Тест

Кінопрем'єри тижня: історія засновника Фейсбуку, трилер та містика

Не історична правда, але цікава історія

Ще до свого виходу на екрани картина Девіда Фінчера "Соціальна мережа" викликала неабияке зацікавлення у рідної американської аудиторії. Ще б пак, Фінчер взявся екранізувати життєпис людини, якій ще зарано встановлювати пам'ятники.

Проте у свої 26 головний герой фільму Марк Цукерберґ таки встиг чимало - 2003 року, навчаючись у Гарварді, він заснував соціальну мережу Фейсбук. За кілька років мережа підкорила усі континенти, а Цукерберґ став наймолодшим мільярдером у світі.

Багато суперечок виникло через те, що команда Фейсбука не брала участі в створенні фільму, а сам Цукерберґ виступив проти будь-яких екранізацій його життя.

Численні близькі та далекі знайомі Марка заявляли, що сюжет картини не відповідає дійсності, а сам засновник мережі зображений злочинцем. Тож сценарист картини Аарон Соркін навіть був змушений виправдовуватися, мовляв, його цікавила не стільки історична правда, скільки цікава історія.

Проте коли фільм вийшов на американські екрани, слова недоброзичливців відійшли на другий план. Кінокритики були в захваті - "Соціальна мережа" набрала більше схвальних відгуків, ніж будь-яка інша картина 2010 року, і тепер фільму пророкують "Оскара".

Зрештою, Марк Цукерберґ має бути вдячний Фінчерові та Соркіну, бо завдяки їхній майстерності непримітний рудий гарвардський ботанік перетворився на правдивого героя нашого часу.

Стрічка Фінчера розповідає класичну історію про хлопця, який здобув багатство та водночас розгубив усіх друзів. Картина знайомить нас із Цукерберґом на досудових слуханнях, ініційованих братами Вінклвоссами, які звинувачували Марка у крадіжці ідеї соціальної мережі.

Окрім них, до Цукерберґа мав претензії ще й колишній друг та співзасновник Фейсбуку Едуардо Северін, який вважав, що його безпідставно усунули від керування компанією.

Під час цих слухань кожна зі сторін викладає власну версію створення гарвардської соціальної мережі, яка згодом перетворилася у Фейсбук. Колишні друзі та однокашники, забувши про високі принципи своєї альма-матер, ділять мільйони та звинувачують одне одного в усіх можливих гріхах.

Проте фінальні кадри стрічки демонструють, що Цукерберґ зовсім не "милий друг", який йде по головах інших, а радше - Франкенштейн, у якого власне Творіння забрало друзів та любов.

Звісно, наскільки фільм відповідає істині, судити не доводиться, однак задум творців "Соціальної мережі" був значнішим за банальну біографічну довідку чи докудраму. Сценарист та режисер ввели у свій фільм ще й глибокий соціальний контекст.

Фінчер звертає нашу увагу на суспільне та соціальне розшарування, в якому існують герої. Він показує закриті клуби аристократів та гарвардської еліти, захаращені кімнати комп'ютерних фріків, нічні клуби, в яких розважається золота молодь, та офіси у хмарочосах, де люди в ділових костюмах вирішують долі світу. А поєднати цих різних людей може лише Марк зі своїм Фейсбуком.

"Соціальна мережа" чітко розводить два паралельних світи: Ґарвард, де править схиблена на традиціях американська еліта, і Лос-Анджелес - місце, де все змінюється надзвичайно швидко. І майбутнє за тими, хто зможе пристосуватися до викликів часу.

Та Цукерберґ - не пересічний ботанік, який здійснив омріяну "помсту придурків" та провчив зарозумілих красунчиків-спортсменів Вінклвоссів. Він також хрестоматійний герой американського кіно, втілення заповітних мрій ще перших засновників Голлівуду, такий собі розумний єврейський хлопчик, який підкорює світ, де правлять вихідці зі знатних білих протестантських родин.

Проте Девід Фінчер - не Олівер Стоун, тож не примушує своїх героїв обирати між грошима та якимись "істинними" цінностями. У його фільмі ніхто не робить далекосяжних висновків на майбутнє і не змінює життя заради пошуків примарних ідеалів.

Головний герой "Соціальної мережі" першим "просік тему", здобув свої мільярди і зовсім не збирається розкаюватися у своїх вчинках. Він був і залишається на вершині світу.

Незважаючи на двогодинний хронометрах, "Соціальну мережу" надзвичайно легко та цікаво дивитися. Ця стрічка - безперечний успіх сценариста, режисера, акторів та оператора-постановника.

Між іншим, оператор фільму Джефф Кроненвес, який бездоганно зняв складну та технічно довершену сцену перегонів на байдарках, співпрацював із Фінчером і на "Бійцівському клубі", і на стрічці "Сім".

Акторські роботи - іще один плюс "Соціальної мережі". Скажімо, актор та поп-співак Джастін Тімберлейк дуже переконливо зіграв балакучого, егоїстичного та самовпевненого махінатора Шона Паркера.

Проте найбільшого схвалення заслуговує виконавець ролі Марка Цукерберґа 27-річний Джессі Айзенберґ, знайомий нам за стрічкою "Зомбіленд". Він нарешті отримав серйозну дорослу роль і створив промовистий образ єврейського юнака - розумного, але занадто рефлексивного, аби насолоджуватися своїми перемогами.

Зрештою, "Соціальна мережа" - це справді видатний фільм про сучасність. Його ще можна назвати "Юні роки громадянина Кейна ХХІ сторіччя".

Оцінка фільму 5 з 5

Тzameti - Thirteen

Трилер грузинського режисера Ґели Баблуані "13 Тцаметі" спричинив фурор 2005 року. Тоді стрічка, знята у Франції невеликою командою знайомих, родичів та однодумців, отримала приз Луїджі де Лаурентіса на Венеційському фестивалі, здобула "Срібного Прометея" на фестивалі у Тбілісі та приз ФІПРЕССІ на міжнародному кінофестивалі у Трансільванії. Після того, як фільм "13" переміг на "Санденсі" почалися розмови про його американський рімейк.

Баблуані таки зняв свій трилер в Голлівуді. Тепер він став кольоровим, в акторському складі з'явилися зірки, а криваві змагання відбуваються недалеко від Нью-Йорка.

Сюжет залишився незмінним - молодий робітник (це вже не грузинський емігрант, а бідний електрик), працюючи в домі колишнього бандита, дізнається про таємничу оборудку, яка може принести шалені гроші. Необхідно лиш скористатися вказівками зі смугастого конверта.

Бандит помирає від передозу і юнак забирає конверт, прагнучи заробити грошей для своєї родини. Він вирушає в дорогу, проте не знає, що кінцевою зупинкою виявиться маєток, в якому відбуватиметься турнір з російської рулетки. І він повинен стати учасником за номером 13.

У чому різниця між фільмами? Вона доволі проста: в першому фільмі сигнальна лампочка була смугастою, у рімейку на неї наліпили красивого павучка. Сенсу у цій зміні немає ніякого, але одразу стає зрозуміло, що картина має нормальний бюджет.

Подібні зауваження стосуються і того, що фільм став кольоровим, і присутності акторів Джейсона Стетгема та Мікі Рурка на знімальному майданчику.

"Тцаметі", за словами того ж Баблуані, був знятий чорно-білим, щоб звернути увагу глядачів на самих персонажів та на ситуацію жорстокої абсурдної гри, в яку вони потрапили. У фільмі "13" глядач звертає увагу насамперед на зірок кіно та телебачення, які з'являються в кадрі.

У рімейку також додалися нові епізоди, які розкривають нам стосунки між Братами. Абсолютно зайвою здається лінія із Мікі Рурком, яка не має відповідника в оригінальній версії. Рурк у сюжеті виглядає декоративним елементом і несподівано оптимістична доля його персонажа не відповідає духові картини.

У всьому іншому - значної різниці між двома фільмами немає, навіть діалоги практично одні й ті ж.

Стрічка "13" - це просто американська версія знаменитого фільму, знята для того, щоб жителі США не морочили собі голову чужими соціальними проблемами, незнайомими краєвидами та незвичними грошовими одиницями. Водночас вона може дати старт голлівудській кар'єрі молодого та дуже перспективного Ґели Баблуані.

Оцінка фільму 4 з 5

"Правосуддя вовків"

Екранізація роману "Міка та Альфред" Владіміра Куніна.

1940 рік. Шестикласник Міка Поляков живе у Ленінграді з батьком-кінорежисером та красунею мамою. У них велика квартира та всі блага життя. Та якось хлопчик у школі отримує травму голови та здобуває дар (чи прокляття?) убивати людей однією силою своєї думки.

За якийсь час розпочинається війна з німцями і Міку відправляють в евакуацію. Під час війни хлопчик зможе вповні використати свій дар... З того часу в його життя назавжди переплелися реальність та містика.

У ролях: Майкл Йорк, Даніїл Страхов, Марія Шукшина, Наталья Арінбасарова

"Забери мою душу. 3D"

Нова стрічка режисера Фредді та "Крику" Веса Крейвена.

Нове чудовисько підстерігає безтурботних підлітків американського містечка Рівертон. Багато років тому у цьому місті було вбито маніяка.

І ось у чергові роковини він повинен повернутися, аби вбити сімох дітей, які народилися в день його смерті. Проте хто виконає цю місію - сам пекельний убивця чи підліток, одержимий злом?

"Winx Club 3D: Чарівна пригода"

Прекрасні принци, чарівні принцеси, гарні платтячка, замки та конячки - усе це в новому мультфільмі, який може стати справжнім подарунком для маленьких прихильниць клубу Вінкс.