Від борщу до мільйонів донатів на ЗСУ: досвід українських волонтерів у Польщі

GremiБорщФест
Від борщу до мільйонів донатів на ЗСУ: досвід українських волонтерів у Польщі
GremiБорщФест

У польському місті Лодзь у квітні стартував сезон Фестивалів Борщу – масштабна ініціатива благодійного фонду Gremi Foundation, що вже стала яскравим прикладом культурної дипломатії в Європі та ефективного волонтерства в дії.

Фестиваль вже отримав сталу назву GremiБорщФест, проводиться четвертий рік поспіль і є найбільшим благодійним заходом такого формату у Польщі та загалом у Європі. За цей час він перетворився з локального експерименту на потужну платформу для культурного обміну та збору благодійних коштів для Збройних Сил України.

Розповідаю, як волонтерам у Польщі вдалося масштабувати Фестиваль Борщу до національних масштабів, зацікавити європейців українською культурою та спонукати їх донатити на допомогу українським військовим.

Коли в Україні почалася повномасштабна війна, ми з моїм чоловіком Євгеном вирішили спрямувати власні ресурси на допомогу ЗСУ. Спочатку діяли самостійно, без залучення зовнішніх донорів, концентруючись на тому, що могли зробити тут і зараз завдяки доходам нашого бізнесу у Польщі.

Одним із перших кроків нас як волонтерів стала евакуація з України близько 200 жінок із дітьми – родин наших працівників. Ми поселили їх у місті Домброва-Гурнича, неподалік Катовіце.

РЕКЛАМА:

Після перших тижнів адаптації стало помітно, наскільки важко людям давалася розлука з домівкою. Щоб підтримати їх, ми організували невеличку зустріч із частуванням – приготували 50 літрів борщу та запросили гостей. Неочікувано для нас на подію зібралося майже втричі більше людей, ніж ми планували – приєдналися українці з усього міста.

Під час цієї зустрічі сталося дещо важливе: самі гості проявили ініціативу і зібрали першу суму донатів на ЗСУ, яку ми витратили на закупівлю 200 турнікетів. А вже наступного дня ми отримали запити з інших міст Польщі: чи не можна провести подібні заходи там.

Цей досвід виявився для нас надзвичайно показовим. Ми побачили реальну потребу у простих неформальних зустрічах, які допомагають підтримувати емоційний зв'язок між українцями за кордоном, і водночас зрозуміли, що такі заходи можуть стати ефективним інструментом волонтерства, навіть якщо за плечима немає поки що відомого імені благодійників.

За місяць ми організували ще одну зустріч у Гданську, на яку, врахувавши попередній досвід, зварили уже 200 літрів борщу. І знову кількість гостей перевершила усі очікування, що підтвердило – попит на такі ініціативи величезний.

Тож після другого заходу ми вирішили перетворити спонтанні зустрічі на системну роботу. Літо вже закінчувалося, але ми мали пів року, щоб підготувати серію заходів по всій Польщі. І саме тоді народилася ідея Фестивалів Борщу як платформи для волонтерства, культурного обміну та збору донатів на підтримку ЗСУ.

Початок масштабування та амбітні плани

Модель організації була простою та ефективною: фестивалі проходять там, де є офіси нашої компанії Gremi Personal, а це 19 міст Польщі. Кожну подію допомагає готувати місцева команда волонтерів із працівників компанії, їхніх родин та друзів. Вона шукає локації, домовляється з артистами, партнерами, координує приготування борщу та інших українських страв.

Паралельно ми розробляємо сувенірну продукцію, організовуємо фотозони та майстер-класи. Тобто, робимо усе, щоб перетворити звичайну зустріч людей на справжнє свято української культури. Усі зібрані кошти однозначно передаються на підтримку Збройних Сил України.

Вже у 2023 році нам вдалося провести дев'ять фестивалів і зібрати понад 295 тис. злотих (понад 3,2 млн грн). Про цю ініціативу писали десятки українських та польських медіа. Але, попри ретельну підготовку, у кожному місті ми стикалися з одним і тим самим викликом – кількість гостей суттєво перевищувала наші очікування, і борщу знову не вистачало. Але це більше надихало, ніж засмучувало.

У 2024 році наша ініціатива продовжила розширюватися. Ми провели 10 Фестивалів Борщу, на яких виступили українські зірки, блогери та митці, серед яких співаки Міла Нітіч, Альона Альона, Козак Сіромаха, журналіст Роман Цимбалюк та інші. Також до фестивалів активно долучилися українські й польські компанії, які підтримували фестиваль як партнери. А на самі заходи завітала чимала кількість поляків та інших європейців.

Загалом минулого року фестивалі відвідали понад 68,5 тис. гостей. Було зварено 8,4 тис. літрів борщу, а завдяки активній участі гостей вдалося зібрати понад 1,3 млн злотих (близько 15 млн грн). Ці кошти ми спрямували на закупівлю тактичної медицини, важких ударних дронів Heavy Shot, дронів Mavic та засобів радіоелектронної боротьби для ЗСУ.

Цього року ми плануємо ще масштабніший сезон і вже відкрили його. У період весни-осені у всіх великих містах Польщі відбудеться 16 Фестивалів Борщу.

Перший із них уже пройшов 27 квітня у Лодзі і зібрав понад 137 тис. злотих (близько 1,5 млн грн). Крім Лодзі, фестивалі пройдуть у Бидгощі, Вроцлаві, Катовіце, Гдині, Варшаві, Зеленій Гурі, Ольштині, Познані, Кракові, Щецині, Білостоці, Гданську, Слупську, Любліні та Жешуві і триватимуть до 19 жовтня включно.

Ми плануємо подвоїти кількість гостей і ще більше посилити допомогу українським військовим.

Від аматорства до системності

GremiБорщФест

Коли ми тільки починали організовувати Фестивалі Борщу, в нас не було досвіду проведення масових заходів, чіткого плану чи навіть розуміння, скільки борщу потрібно зварити для такої кількості людей. Ми діяли серцем і на інтуїції. Тож перший висновок, який я зробила для себе як волонтер: не потрібно чекати ідеальних умов або повної готовності. А тим більше партнерства чи грантів. Варто починати з того, що маєш, і вдосконалюватися у процесі. А з часом навколо вас обов'язково збереться команда людей, які розділяють ваші цінності.

Ще один ключовий момент. GremiБорщФест – це не просто благодійні заходи. Це спосіб доносити українські наративи й цінності до польського суспільства. Ми не закриваємося у своєму колі, не будуємо стіни, а навпаки створюємо максимальний простір для діалогу і розуміння. Через смак, культуру, традиції та живе спілкування ми показуємо, хто ми є і за що Україна бореться.

Я б сказала, що звичайний український борщ робить справу, яка здається неймовірною: він стає своєрідним антидотом проти російської пропаганди, яка досі активно намагається бути присутня в Європі. Через просту, теплу страву ми доносимо нашу правду, нашу культуру і нашу боротьбу. І саме завдяки таким простим речам будується справжнє розуміння між людьми.

Щоб масштабувати проєкт і "не вигоріти", ми дотримувалися ще одного важливого принципу – розподіляти завдання і працювати як команда. В організації кожного Фестивалю Борщу залучені регіональні команди компанії Gremi Personal. Усі працюють на волонтерських засадах, без жодних компенсацій. Організаційні витрати покриває компанія, а всі зібрані кошти у повному обсязі передаються на підтримку ЗСУ через Gremi Foundation.

Ну і важливо не боятися звертатися до лідерів суспільної думки – артистів, блогерів та митців. Їхня підтримка допомагає донести нашу ідею до ширшої аудиторії, залучити більше небайдужих і зібрати більше коштів на допомогу українських захисників.

Волонтерство – це не забіг на коротку дистанцію, а довгий шлях, де важливо не згоріти на старті. Щоб тримати темп, потрібно створювати навколо себе реальну спільноту однодумців, ділити обов'язки і залучати тих, хто готовий іти поруч. Звичайно, бувають моменти втоми та сумнівів – і це нормально. Але саме у такі миті варто згадувати, чому ми почали. Кожна, навіть найменша дія має значення. Саме завдяки таким крокам ми наближаємо нашу Перемогу. Лише заради цього варто продовжувати.

Галина Кіріченко, засновниця благодійного фонду Gremi Foundation, спеціально для УП. Життя 

Публікації в рубриці "Погляд" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора.

Реклама:

Головне сьогодні