"Оскар"-2011: Церемонія без церемоній
"Король говорить" vs "Соціальна мережа" - 4:3
"Соціальна мережа" була високо оцінена критиками, тріумфувала на "Золотому глобусі" та претендувала одразу на вісім номінацій, серед яких "найкращий фільм року", "найкраща режисура" та "найкращий актор".
"Король говорить" здобув сім нагород від Британської кіноакадемії і був представлений у дванадцяти номінаціях на "Оскарі". Стрічка Тома Гупера про британського короля Георга VI, який подолав затинання, аби стати голосом нації перед лицем гітлерівської загрози, належить до улюбленої кіноакадеміками категорії фільмів про фізично неповноцінних героїв, які знаходять спосіб подолати свої вади.
Кадр з фільму "Король говорить" |
Стрічка Гупера, навпаки, максимально відкрита до глядача - вона красива, зворушлива та по-людськи дуже зрозуміла. Можливо тому Американська кіноакадемія й віддала "Оскар" за найкращий фільм року продюсерам стрічки "Король говорить", а приз за найкращу режисуру цієї картини - Тому Гуперу.
Важко сказати, чим продиктоване це рішення, але стосовно Фінчера, який є одним із найвидатніших кіноноваторів нашого часу, воно виглядає проявом несправедливості. Схоже, що Девід Фінчер повторить долю Мартіна Скорсезе, який після багатьох років у кіноіндустрії отримав свій "Оскар" лише на спаді кар'єри.
Сценарист фільму "Король говорить" Девід Сейдлер, водночас, отримав своєрідну компенсацію за роки очікування. За його словами, ще у дитячому віці майбутній сценарист почув промову короля Георга VI, яка вразила його і спонукала до боротьби зі власним затинанням. Сейдлер довго виношував ідею сценарію про життя короля, проте королева-мати взяла з нього обіцянку не торкатися цієї теми до її смерті.
Отримавши свій "Оскар" за найкращий оригінальний сценарій, він жартома подякував нині правлячій королеві Єлизаветі, за те, що вона не заточила його в Тауер, зважаючи на деякі вільні трактування епізодів із життя її батька, які він допустив у своєму тексті.
Колін Ферт у фільмі "Король говорить" |
"Соціальна мережа" отримала лише три "Оскари": за найкращий монтаж (Кірк Бакстер, Анґус Волл), найкращий оригінальний саундтрек до фільму (Трент Резнор, Аттікус Росс) та найкращий адаптований сценарій (Аарон Соркін). Перемога Соркіна зовсім не була несподіваною, адже йому вдалося перетворити документальну книжку про створення "Фейсбуку" на справжню драму з живими, об'ємними характерами та непростими конфліктами.
Решта нагороджень обійшлась без сюрпризів: Наталі Портмен цілком очікувано отримала "Оскар" за роль божевільної балерини з "Чорного лебедя" Дарена Аронофського, мультик "Історія іграшок 3" Лі Ункріха став найкращим анімаційним фільмом року, а блокбастер Крістофера Нолана "Початок" здобув нагороди за найкращі досягнення у створенні візуальних ефектів, монтаж звуку, міксування звуку та операторську роботу (оператор Воллі Пфайстер).
За роль балерини у "Чорному лебеді" Дарена Аранофськи, Наталі Портмен отримала "Оскар" |
[L]Фільми про справжніх чоловіків та мужніх жінок
Взагалі цьогорічний "Оскар" порадував нас декількома біографічними картинами про справжніх чоловіків. Окрім "Соціальної мережі" та фільму "Король говорить", на звання найкращого фільму року претендувала картина "127 годин" Денні Бойла та стрічка "Боєць" Девіда О. Рассела.
"127 годин" базується на реальній історії Арона Ралстона, який, мандруючи каньйоном у Юті, потрапив під великий камінь і згодом відрізав собі руку "тупим китайським ножем", аби вибратися з пастки. Джеймс Франко, який зіграв Арона, номінувався на "Оскар", проте програв Коліну Ферту.
"Боєць" розповідає історію двох братів-боксерів Мікі Ворда і Дікі Еклунда. Старший Дікі був перспективним боксером, проте зіпсував свою кар'єру через наркотики. Мікі мріє стати чемпіоном, але його мати, яка вважає себе видатним менеджером, не здатна влаштувати йому жодного пристойного бою, а брат-наркоман не може тренувати його як слід. Мікі вирішує змінити і менеджера, і тренера, проте його рішення руйнує спокій у родині.
"Боєць" цікавий, насамперед, непересічними акторськими роботами. Неврівноваженого наркомана Дікі зіграв Крістіан Бейл, а його матір - авторитарну Еліс - Мелісса Лео. Бейл неабияк виклався для цієї ролі. Він зобразив боксера-невдаху, такого собі блазня і дурника, який миттєво стає серйозним, щойно справа заходить про бокс. А матір Дікі та Мікі - така собі квочка, яка пишається своїми дітьми, жаліє старшого сина, та нещадно експлуатує молодшого, хоча щиро вірить у свої добрі наміри.
Зрештою, і Крістіан Бейл, і Мелісса Лео заслужено отримали свої "Оскари" за ролі другого плану.
Мелісса Лео у фільмі "Боєць" |
Проте кіноакадеміки оминули своєю увагою ще одну дуже достойну картину "Зимова кістка" Дебри Ґранік (4 номінації, серед них на "найкращий фільм року"). Стрічка є екранізацією роману Деніела Вудрелла і розповідає про життя так званого американського "білого сміття" - бідних та слабко соціалізованих мешканців глушини.
У фільмі йдеться про сімнадцятирічну дівчину Рі, яка змушена сама піклуватися про маленьких брата й сестру, а також про божевільну матір. Її батько - наркоман - зник декілька тижнів тому, і дівчина має вправлятися з чоловічою роботою, на кшталт рубання дров та полювання. Шериф приносить їй жахливу звістку: перед зникненням батько заставив свій будинок та землю як гарантію, що він з'явиться на суді. Якщо він не прийде, Рі з дітьми втратить усе. Дівчина вирушає на пошуки батька, проте дізнається, що до його зникнення причетні її численні родичі, і видавати свою таємницю вони не збираються.
"Зимова кістка" максимально жорстка як до свого глядача, так і до головної героїні Рі. Американська глибинка живе за власними архаїчними законами, де все вирішує кров та груба сила. І дівчинці доведеться пережити чимало принижень, доки вона не знайде правди.
Крістіан Бейл у фільмі "Боєць" |
Церемонія без церемоній
Загалом цьогорічна церемонія була на диво камерною і скромною. Ведучими стали Енн Гетавей та Джеймс Франко, а на сцену піднімалися Кірк Дуґлас, Елай Воллох, Френсіс Форд Коппола, Стівен Спілберґ, Аннет Бенінґ, Скарлет Йогансон, Джад Лоу, Роберт Дауні-молодший, Ґвінет Пелтроу, Селін Діон, Біллі Крістал та інші.
Цього року обійшлися без помпезних промов та пишних декорацій. Актриси обирали собі плаття без зайвого шику та гламуру.
Промовці на сцені обмежувалися невибагливими жартами один над одним, а найбільшою відвертістю на шоу було слово на "F", яке на радощах необачно сказала Мелісса Лео, тримаючи "Оскар" у руках. Енн Гетавей вийшла на сцену у фраці та заспівала пісню, а Джеймс Франко повеселив гостей, одягнувшись в жіноче плаття.
Насамкінець дитячий хор зі Стейтен Айленду заспівав пісню з "Чарівника країни Оз". Таким чином, 83-тя церемонія нагородження "Оскара" більше нагадувала велике родинне зібрання, яке пройшло без зайвого галасу та хвилювань. Ще на червоній доріжці більшість зірок бажала удачі стрічці "Король говорить", і результат, здається, задовольнив усіх.