У Києві вручили пекторалі

7
29 березня 2011

Вручення театральної премії "Київська Пектораль" пройшло доволі стримано. Офіційні привітання від різних чиновників були зведені до мінімуму - зачитали лист президента, вручили акторові Театру на Подолі Сергію Бойко квартиру, а акторові театру Російської драми Юрію Мажугі - позаномінаційну "Пектораль" за внесок у театральне мистецтво.

Цього року не було ані кострубатих і самодіяльних театральних інсценувань, ані військового оркестру, ані українських танців, а, головне, ніхто окрім Богдана Бенюка (вручаючи пектораль Наталі Сумській, зачитав вірш Івана Малковича "З ангелом на плечі") не читав вірші.

Загалом, простір театру ім. Івана Франка сценографічно був вирішений дуже ефектно та функціонально. Посеред сцени були зроблені додаткові круглі лаштунки, які весь час, поки оголошували номінантів, були зачинені. Втім, коли, перебиваючи вручення, проходили концертні номери, внутрішні лаштунки розходилися, показуючи глядачам карколомні хореографічні замальовки, танцювальні уривки неймовірної краси в постановці хореографа Раду Поклітару та його учнів.

Всього було показано три короткі шедеврики. Фактично завдяки їм про церемонію склалося враження "стильного дійства". Танці Поклітару - це оголені нерви в химерах постмодерного балету. Рухи танцівників мають специфічну естетику, їх ритмічний малюнок іноді йде врозріз з музикою, і, дисонуючи, вони складають одне болісне ціле. В хореографії Поклітару дуже багато любові і дуже багато нерву та болю - це робить її живою, робить її особливою.

Але повернімось до церемонії. Традиційно протягом театрального сезону 20 експертів премії відстежують прем'єрні вистави київських театрів, а потім шляхом голосування обирають по три претендента на кожну номінацію. Їх було оголошено напередодні вручення премії.

І вже 28 березня, навздогін міжнародного дня театру, о 16.00 почалося оголошення лауреатів "Київської Пекторалі". Вибір експертів можна назвати адекватним, хоча в деяких номінаціях був представлений винятково театр ім. Франка. Наприклад, найкраще виконання чоловічої ролі обирали серед Анатолія Хостікоєва, Олексія Богдановича та Олега Драча (всі є акторами цього театру). Це при тому, що в "Куди подме вітер" Олексія Лісовця потужно грає Віталій Салій, а в "Сатисфакції" Станіслава Мойсеєва - Олександр Вертинський створив захоплюючий образ єврея Шейлока.

Звісно, "Пектораль" дали Хостікоєву. Тут варто сказати, що в "Греці Зорба", місцями він дійсно був шедевральний, але місцями актор настільки самомилувався, що це було помітно не лише критику. Насправді, жоден із номінантів на цю "Пектораль" не заслуговує.

 Анатолій Хостікоєв у виставі "Грек Зорба". Усі фото з офіційних сайтів київських театрів

А ось кому вручити "Пектораль" за найкращу жіночу роль обрати, мабуть, було важко. І Катерина Кістень у виставі Андрія Білоуса "Щастя" і Наталя Сумська в виставі "Грек Зорба" Віталія Малахова - обидві зробили сценічні подвиги. Люба-Кістень і Гортензія-Сумська вийшли настільки різноплановими і настільки майстерно зробленеми, що обрати кращу було майже неможливо. Але "Пектораль" отримала Сумська.

Наталя Сумська у виставі "Грек Зорба"  

У номінації "За кращі акторські дебюти", премію було вручено актору Борису Орлову за роль у виставі "Щастя", а у номінації "За кращий режисерський дебют" "Пектораль" вручили режисерові Паші Юрову за виставу "Депо північне", за п'єсою сучасного російського драматурга Васілія Сігарєва "Фантомні болі".

Молоді люди отримали свої нагороди, ніхто їм звісно не перешкоджав, їх підтримали, визнали і нагородили. Питання лише в тому, що у нас настільки вбогий вибір, молоде покоління на стільки втекло з театру в хіпсетрську культуру споживання, і закордон, що будь-яка поява свіжої крові цінується не так за її здобутки, як за її наявність.

Уривок із п'єси "Депо північне" 

Єдиним неприємним моментом у "пекторальних" рішеннях було присудження премії у номінації "За найкращу сценографію" Сергію Маслобойщикову за гнітючу "Бурю", а не Владові Троїцькому за "Едіп. Собача будка", яка буквально кілька днів назад була показана в рамках російської "Золотої маски".

Фрагмент вистави "Буря"  

"Буря", хоч і виконана в стильному мінімалізмі із залученням сценічного кола, все одно навіює думки про малобюджетний варіант "Піратів Карибського моря". А Дахівський "Едіп" хоч ідейно і має багато недоврахувань і недоліків режисера, все ж сценографічно зроблений дуже цікаво.

Простір театру поділено навпіл кліткою. В першому акті глядачі сидять згори і дивляться собі під ноги, як животіє народ-N. Під кінець їх замуровують дошками. А другу частину вистави, внизу знаходиться уже глядач, що спостерігає за тим, як розгортається кривава трагедія тиранічних Фів на горі. В кінці замуровують дошками вже глядача.

Вручення премії Маслобойщикову свідчить, або про "загравання" експертної ради з театром ім. Франка чи з самим режисером, або про їх упереджене ставлення до Троїцького.

В усьому іншому вручення пройшли майже очікувано, без ексцесів.   

П.С.: Ще раз хочеться попросити організаторів Пекторалі звернути увагу на помилку в формулюванні номінацій. Треба казати не "За кращу роль", а за "найкращу", бо перше є калькою з російської і не передає того семантичного навантаження, що на нього покладають.

Лауреати:

"За кращу драматичну виставу"

"Грек Зорба" (театр ім.І.Франка)

Номінація "За кращу музичну виставу"

"Перси Тіресія" (театр опери і балету для дітей та юнацтва)

Номінація "За кращу дитячу виставу"

 "Про курочку Рябу" (державний академічний театр ляльок)

Номінація "За кращу камерну виставу"

"Щастя" (Новий драматичний театр на Печерську)

Номінація "За кращу режисерську роботу"

Едуард Митницький, "Три сестри" (театр драми і комедії)

Номінація "За краще виконання чоловічої ролі"

Анатолій Хостікоєв, Зорба, "Грек Зорба" (театр ім.І.Франка)

Номінація "За краще виконання жіночої ролі"

Наталія Сумська, Гортензія, "Грек Зорба" (театр ім.І.Франка)

Номінація "За кращу сценографію"

Сергій Маслобойщиков, "Буря" (театр ім. І.Франка)

Номінація "За кращу музичну концепцію"

Олександр Курій, "Три сестри" (театр драми і комедії)

Номініця "За кращий акторський дебют"

Борис Орлов, Фірсов, "Щастя" (Новий драматичний театр на Печерську)

Номінація "За кращий режисерський дебют"

Павло Юров, "Депо Північне" (МТМ "Сузір'я")  

powered by lun.ua