Пасхальний фільм про руську землю
З патріаршого благословення
Про стрічку "Піп" у російських ЗМІ говорили вже давно. Знята кінокомпанією "Православна енциклопедія", за підтримки "Фонду патріотичного кіно", під патронатом президента Росії Дмітрія Мєдведєва та прем'єр-міністра Владіміра Путіна, а також міністерства культури РФ, картина є виразником офіційних поглядів двох тісно пов'язаних між собою російських інституції - Держави та Церкви.
Проект благословив покійний патріарх Всія Русі Алєксій ІІ. Російська прем'єра стрічки відбудеться на Великдень у Храмі Христа Спасителя за участі православних Ієрархів. Для українських священнослужителів УПЦ також був передбачений окремий показ "Попа", який відбувся 31 березня, щоправда, не у храмі, а в кінотеатрі "Київ".
Задоволений своєю роботою і режисер Владімір Хотиненко. На його думку, стрічка порушує дражливе питання життя цивільного населення на окупованих німцями територіях і спонукає до переосмислення історії війни, яка зосереджена в основному довкола фронтових звитяг та Великої перемоги.
Російська духовність по-німецьки та по-російськи
Картина "Піп" базується на реальних подіях, викладених в однойменному романі письменника Алєксандра Сєгєня. Використані у фільмі й документальні матеріали. Стрічка розповідає про долю священика Алєксандра Іоніна - одного з учасників Псковської православної місії, яка була створена німецькою окупаційною владою на початку радянсько-німецького конфлікту.
1941 року у Пскові та його околицях не функціонувало жодного православного храму. Усі церкви та монастирі були зруйновані або одержавлені Радянською владою, а священнослужителі - розігнані. Німці, аби завоювати довіру росіян на окупованих територіях, заходилися відроджувати православну віру.
Втілювати план у життя мали православні священики із Прибалтики. Отцю Алєксандру та його дружині, матушці Алєвтіні, випало служити у селі Закати, неподалік Чудського озера, де у ХІV столітті Алєксандр Нєвський переміг військо тевтонського ордену.
Реабілітація священиків, що служили "під німцями", може вважатися наступним кроком до формального "очищення" православних церковників, яким доводилося співіснувати із тоталітарними режимами. А розпочався цей процес зовсім недавно - зі "сталінського" патріарха Тіхона, якого за перебудови було звинувачено у співпраці з тираном.
Реабілітація відбулася на початку 2000-х, у документальних кінострічках, знятих на замовлення Московського патріархату. Там стверджувалось, що російський народ ніколи не забував Бога, а православні священики служили насамперед російській землі, яка залишалася незмінно святою, який би режим нею не правив.
Вигадка як історична правда
Картина Хотиненка стилізована під "документ". Режисер дає у руки своїм героям фото та кінокамери і вони безперервно "фіксують" побачене. Картина просто переповнена цими псевдодокументальними матеріалами. Зрештою, тут навіть ігровий фільм перетворюють на документальний: селяни, які дивляться "Алєксандра Нєвського" Езенштейна, захоплено вигукують: "Ось як це було насправді!". Таким чином, виходить, що і сам "Піп" - насамперед інсценізація реальних історичних подій, а не мистецька вигадка.
Втім, обіцяючи переглянути "звичний погляд" на життя під окупантами, Хотиненко виправдовує тільки православних священиків та православний народ. Інших він беззастережно засуджує. Серед тих, кому нема прощення, - білогвардійський офіцер, який перекинувся на сторону німців (прикметно, що батько цього героя мав німецьке походження, тож син вважав, що повинен служити тій державі, з якою його пов'язує кров), жорстокі німецькі офіцери, тупуваті солдати вермахту а-ля "мамка, млєко, яйко" і, звісно, зрадники-поліцаї.
Апогей державництва
Спарувати отця Алєксандра зі старими радянськими кінотрадиціями, у яких будь-хто, пов'язаний із німцями, проголошувався зрадником, виявилося не так легко. Проте Хотиненко та його сценарист Алєксандр Сєгєнь дуже старалися. Моральні принципи отця Алєксандра та його вірність Росії найповніше демонструються в епізоді, коли той відмовляється відспівувати убитих поліцаїв (у фільмі їх показано звичайними сумирними пияками), бо вони...зрадники Батьківщини!!! Хоча у попа Батьківщиною мало би бути Царство Небесне.
Не знаю, чи потішить українських вірян такий "великодній подарунок", але нічого, окрім роздратування, цей фільм особисто у мене не викликав. Те, що російська влада і російська церква давно і міцно зрослися, відомо вже давно. І те, що ці інституції здатні виправдовувати своїх "колабораціоністів" під приводом любові до російської землі і зневажати тих, хто намагався порозумітися із нацистами з любові до землі української, аж ніяк не дивує.
Священик, який зневажає свої пастирські обов'язки з любові до російської землі... Ви хотіли б піти до нього на сповідь?
Оцінка фільму 3 з 5