Прем’єри тижня: випробування життям та смертю

3
6 травня 2011

Від 5 травня на українських екранах демонструються: воєнна драма "Натомлені сонцем. Цитадель" Нікіти Міхалкова, бойовик "Ханна" Джо Райта, фантастичний мультфільм "Таємниця кельтів" Томмі Мура та Нори Твомі, а також драма "Помста" Сюзанни Бієр.

Остання спокуса комдива Котова.

Контраверсійна стрічка Нікіти Міхалкова "Цитадель" бачиться не просто логічним завершенням метафізичних пошуків попередньої частини фільму  "Натомлені сонцем 2. Передстояння", а ще й постає правдивою "енциклопедією російського життя" та, либонь, найкращим російським фільмом на тему Великої Вітчизняної Війни.

 

Картина "Натомлені сонцем 2", яка вийшла рік тому, викликала бурхливу негативну реакцію, насамперед через неканонічний показ "війни" та надмірну "героїчність" персонажа Міхалкова - комдива Котова . "Цитадель" у цьому плані йде ще далі, бо картина присвячена не стільки воєнному конфліктові, скільки внутрішньому становленню російської людини, яка, постійно потерпаючи і від своїх, і від чужих, врешті-решт, досягає духовного просвітлення.

З попередньої частини ми дізналися, що комдив Котов, репресований 1939 року, дивом порятувався із розбомбленого концтабору, проте згодом потрапив до штрафбату. Його антагоніст енкаведист Мітя переконує кохану комдива Марусю, що її чоловік розстріляний і бере її за дружину, проте жінка згодом покидає його. Донька  Котова Надя переживає бомбардування під час евакуації  піонерського табору, стає свідком спалення селян фашистами і йде санітаркою на фронт. "Цитадель" зведе цих героїв разом і відкриє нам деякі нові сторінки з їхньої біографії.

Якщо "Передстояння" буквально розпадалося на частини, то "Цитадель" є цілісним фільмом, підпорядкованим  головній ідеї, заради якої, власне, Міхалков і взявся за дилогію. Він знову досліджує "російську душу" з усіма її гармошками, "шуткамі-прібауткамі", "солдатушкамі-рєбятушкамі", ірраціональністю та душевним надривом, проте несподівано для всіх заглиблюється також і у її темні непристойні глибини, які навряд чи комусь можуть сподобатися.

 

Російська людина у фільмі Міхалкова постає вічно пригнобленою та приниженою істотою. Її істеричність легко пояснити ненормальними умовами існування, коли життя та смерть мільйонів залежать лише від забаганок влади і не захищені жодними нормами та законами. Зрештою, сам Сталін дохідливо пояснює Котову, що відповіді на запитання "чому?" шукати не варто. Владу цікавить лише - "для чого".

Російська людина виявляється настільки щільно затиснутою у лещата деспотичної влади та власної приреченості, що буквально відрікається від свого тілесного існування, вступаючи в пряму комунікацію із трансцендентним. "Цитадель" по-своєму розповідає ту ж історію, що і знаменита французька картина "Мучениці": невимовні страждання дають людині певну подобу святості, і тоді стають можливими найбільш неймовірні речі - бомби оминають вантажівку з породіллею, а палиці виявляються сильнішими за бетонні стіни.

 

Для самого комдива Котова участь у війні стає своєрідним очищенням. У "Натомлених сонцем" 1994 року ми зустрічаємо його самовпевненим та доволі пихатим "господарем життя" і лише падіння на саме дно, а також подолання спокуси тихого родинного щастя та неймовірної влади дозволяють йому врятувати власну душу. Також "Цитадель" демонструє, що немає цілковито хороших та поганих - у кожного, навіть у німців та у Сталіна, є вище призначення, яке керує їхніми діями.

Як і інші картини Міхалкова, "Цитадель" сповнена різноманітних символів. Тут тобі і метелик-одноденка, який літає над Мітею, і ручна мишка німецького снайпера, і павук Чорна вдова, яка вносить свій внесок у Перемогу. Окремо стоїть і майже довженківська сцена зі "сном наяву", в який впадають російські солдати, витягаючи із багнюки застряглу вантажівку. Проте увесь цей символізм не виглядає в картині штучно привнесеним, а скоріше доповнює цей стан напівсну, напівреальності, в якому перебувають герої фільму.

Парадоксально, але саме "Цитадель" найкраще розповідає про, так звану, Велику Вітчизняну війну та "Велику Перемогу". Ці поняття по-суті є ідеологічними конструктами, ближчими до сфери людських уявлень, аніж до історичної науки. У картині Міхалкова можна шукати і знаходити скільки завгодно історичних неточностей, але тут справа не у фіксації фактів, а у їхньому осмисленні, і з цим завданням режисер справився блискуче. "Цитадель" оголює кістяк величезної культурної традиції, і те, що постає перед нашими очима, викликає скоріше крик жаху, аніж гордість від перемог.

Оцінка фільму 5 з 5

Маленька дівчинка з великим пістолетом

"Ханна" - це вже другий фільм британського режисера Джо Райта за участю юної акторки Сірші Ронан. Три роки тому він зняв її у своїй стрічці "Спокута", і ця робота принесла дівчинці номінацію на "Оскара" та дала серйозний поштовх її кар'єрі. Райт також намагався зачепитися у Голлівуді, але після невдалої співпраці зі студією Dream Works та провалу стрічки "Соліст" вирішив повернутися додому.

За словами Райта, режисером "Ханни" він став завдяки протекції Сірши Ронан, яка була запрошена на головну роль у фільмі. Взагалі, стрічка має непросту долю: її сценарій довго не хотіли запускати у виробництво (він навіть потрапив у "чорний список" найкращих не екранізованих сценаріїв Голлівуду), а за постановку хотіли братися Денні Бойл та Альфонсо Куарон.

 

Джо Райт досі не знімав бойовиків, а славу йому принесли екранізації романів Джейн Остін та Йєна МакЮена. Тож його "Ханна", при усьому своєму динамізмі та видовищності, не уникла паралелей із літературною класикою - цього разу із казками братів Грімм.

Шістнадцятирічна Ханна живе разом із батьком Еріком (Ерік Бана) у маленькій хатинці, загублений серед лісів Фінляндії. Батько вчить її стрільбі та бойовим мистецтвам, також дівчинка знає тридцять мов і легко розказує напам'ять основні відомості ледь не про усі країни світу.

Ерік колись працював на американські спецслужби, проте покинув роботу, протестуючи проти злочинних методів роботи його керівництва. Матір Ханни була його підопічною, проте безжальна агентка Марісса Віґлер (Кейт Бланшетт) убила її, аби приховати сліди власної таємної операції. Ерік хоче створити із  Ханни супербійця, який помститься Маріссі за усі свої страждання.

І хоч тендітна Ханна не поступається за смертоносністю Термінатору, проте вона чиста й наївна дівчина, яка більше за все мріє про дружбу із однолітками та нормальну родину. Джо Райт зізнавався, що прочитавши сценарій, уявив Ханну схожою на юродивих персонажів російської літератури. Сірша Ронан, яка спеціалізується на ролях таких собі "неземних" дівчат, прекрасно втілила цей образ. А грим перетворив її на янгола з картин Ботічеллі - світлого та осяйного.

Режисер помістив свою героїню у декорації казок братів Грімм, тож її місія перетворюється на подорож Червоної Шапочки до бабусиної хатинки, де на неї чекає вовк, або ж на боротьбу Гретель зі старою відьмою. Та й розв'язка картини відбувається поблизу будиночка Вільгельма Грімма у дитячому парку атракціонів.

Це протиставлення дитячого світу казок та жорстокої реальності Райт виніс із власного дитинства - він виховувався у родині лялькарів і дуже страждав, коли виходив зі свого затишного дому на вулицю, де діяли закони сили. Найбільше майбутній режисер боявся скінгедів та футбольних фанатів, тому "банда вовків", яка полює за Ханною, складається із трьох "нациків" та одного персонажа невизначеної сексуальної орієнтації в оксамитовому спортивному костюмі. Цього колоритного героя - витонченого садиста і декадента -  грає іще один улюблений актор Райта - Том Голландер.

Окрім нього, на другому плані відзначилися актори Олівія Вільямс та Джейсон Флемінґ, які зіграли батьків-інтелектуалів, чиї діти цікавляться винятково телебаченням та гламурними зірками. Втім, саме їхня донька першою потоваришує з Ханною, а сцена нічних перешіптувань дівчат у палатці стане найбільш ліричною в фільмі.

Оцінка фільму 5 з 5

"Таємниця кельтів"

Насправді назву цього мультика краще перекласти як "Таємниця абатства Келлз", адже саме там була дописана та зберігалася впродовж багатьох століть знаменита Келлська книга - найвидатніша пам'ятка книгописання раннього середньовіччя. Книга складається із чотирьох Євангелій латинською мовою, прикрашених мініатюрами та орнаментами. Майстерність роботи середньовічних художників, які створювали ці візерунки, і досі викликає захоплення.

 

"Таємниця кельтів" розповідає про легендарний період створення Келлської книги. За переказами, її почали писати монахи на острові Йони, а закінчили у абатстві Келлз.  У мультику йдеться про хлопчика Брайяна, вихованого своїм дядьком - настоятелем абатства. Настоятель прагне вберегти монастир від вторгнення кровожерних норманів, всі сили витрачаючи на будівництво муру та укріплень.

Якось у абатство приїздить брат Ейдан із острову Йони. Він дивом врятувався від норманів і привіз із собою цінну реліквію - книжку з ілюстраціями неймовірної краси. Брат Ейдан бачить, що у Браяна є талант до малювання, і просить його допомогти звершити роботу над книгою. Проте монах попереджає, що взятися за цю роботу може лише той, хто здобуде магічний кристал, який знаходиться на голові у жахливого чудовиська Кром-Круаха. Брайян заручається підтримкою лісової феї Еслінґ і вирушає у печеру до монстра...

"Помста"

Стрічка Сюзанни Бієр цього року здобула "Золотий глобус" та "Оскар" у категорії "найкращий іншомовний фільм". Це ще одна данська картина із непростим сюжетом, що розповідає про природу виникнення насильства та непростий моральний вибір між буквою закону та бажанням взяти правосуддя у свої руки.

У фільмі йдеться про данського лікаря Антона та його десятирічного сина Еліаса. Антон працює у лікарській місії в Африці, повсякчас рятуючи людей, які постраждали від рук місцевого кримінального авторитета. Одного разу бандит сам приходить до нього, благаючи врятувати поранену ногу, і Антонові доведеться вибирати - лікувати безжального садиста, чи порушити клятву Гіппократа.

 

В той же час, Еліас стикається із власним моральним викликом. У школі, де над ним збиткуються хулігани, лише новенький хлопчик Крістіан згоджується дружити із ним і встає на його захист. Згодом Антон приїздить у відпустку і бере хлопчаків з собою на відпочинок. Несподівано він потрапляє під гарячу руку місцевого дебошира, проте вирішує не встрявати у бійку. Крістіан прагне провчити забіяку, і планує підірвати його автомобіль. Еліас не хоче робити цього, але боїться виступити проти свого товариша, аби не втратити дружби з ним.

Усі фото з kino-teatr.ua

powered by lun.ua