Кінокритик підозрює Держкіно в підтасовці результатів відбору фільмів

— 28 травня 2012, 17:04

Про це йдеться у відкритому листі Ігоря Грабовича, який отримала редакція "Телекритики".

Як пише кінокритик, восени минулого року його запросили взяти участь у експертній комісії при Держкіно, яка оцінює прислані на конкурс кінопроекти, аби рекомендувати деякі з них до подальшого кіновиробництва.

Сам відбір відбувається у два етапи, пише Ігор Грабович. На першому експерти діляться на групи (у кожній має бути щонайменше семеро експертів), кожна з яких знайомиться із проектами певної номінації: дебюти, анімація, дитячі, неігрові та ігрові картини. Кожен з експертів оцінює проекти за п'ятибальною системою. За результатами голосування, у другий тур переходять проекти, які отримали більше чотирьох балів.

У другому турі відібрані проекти беруть участь у публічних пітчингах, після яких кожен із експертів знову їх оцінює, заповнюючи "Висновок експертної оцінки кінопроекту", зазначає "Рекомендую" або "Не рекомендую" і коротко висловлює власну мотивацію.

"Як і кожен експерт, я пройшов через усі етапи конкурсу, брав участь у всіх засіданнях комісії та своєчасно оцінив усі запропоновані проекти. Я оцінював проекти у номінації ігрових та короткометражних картин", - зазначає Ігор Грабович і додає, що всі формальності з конкурсом закінчилися ще до нового року, проте Держкіно не поспішало оголошувати результатів.

"Наприкінці січня цього року до мене звернувся один із працівників Держкіно, аби я підписав протокол другого туру конкурсу та таблицю зі своїми підсумковими оцінками. Протокол я підписав, але оцінки не став підписувати, бо у таблиці була приблизно четверта частина моїх оцінок, усі інші були відсутні. Мені обіцяли помилку виправити (хоча я не розумію, як вона взагалі могла трапитися, адже я заповнив і віддав у Держкіно усі свої картки). Але я так не побачив виправленої таблиці", - йдеться в листі Ігоря Грабовича.

Минуло два місяці. Кінокритик написав листа у Держкіно з проханням вирішити проблему, проте відповіді, за його словами, не отримав. Разом з тим Держкіно не просто оголосило результати конкурсу, а ще й затвердило їх на колегії міністерства культури.

Через якийсь час Ігорю Грабовичу зателефонував той самий працівник Держкіно, який обіцяв виправити помилку з таблицею з його оцінками. Він запитав, чи буде кінокритик далі брати участь у роботі комісії, бо вже оголосили третій конкурс проектів. Ігор Грабович відмовився і поцікавився, коли ж побачить таблицю із власними оцінками. На що почув відповідь, що Держкіно загубило його картки.

"Простіше кажучи, мої картки з оцінками були вилучені працівниками Держкіно і не використовувалися при оцінці проектів. Таким чином, у уже простий спосіб Держкіно позбавилося незручних оцінок одного із експертів", - заявляє Ігор Грабович, якому доля карток з його оцінками досі невідома. Тож він підозрює, що його оцінки не просто були вилучені, а ще й сфальсифіковані.

Для такого висновку він має кілька підстав.

"Вже після першого етапу конкурсу Держкіно в особі пані Катерини Копилової заявило про свої пріоритети. Серед таких пріоритетів був проект "Поминальна молитва", який з ініціативи голови Держкіно та всупереч правилам потрапив до другого туру, хоча і набрав 3,5 бала. (прохідний бал 4). Не особливо покращилися його результати і після другого туру. За усіма показниками, проект не потрапляв у число переможців. І ось коли все закінчилося, коли були вже заповнені та здані усі картки експерта та підраховані бали, почалося головне - тиск на експертів", - стверджує Ігор Грабович.

Зокрема, панові Грабовичу було запропоновано змінити свої оцінки щодо двох проектів - "Поминальної молитви" та "Толоки".

Він відмовився це зробити. У результаті його картки були просто вилучені, а "Поминальна молитва" стала одним із переможців. Натомість "Толока", яка після першого голосування мала 4,2 бала, не ввійшла в число рекомендованих до фінансування проектів.

Відтак, Ігор Грабович вимагає від Держкіно публічно роз'яснити ситуацію з його голосуванням та пред'явити заповнені ним експертні висновки з усіх оцінюваних ним проектів, від Міністерства культури – провести службове розслідування інциденту з відповідними висновками.

Також він закликає своїх колег з експертної комісії та членів громадської ради при Держкіно взяти активну участь у вирішенні цієї проблеми, а широку громадськість - взяти під контроль конкурс кінопроектів, "аби убезпечити українську кіноіндустрію від корупційних схем".

Реклама:

Головне сьогодні