий біль війни не відпускає і слідує разом з родиною за океан.

Ілюстрація до книги "Яблука війни" Надійки Гербіш

У книжці порушено важливі питання для обговорення з дітьми, зокрема взаємини в родині – дитини з батьками і батьків між собою, керування емоціями, прийняття інакшості і різноманіття.

Не менш багатою книга є і на теми для дорослих. У ній розкриваються теми співзалежних стосунків і виходу з них, сприйняття війни і питання національного самовизначення, пошук себе у чужій країні, пошук свого ресурсу і сенсу існування у контексті соціальних змін та багато інших.

Коло питань, які можна обговорити в контексті цієї книги, надзвичайно широке. Детальніше про це можна почитати тут.

Читаючи такі книги змалечку, дитина дізнається історію мимоволі.

Подібно до того, як можна вивчати мову різними способами: заучувати таблиці неправильних дієслів і виписувати схеми з граматики або занурюватись у мовне середовище – спілкуючись змалечку з рідними, граючись з друзями, співаючи пісеньки – щоб подальше вивчення граматики лише допомагало впорядкувати цей досвід.

Так само можна занурюватись у рідну історію і культуру змалечку, а не чекати, коли прийде час заучувати дати і малювати контурні карти.

Розгортання історичного контексту з гарною книгою і цікавим обговоренням допомагає навчитися відчувати і розуміти історію, а не лише заучувати її.

[BANNER3]

Кожен історичний період ми намагаємося розкрити кількома етапами – акцентуючи на тому, що актуально для дитини саме в її віці.

Наприклад, спершу можна познайомитися з історичним явищем у дошкільному віці – у формі казки.

Потім розширити своє уявлення в молодшому шкільному віці у художньому творі, де головною дійовою особою є дитина такого ж віку.

Відтак поглибити розуміння теми в середній школі, у формі захопливого нон-фікшну.

І вже в підлітковому віці розглядати цю ж тему в широкому контексті, з можливістю співставити нові знання з уже відомими.

Таке багаторазове і різнорівневе читання історії, з емоційним проживанням прочитаного, дає змогу добре запам'ятати її без надмірних зусиль. Адже люди здатні запам’ятовувати те, що справляє враження, з першої спроби, натомість щось буденне потребуватиме багаторазового заучування.

Ми намагаємося розкрити українську історію без відриву від історії світу, а у взаємопроникненні історій різних країн. Вміння побачити і прийняти інший погляд виявляє всю суб’єктивність історії, але водночас сприяє подальшому порозумінню.

Такий виклад допомагає невимушено формувати цілісний світогляд дитини, передавати історичний досвід і цінності, показувати дітям приклади, гідні наслідування.

Тобто кожна книга "Порталу" – це окремий пазл, для якого є своє унікальне місце в історичній картині світу.

І ви можете скласти її разом з дитиною.

Валентина Мержиєвська, кураторка освітнього напряму "Портал", одна із засновниць "БеркоШко", спеціально для УП.Життя

Титульна світлина Depositphotos

Можливо, вас також зацікавить:

Спецпроект ЧИТАТИ ЗАХОПЛИВО!

Що подивитися: 5 екранізацій книжок сучасних українських письменників

Тарас Шевченко: чому він став поетом №1 в Україні та чи справді ми його знаємо

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні