Демієн Херст у Tate Modern пішов по трупах
Найзаможніший художник сучасності Демієн Херст цього літа удостоївся честі на велику персональну виставку в британському музеї Tate Modern.
Захід можна вважати визнанням впливу Херста на сучасне мистецтво в тому вигляді, як воно існує зараз. У чотирнадцяти залах Tate Modern представлена ретроспектива робіт Херста, починаючи з його "Spot Painting" 1986 року виробництва.
Виставка зібрала у одному місці всі культові та скандальні роботи Херста, починаючи з його шафок із медикаментами і закінчуючи "розчленьонкою" тварин.
У центрі експозиції - легендарна тигрова акула Херста у формаліні, виловлена в Австралії та придбана митцем за 6 тисяч фунтів, яка після трансформації у арт-об'єкт була продана 2004 року американському колекціонеру Стіву Коену за 12 мільйонів доларів.
Але сталася прикрість. Акула, нагороджена зарозумілою назвою "The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living", після феєричної зміни господаря, почала псуватися в прямому сенсі слова – розкладатися.
Херст запропонував поміняти акулу на більш свіжу, але ця ідея викликала суперечку в мистецьких колах: чи можна вважати цю заміну адекватним рішенням, адже Коен заплатив астрономічну суму за тушку цілком конкретного хижака? А її заміна означатиме, що 12-мільйонна акула буде втрачена назавжди, а разом з нею - і конкретна робота митця.
Враховуючи, якою свіженькою постала акула на цьогорічній виставці у Tate Modern, нерви шанувальників "мистецтва" вирішили не випробовувати - акулу таки замінили на нову.
Херст з мертвою головою. Фото 1991 року |
Якщо ви шукаєте естетичного задоволення, то виставка Херста дасть вам його в залі, де представлені роботи з крилець метеликів. Якось політик-регіонал Андрій Клюєв зізнався, що має одну з таких робіт у себе вдома.
Інші крилаті створіння стали основою для роботи Херста "Black Sun". Чорне коло викладене з мертвих мух - можливо, тих самих, які помирають від розряду електричного удару в сусідній інсталяції з відрізаною коров'ячою головою.
А розвагою стане зала, де Херст запровадив створення арт-об'єктів у режимі реального часу. Ця шоста кімната експозиції є сама по собі витвором мистецтва "In and Out of Love".
Ви заходите в спеціальне приміщення, ізольоване від решти експозиції, зі спеціальним вологим мікрокліматом. Навколо вас літають метелики, які народжуються та помирають прямо у вас на очах. Вони харчуються цукровою водою та фруктами, і весь їхній життєвий цикл відбувається у вас на очах.
На стінах розвішано білі полотна, зверху до яких прикріплено кокони метеликів. У процесі народження на холст виділяється рідина, яку згодом можна буде назвати окремим арт-об'єктом.
При тому, що сам полотно виглядає не надто естетично, кімната з живими метеликами, що літають у вас перед очима, справляє відчуття свята після ознайомлення з хедлайнерськими роботами Херста - акулами або вівцями у формаліні.
Аналоги деяких робіт, представлених у Tate Modern, раніше виставлялися у київському ПінчукАртЦентрі. Зокрема, це так звані "spin painting", створені за допомогою розливання фарби на коло, що обертається. Технологія дозволяє звести людський фактор до мінімуму та виробляти безмежну кількість робіт - у Києві виставлялися ті, які були присвячені Віктору та Олені Пінчук.
У Лондоні виставлялася робота з неможливою назвою "Beautiful, cataclysmic pink minty shifting horizon exploding star with ghostly presence, wide, broad, painting".
Інколи ім'я робіт Херста є окремим випробуванням для глядачів, а підбирає назви картин та ж машина, яка їх і малює.
Загалом не секрет, що Херст має дуже відносний стосунок до робіт, які виходять за його авторства - на нього працює ціла мануфактура, яка втілює у життя його ідеї.
Власне, Херст у цьому не першовідкривач - свого часу така сама "фабрика" працювала і на Рубенса, який на деяких роботах, підготовлених учнями, залишав тільки декілька штрихів, але це не заважало згодом вважати його одним з великих майстрів.
Загалом експозиція Херст є прекрасною можливістю зануритися у комерціалізовану атмосферу сучасного мистецтва - і для гостроти відчуття світу сходити на камерну ретроспективу Едварда Мунка, яка відбувається поверхом вище.
Виставка Демієна Херста у Tate Modern триватиме до 9 вересня