"Королівський роман" та "Невидима" - європейські драми на українських екранах

28
30 листопада 2012

Від 29 листопада на українських екранах демонструються: історична драма "Королівський роман" Ніколая Арсела, психологічна драма "Невидима" Крістіана Швохова, кримінальний бойовик "Суші-гел" Керна Секстона, психологічний трилер "Бункер" Андреса Баіза та комедія "Джунглі" Алєксандра Войтинського.

Королівський роман/En kongelig affære

Режисер: Ніколай Арсел

У ролях: Мадс Міккельсен, Аліса Вікандер, Міккел Бое Фольсгаард

Країна: Німеччина, Чехія, Швеція, Данія

Стрічка данського режисера Ніколая Арсела має назву "Королівський роман", але любовні пригоди монарших осіб займають в ній далеко не перше місце. Ця картина оповідає про довічну боротьбу прогресу із невіглаством та молодості – із застарілими традиціями.

У основі фільму – цілком реальна історія, яка трапилася наприкінці ХVIII столітті у Данії, а також однойменний роман Боділа Стенсена-Лета. Двісті з лишком років тому Данське королівство залишалося чи не єдиною "середньовічною" державою з-поміж європейських країн, охоплених Просвітництвом. Долю країни вирішувала невелика група аристократів, яка користалася із розумової неповноцінності данського короля КрістіанаVII.

 

Ексцентричний король Крістіан був одружений зі своєю кузиною Кароліною Матильдою, проте частіше навідувався до борделю, ніж до її покоїв. Якось під час довгої мандрівки Європою він познайомився із німецьким лікарем Йоганном Струензее – палким прихильником Вольтера і Руссо.

Незабаром Струензее став особистим лікарем Крістіана і, користуючись своїм впливом на короля, почав просувати власні закони, прагнучи зменшити вплив церкви на державу. Також йому йшлося про обов’язкову вакцинацію, створення сиротинців та очищення вулиць міст від бруду. Втім, німець був не тільки амбітним політиком, але й пристрасним коханцем, тож завів роман із самою королевою. Тим часом недоброзичливці використали адюльтер як зброю проти непокірного лікаря.

 

Любовна історія між Струензее та Кароліною Матильдою слугує своєрідним обрамленням для фільму, проте питання, яких він торкається, значно глибші. Стрічка розповідає про спроби освіченої людини подолати несправедливість, яка вже стала нормою у суспільстві, і про невдячність простолюду, що він просто не в змозі оцінити свою несподівану свободу.

Трагічний життєпис Струензее примушує зайвий раз замислитись про долю цього сміливця, який мріяв про волю для всіх, але став жертвою своєї ж доброти, потрапивши до рук тих, хто не бачить різниці між волею та свавіллям.

Інша тема картини – протистояння прогресивно налаштованої молоді та старих ретроградів, які нізащо не поступляться здобутими грішми та привілеями. Зрештою, головним діючим особам фільму не так же й багато років – Кароліні на час зображуваних подій ще не було двадцяти, Крістіану ледь за двадцять, а Струензее трохи за тридцять. І їхні швидкі та ефективні політичні та соціальні реформи, демонструють, що революційні настрої притаманні не лише низам.

 

Поза тим, "Королівський роман" - красива та видовищна костюмована драма. І хоча вона може здатися занадто академічною (особливо у порівнянні зі схожою за тематикою картиною "Марія-Антуанетта" Софії Копполи), стрічка привертає увагу досконалою грою акторів та бездоганно розіграними сюжетними лініями забороненого кохання та придворних інтриг.

Стрічка отримала Срібного ведмедя у Берліні за кращий сценарій, а виконавець ролі Крістіана VII Міккел Бое Фольсґаард здобув цю нагороду як кращий актор. Його Крістіан VII постає на екрані великою дитиною – доброю, поступливою, але й жорстокою водночас.

Амбітного правдолюбця  Струензее втілив знаменитий данський актор Мадс Міккельсен, який, схоже, на якийсь час відійшов від своїх типових ролей демонічних негідників, зігравши цілком позитивних персонажів у "Королівському романі" та новому фільмі Томаса Вінтерберґа - "Полювання".

 

Цілком на рівні з маститим артистом виступила і його молода колега Аліса Вікандер, яка втілила Кароліну Матильду. Їй вдалося створити образ розумної та незалежної дівчини, яка звикла приховувати своє розчарування та палке прагнення свободи за неприступною королівською маскою.

Зрештою, цю картину цікаво буде дивитися і любителям історичних фільмів, і прихильникам мелодрам – "Королівський роман" тяжіє до реалізму в зображенні тогочасного побуту, але водночас розповідає трагічну історію кохання, зрозумілу для всіх епох.

Оцінка фільму 5 з 5

Невидима /Die Unsichtbare

Режисер: Крістіан Швохов

Країна: Німеччина

У ролях: Стіне Фішер Крістенсен, Ульріх Нойтен, Даґмар Манцель

Коли на цьогорічній "Молодості" приз екуменічного журі дістався фільму "Гімель", у якому йшлося про юну німфоманку, директор фестивалю Андрій Халпахчі пожартував, що члени цього журі чомусь традиційно віддають перевагу саме найбільш відвертим та неоднозначним картинам.

Схожа ситуація трапилася й на останньому фестивалі у Карлових Варах, коли екуменічне журі нагородило фільм "Невидима", де чергова юнка обирає дуже непевний шлях пізнання власної сексуальності. А виконавиця головної ролі Стіне Фішер Крістенсен здобула там нагороду як найкраща акторка.

 

На відміну від героїні фільму "Гімель", двадцятирічній Фіні довелося зануритися у світ сексуальних перверсій зовсім не з власної волі. Вона, сором’язлива та невпевнена у собі одиначка, вважалася найгіршою студенткою у акторській школі, доки її не обрав на головну роль відомий театральний режисер Каспар.

Він вирішив, що саме ця дівчина зможе втілити на сцені німфоманку Каміль, яка вдається до саморуйнування, аби забути кривду, заподіяну батьком багато років тому. Фіна усвідомлює, що не може проґавити цей шанс, проте їй важко зрозуміти Каміль, адже молода акторка ніколи не була закохана і ще навіть не втратила цноту.

 

Невблаганний Каспар вимагає від своїх акторів повної самовіддачі, тож дівчина іде на експеримент – вона приміряє на себе образ яскравої білявки Каміль та намагається копіювати її звички.

Акторці вдається завоювати прихильність режисера, проте у її власній родині все іде шкереберть – розумово відстала молодша сестра дратується через її новий спосіб життя, а мати навіть не звертає уваги на емоційні переживання Фіни. Незабаром емоційний тиск стає занадто сильним, і дівчина наважується на відчайдушний крок.

 

Стрічці "Невидима" не уникнути порівнянь із драмою "Чорний лебідь" Даррена Аронофського, проте німецька картина не така радикальна у зображенні душевних змін під впливом мистецтва – Фіна у своїх пошуках все таки не доходить до галюцинацій та химерних сексуальних експериментів.

Не стане вона й істеричкою, як інша мисткиня - героїня Ізабель Юппер у фільмі "Піаністка", хоча і візьме бритву до своїх рук. Загалом, дівчина таки вживається у свою роль без значних психічних та фізичних втрат, тож фільм так і не стане правдивою трагедією з лицедійського життя.

Назва картини - "Невидима" - дуже влучно характеризує головну героїню, яку не помічають не лише хлопці, викладачі у школі та одногрупники, але й власна мати, заклопотана доглядом за донькою-інвалідом. Лінія стосунків із матір’ю одна із найважливіших у фільмі, вочевидь, для режисера Швохова ця тема також є дуже близькою, адже він писав сценарій "Невидимої" разом із власною мамою.

Правдивість зображуваних подій була для нього настільки принциповою, що він навіть записався на акторські курси, аби краще зрозуміти відчуття своєї героїні.

 

Результатом його трирічних старань стала емоційна та реалістична, проте все ж доволі поверхнева у своєму висвітленні творчого процесу картина. Деспотичний Каспар повсякчас кричить на своїх акторів та страшно зблискує очима, але з його дій важко зрозуміти, чого він конкретно хоче досягти, катуючи своїх підопічних.

А у трупі, здається, ніхто крім Фіни, не зважає на його агресивні випади. Зрештою, муки дівчини викликають неприховане співчуття, проте важко позбутися враження, що принаймні частину своїх проблем вона (а може й творці стрічки) просто вигадали на голому місці.

Оцінка фільму 4 з 5

Суші гел /Sushi Girl

Режисер: Керн Секстон

У ролях: Тоні Тодд, Денні Трехо, Джеймс Дювал, Марк Гамілл, Кортні Палм

Країна: США

Жанр: кримінальний бойовик

Бандит, якого всі кличуть Фіш, відсидів шість років за пограбування, але так і не здав своїх спільників. І ось у день звільнення старі "друзі" зустрічають Фіша та везуть його у японський ресторан, де вже приготоване частування – суші, сервіровані на тілі оголеної дівчини.

 

Під час святкування бандити починають з’ясовувати долю діамантів, які зникли під час останнього пограбування. А незабаром стається те, чого вони аж ніяк не могли очікувати.

Бункер/La cara oculta

Режисер: Андрез Баіз

У ролях: Клара Лаго, Куім Ґутьєрес, Мартіна Ґарсія

Країна: Іспанія, Колумбія

Жанр: психологічний трилер

Офіціантка Фабіана закохується у одного із відвідувачів – Адріана, який працює диригентом філармонії у Боготі та має величезний маєток. Несподівано Фабіана стикається із непередбаченою проблемою - колишня наречена її хлопця безслідно зникла і поліція все ще проводить розшук.

 

Героїня відчуває, що її коханий щось приховує, і починає сумніватися у його почуттях. Бажання дізнатися правду приводять дівчину в пастку.

Джунглі/Джунгли

Режисер: Алєксандр Войтинський

У ролях: Вєра Брєжнєва, Сєрґєй Свєтлаков, Міхаіл Єфрємов

Країна: Росія

Жанр: комедія

Подружня пара намагається подолати сімейну кризу і вирушає в екзотичну подорож. Проте навіть під час поїздки їхні суперечки не вщухають, і у результаті подружжя опиняється на крихітному острові посеред океану.

 

Та замість того, щоби разом боротися за виживання, чоловік та дружина починають справжню війну один з одним. А на останок виявляється, що на острові живе плем’я не дуже гостинних тубільців. 

Фото Kinopoisk.ru

powered by lun.ua