Апокаліпсис вже сьогодні: десять фільмів про кінець світу
21 грудня, у день кінця літочислення майя, попри багаторазове спростування цього науковцями, певна кількість людей продовжує гадати, що ж станеться із Землею після цієї дати.
"Українська правда. Життя" ставиться до страхів, пов'язаних з кінцем світу, з гумором. Але якщо ж вам все ж хочеться полоскотати собі нерви, або налаштуватись на відповідний настрій, пропонуємо добірку фільмів якраз на цю тему.
Загалом, є два можливих варіанти – Апокаліпсис, себто загибель наявної людської цивілізації та початок іншої, чи Армагеддон, - тобто кінець світу і тотальне знищення нашої планети.
Апокаліптичні настрої не полишають людство принаймні вже кілька тисяч років, відтак кінематограф ніяк не міг залишитися осторонь від цієї вдячної та видовищної теми. Тож пропоную кілька можливих кіносценаріїв Кінця: від більш оптимістичного Апокаліпсису - до невмолимого Армагеддону.
Сценарії Апокаліпсису: біологічна зброя, живі мерці, повстання машин, загибель цивілізації та невідома хвороба
Людина Омега/ The Omega Man
Режисер: Борис Саґал
Країна: США
Рік: 1971
[L]Стрічка, що базується на романі Річарда Метісона "Я - легенда", відобразила страх перед руйнівною війною могутніх супердержав.
За сюжетом, населення Землі стало жертвою бактеріологічної війни між Китаєм та СРСР, більшість людей померло або перетворилося на кровожерних монстрів.
У велетенському Лос-Анджелесі вижив тільки лікар Роберт Невіл (Чарльтон Гестон), який має імунітет до хвороби та працює над створенням вакцини.
Вдень Невіл вештається спорожнілим містом і полює на монстрів, які бояться сонячного світла, а вночі ховається у своєму будинку. Незабаром у нього з’являється шанс допомогти вцілілим після катастрофи людям.
Серед знаменитих сцен картини – самотній кіносеанс культового фільму "Вудсток", влаштований героєм у покинутому кінотеатрі. Сама ж стрічка стала класикою свого жанру.
Світанок мерців/Dawn of the Dead
Режисер: Джордж Ромеро
Країна: США, Італія
Рік: 1978
Після пандемії невідомої хвороби мертві повертаються до життя і починають полювати людською плоттю. Невеликий гурт вцілілих людей барикадується у торгівельному центрі, де насолоджується радощами споживання. У людей є зброя та припаси, проте ідилія триває недовго. Група байкерів-анархістів атакує торгівельний центр та впускає у середину живих мерців.
Прийнято вважати, що фільм містить критику західного суспільства споживання, яке не хоче перейматися проблемами третього світу, що той все наполегливіше стукає у зачинені двері. Ця тема притаманна і пізнішим роботам Ромеро.
Термінатор 2: Судний день/Terminator 2: Judgment Day
Режисер: Джеймс Кемерон
Країна: США, Франція
Рік: 1991
Продовження фільму "Термінатор", в якому герой Арнольда Шварценеґґера стає захисником малого Джона Коннора – майбутнього лідера людського спротиву пануванню машин. У цій картині Сара Коннор (Лінда Гемільтон), її син Джон (Едвард Фурлонґ) та робот Т-1000 повинні знищити новітній процесор, на базі якого буде створена зловісна мережа Скайнет. Протистоїть їм ртутний робот, надісланий машинами із майбутнього.
Однією із найбільш видовищних сцен "Термінатора 2" є апокаліптичні візії Сари про атомний кінець світу, спричинений Скайнетом. Також у картині з’являється знаменита фраза "No fate", яка стане неофіційним гаслом фільму.
Апокаліпто/Apocalypto
Режисер: Мел Ґібсон
Країна: США
Рік: 2006
Фільм про невигаданий апокаліпсис, що таки спіткав цивілізацію майя із приходом європейців. Втім, Мел Гібсон у своїй картині натякає на справжні причини занепаду – соціальне розшарування та пов’язані із цим екологічні та суспільні проблеми. Режисер, великий шанувальник усього автентичного, провадив зйомки юкатекською мовою та задіяв у фільмі нащадків індіанців з Юкатану, а також Канади та США.
Дія фільму відбувається у 15 сторіччі, наприкінці доколумбової епохи. Молодий воїн Лапа Ягуара (Руді Янблад) під час облави у рідному селі потрапляє у полон до мисливців на людей. Йому призначено стати жертвою богу Кукулькану, проте несподіваний поворот долі дає йому шанс на втечу.
Лапа Ягуара тікає додому, де на нього чекає вагітна дружина та маленький син. Проте людолови прагнуть наздогнати його і розпочинають криваве полювання у джунглях.
Останнє кохання на Землі/Perfect Sense
Режисер: Девід Маккензі
Країна: Велика Британія
Рік: 2011
Стрічка розповідає про кохання шеф-кухаря Майкла (Юен МакҐреґор) та епідеміолога Сьюзан (Єва Ґрін) на тлі загадкової епідемії, що вона охопила все людство. Хвороба полягає в поступовій втраті чуттів: смаку, нюху, слуху, і врешті-решт – зору.
Утім, для Маккензі ця фабула - лише привід подумати про природу справжніх почуттів, і кохання, зокрема. Тож кінець світу в цій картині не зовсім похмурий, адже дарує закоханим можливість вічно бути разом, забувши про довколишній світ.
Армагеддон: чужопланетне вторгнення, ядерна війна, зіткнення із небесним тілом, екологічний катаклізм та просто кінець світу
День, коли зупинилась Земля/The Day The Earth Stood Still
Режисер: Роберт Вайз
Країна: США
Рік: 1951
Цей фільм, знятий за новелою Гаррі Бейтса "Прощання з повелителем", також відображає страхи пересічних американців за часів холодної війни. У ньому чужопланетянин Клаату із роботом Ґортом прибуває на Землю, щоби запросити лідерів світових держав вступити у союз цивілізацій.
Та згодом він розуміє, що роз’єднані політичним протистоянням земляни, загрожують і собі, і решті розумних планет агресивними космічними програмами та гігантським ядерним потенціалом. Прибульці не бачать іншого виходу, як знищити Землю, доки вона не втрутилася у мирний перебіг справ у всесвіті.
Втім, коли Клаату знайомиться із звичайними американцями, то згоджується пом’якшити вирок. Він встигає передати кодову фразу, яка вимикає термінатора-Ґорта і відлітає додому, попередивши, що у разі космічної агресії, робот наступного разу не зволікатиме. Стрічка "День, коли зупинилась Земля" наразі є класикою кінофантастики, а фраза "Ґорт Клаату барада нікто" є однією з найбільш тиражованих цитат у кіно.
Доктор Стрейнджлав, або Як я перестав боятися та полюбив бомбу/Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Режисер: Стенді Кубрик
Країна: США
Рік: 1964
Блискуча сатира Стенлі Кубрика на політику часів холодної війни та гонку озброєнь. За сюжетом картини, командувач американської військово-повітряної бази Джек Ріппер втрачає глузд і самостійно направляє на Радянський союз бомбардувальники із ядерними зарядами на борту.
Тим часом у Пентагоні збирається нарада для вирішення цієї проблеми. Американці намагаються попередити СРСР про незаплановану атаку. Згодом радянський посол зізнається, що Радянський союз встановив на своїй території суперкомп’ютер, названий "машиною судного дня". Якщо хоч одна ядерна бомба впаде на територію цієї держави, то потужний вибух у відповідь перетворить Америку та й усю Землю на випалену пустку.
Тим часом радянським ПВО вдається збити усі американські бомбардувальники, і лише один літак намагається героїчно виконати свою місію.
"Доктор Стерйнджлав" став справжнім бенефісом британського коміка Пітера Селлерса. У цій картині він зіграв три ролі: капітана Мандрейка, який марно намагається переконати Ріппера відкликати бомбардувальники, м’якого американського президента Маффлі та божевільного нацистського вченого Доктора Стрейнджлава, що він у фінальних кадрах картини не може стримати переможний "зіг хайль", почувши новину про неминучий кінець світу.
Меланхолія/Melancholia
Режисер: Ларс фон Трір
Країна: Данія, Швеція, Франція, Німеччина
Рік: 2011
Красива та успішна рекламниця Джастін (Кірстен Данст) на власному весіллі починає відчувати наближення дивної меланхолії. Святкування розладнується, наречений їде геть, а сама Джастін стає абсолютно байдужою до всього. Стан дівчини близький до кататонічного, і її сестра Клер (Шарлотта Ґенсбур) починає піклуватися про неї.
Незабаром стає відомо, що до Землі наближається гігантська планета Меланхолія, і їхнє зіткнення неминуче. Там чим ближчим є Армагеддон, тим краще робиться Джастін. І доки її близькі судомно шукають шляхи порятунку, дівчина спокійно готується до кінця.
Цю красиву та видовищну стрічку важко назвати фільмом-катастрофою. Трір, у притаманному для себе епатажному стилі, тільки блукає темними закапелками людської душі. Ідея "Меланхолії" з’явилася у режисера, коли він страждав від депресії, тож стан Джастін частково відображає його власні переживання.
"Меланхолія" - справжня декадентська стрічка. Кожен кадр у ній - це поєднання краси та смерті, а сама картина пронизана відчуттям загибелі епохи (та й саме "старорежимне" слово "меланхолія" одразу нагадує про fin de siècle, а ім'я Джастін відсилає до героїні Де Сада).
Туринський кінь/A torinói ló
Режисер: Бела Тарр
Країна: Угорщина, Франція, Німеччина, Швейцарія
Рік: 2011
Ця картина одіозного угорського режисера Бели Тарра здобула Срібного ведмедя та приз ФІПРЕССІ у Берліні. Основою фільму стала історія з життя Фрідріха Ніцше, який 3 січня 1889 року в Турині побачив, як візник б’є свого коня. Філософ підбіг до коня і обійняв його, а після цього не промовив жодного слова до своєї смерті одинадцять років потому. "Туринський кінь" розповідає про подальше життя того візника і його конячки.
Ця чорно-біла стрічка триває 146 хвилин і складається всього із тридцяти монтажних склейок. Вона змальовує шість днів, за які світ довкола візника та його маленької родини (це лише дочка та кінь) безповоротно руйнується.
Його сільське життя підпорядковане ритуалу, який незмінно повторюється день у день. І лише погода за вікном стає все гіршою. Незабаром візник із дочкою намагаються вибратися із зачаклованого місця, але полишити домівку їм несила. На сьомий день земля занурюється у темряву – світ завершив своє існування.
4:44 Останній день на Землі/4:44 Last Day on Earth
Режисер: Абель Феррара
Країна: США
Рік: 2012
У цій стрічці знаменитий нью-йоркський режисер Абель Феррара демонструє цікавий етнографічний зріз рідного міста напередодні глобальної екологічної катастрофи. Його герої – представники місцевої богеми – чекають на кінець світу, який має настати за 4 години і 44 хвилини від потужного і спопеляючого сонячного променя.
Немолодий Сіско (Віллем Дефо) та його юна коханка Скай (Шенін Лі) проводять останній день за буденними заняттями – дивляться телевізор, телефонують родичам, спілкуються з друзями та спостерігають із вікна за життям Нью-Йорка. Втім, вони знаходять час і для останніх любовних суперечок.