"Майстер" та "Хічкок" - два фільми про майстрів своєї справи

Від 21 лютого на українських екранах демонструються: драма "Майстер" Пола Томаса Андерсона, драма "Хічкок" Саші Джервасі, трилер "Метро" Антона Мегердичева, комедія "Секс і нічого зайвого" Шона Герріті, трилер "Похмурі небеса" Скотта Чарльза Стюарта, трилер "Стукач" Ріка Романа Во, трилер "Повернення героя" Кім Джи-уна та фантастичний трилер "Проект "Динозавр" Сіда Беннета.

Майстер/The Master

Режисер: Пол Томас Андерсон

У ролях: Філіп Сеймур Гоффман, Хоакін Фенікс, Емі Адамс

Жанр: драма

Країна: США

Режисер Пол Томас Андерсон у своїх інтерв’ю казав, що намагався передати у фільмі "Майстер" атмосферу початку 1950-х, коли американці після потрясінь попереднього десятиліття почали активно звертатися до нових духовних практик.

Виявилося, що традиційна церква – католицька чи протестантська – вже не здатні задовольняти потреби людей, яким захотілося розширити межі власної свідомості, подорожувати у минулі життя чи дізнатися сокровенні таємниці буття.

У "Майстрі" йдеться про вигадану секту "Витоки", яку в пресі часто порівнюють із Церквою саєнтології Рона Хаббарда. Проте сам режисер стверджував, що його цікавила не діяльність секти, а люди, які туди входили.

Андерсон, який виступив також і сценаристом фільму, ставить у центр оповіді трьох персонажів: колишнього моряка, ветерана Другої світової війни та алкоголіка Фредді Кувелла, харизматичного лідера "Витоків" Ланкастера Додда та його фанатичну дружину Пеґґі.

Після війни Фредді страждає від нападів агресії, спивається власноруч приготованою з різних хімікатів бурдою, постійно змінює роботу та вступає у бійки. Якось, рятуючись від кулаків китайських гастарбайтерів, він ховається на кораблі, орендованому загадковою релігійною сектою.

Цілком несподівано для всіх членів громади, відлюдькуватий моряк стає найкращим другом тамтешнього гуру Додда і починає ревно відстоювати його інтереси. Спочатку Додд ставиться до Фредді як до власного сторожового пса та водночас як до піддослідного в експериментах із розширення свідомості.

Проте незабаром їхній зв’язок перетворюється на якусь химерну залежність, дружбу-любов, тож дружина й діти гуру починають думати, як здихатися Фредді. Однак моряк - надто непередбачувана особистість, щоби повністю присвятити себе одній людині, і коли з’являється нагода, він тікає світ заочі.

"Майстер" - кіно атмосферне і гіпнотичне, причому в прямому значенні цього слова. У ньому і герої гіпнотизують один одного, і глядач змушений буквально прикипіти до екрану. Режисер вдався до нетипового у наш цифровий час плівкового формату в 70 мм. У 1950-ті на таку плівку знімали блокбастери, але Андерсон фільмує камерну історію, наближуючись до своїх героїв фактично впритул.

Він намагається відобразити кольорову гамму 50-х і різноманітні дрібниці тодішнього побуту. Картинка передає фактуру дерева, піску, тканини, і, що вражає найбільше, – самих людських облич.

У романі "Мандри Гуллівера" Джонатана Свіфта є епізод, коли Гуллівер, перебуваючи у країні велетнів, жахається, наскільки потворними здаються звичайні люди, якщо розглядати їх зблизька. Схожий ефект створює й "Майстер", який, здається, заглядає не лише в очі, але й в душу своїм героям.

Хоакін Фенікс максимально перевтілюється у Фредді – стає миршавим, сутулим, з худим виснаженим обличчям, схожим на пересічного гопника зі спального району. Це - тварина у людській подобі, і Ланкастер Додд навіть намагається його дресирувати.

Сам "майстер" Додд у виконанні Філіпа Сеймура Гоффмана – пряма протилежність своєму другові. Він огрядний і спокійний, вміє переконувати й зачаровувати. У Ланкастера проникливий погляд і природжений талант демагога. Не дивно, що цим чоловіком зацікавилася холодна і владна Пеґґі (Емі Адамс), яка готова піти на барикади заради його вчення.

Людей у цьому фільмі немає, суцільні "потвори", і режисер препарує їхні душевні нутрощі з ентузіазмом та серйозністю натураліста. Втім, Андерсон полюбляє непростих персонажів, скажімо, Деніел Плейнв’ю із його попереднього фільму "Нафта" - просто взірець одержимості грішми й егоцентризму.

Значна частина харизми "Майстра" тримається саме на акторах, які змогли перенести усі виписані Андерсоном нюанси на екран. Цілком закономірно, що три номінації на "Оскар", які має фільм, належать саме Хоакіну Феніксу (найкраща чоловіча роль першого плану), Філіпу Сеймуру Гоффману (найкраща другопланова чоловіча роль) та Емі Адамс (найкраща другопланова жіноча роль).

Видно, що режисера більше цікавить розвиток характеру героїв, аніж події, які відбуваються із ними. Як такого, сюжету в "Майстрі" немає, і фінал стрічки не дає ніяких відповідей чи прогнозів стосовно подальшої долі персонажів.

Зрештою, Фредді, Ланкастер і Пеґґі – не ті люди, з якими можна себе ототожнювати; співчувати їм також не хочеться. Проте Андерсон і не прагнув їх судити. Він передав цей потяг до пошуку "ідеалу", притаманний кожній людині, та відтворив момент, коли людина, яка намагається знайти бога, сама, врешті-решт, стає ним.

Оцінка фільму 5 з 5

Хічкок/Hitchcock

Режисер: Саша Джервасі

У ролях: Ентоні Гопкінс, Гелен Міррен, Скарлетт Йоганссон, Тоні Коллетт

Жанр: драма

Країна: США

Стрічка "Хічкок" нагадує драму "Останнє воскресіння" Майкла Гоффмана. Вона теж розповідає про генія, чия творчість та родинне життя конфліктують між собою. Проте британець Альфред Хічкок, вочевидь, був менш темпераментним за Льва Толстого, у його житті було не так багато скандалів і сексуальних переживань, тож фільм "Хічкок" вийшов прісним та навіть трохи повчальним.

Єднає дві картини і присутність акторки Гелен Міррен, яка у "Останньому воскресінні" зіграла Софью Толстую, а у "Хічкоку" дружину режисера – Альму Ревілль.

У фільмі йдеться про історію створення фільму "Психо", який вийшов на екрани 1960 року. Згідно сюжету, режисер береться за екранізацію однойменного роману Роберта Блоха, аби довести, що навіть у шістдесят років йому рано ще йти на пенсію.

В успіх фільму про серійного убивцю ніхто не вірить, і Хічкоку доводиться закласти власний дім, щоби оплатити виробництво. І доки Альфред пропадає на знімальному майданчику, сварячись із студійними босами та цензорами, забута чоловіком Альма заводить романтичні стосунки з улесливим сценаристом. Бідолашному Хічу доводиться рятувати і свій фільм, і родинне життя.

Драматургія "Хічкока" парадоксальним чином близька до сталінських біографічних фільмів про відомих діячів культури. Тодішній канон вимагав, щоби байопік був безпосередньою ілюстрацією творчості діяча, а його слова відповідали цитатам з його творів.

Тож Шевченко у фільмі мусив обов’язково зустріти Катерину, Глінка – Івана Сусаніна, а Франко мав розмовляти віршами у невимушеній розмові з другом. Альфред Хічкок у фільмі теж говорить цитатами, підглядає за дівчатами у дірку в стіні, як Норман Бейтс, і відчуває натхнення після розмови про матір з Ентоні Перкінсом.

Ще у фільмі буде сцена в туалеті, яка натякає на "Психо", і проїзд по залитому сонцем шосе біля мосту Золоті Ворота, як у "Запамороченні". Можете навіть не сумніватися – жінки у фільмі носитимуть зачіску "ракушка" як у Мадлен.

Розпочинає та закінчує фільм монолог самого Хічкока, стилізований під його знамениті трейлери до фільмів. Музика у фільмі також стилізована під саундтрек "Психо" Бернарда Геррмана, хоча через тривожні звуки постійно проступає казковий відголос композитора Денні Ельфмана.

Втім, усі ці "цитати з класика" - лише обрамлення до мелодраматичної історії подружнього життя режисера, яка більше нагадує статтю з життя зірок у жіночому журналі. Немолодий Хічкок забуває, кому зобов’язаний своїм успіхом, не робить компліменти новому платтю дружини і заглядається на симпатичних дівчат, у той час як Альма змушена задовольнятися роллю домогосподарки з амбіціями.

Екранна пані Хічкок влаштовує маленький міщанський бунт, але шлюб все-таки – святе, тим паче, що Альфред сам без неї не впорається. А винагородою за жертви чоловіка та дружини буде поцілунок на камеру, просто як у "золоту епоху" Голлівуда.

Оцінка фільму 3,5 з 5

Метро

Режисер: Антон Мегердичев

У ролях: Сєрґєй Пускєпалис, Анатолий Бєлий, Алєксєй Бардуков, Свєтлана Ходчєнкова

Жанр: драма, фільм-катастрофа

Країна: Росія

Непродумане будівництво офісних споруд у Москві стає причиною катастрофи – руйнується стіна одного з тунелів у метро і вода з Москви-ріки починає затоплювати місто.

Лікар Андрєй Ґарін опинився у підземній пастці, де йому доведеться боротися за життя дочки та коханця власної дружини.

Секс і нічого зайвого/My Awkward Sexual Adventure

Режисер: Шон Герріті

У ролях: Йонас Чернік, Емілі Гемпшир, Сара Менніннен

Жанр: комедія

Країна: Канада

Джордан – відмінний фінансист і незамінний працівник у себе на роботі, але його особисте життя не таке безхмарне. Дівчина Джордана вважає, що він поганий коханець і покидає його, навіть не озвавшись на пропозицію руки та серця.

Щоби повернути кохану, хлопець вирішує влаштуватися у стрип-бар і навчитися таємницям сексу.

Похмурі небеса/Dark Skies

Режисер: Скотт Чарльз Стюарт

У ролях: Керрі Рассел, Джош Гамільтон, Дакота Ґойо, Кейдат Рокетт

Жанр: трилер, фантастика

Країна: США

Сім’я Барретів живе у тихому передмісті. Та після того як до їхнього шестирічного сина Сема навідався прибулець, життя родини перетворилося на пекло.

Вони встали на шляху жахливих та смертельних сил.

Стукач/Snitch

Режисер: Рік Роман Во

У ролях: Дуейн Джонсон, Сьюзен Сарандон, Бенджамін Братт, Баррі Пеппер

Жанр: драма, трилер

Країна: США

Рятуючи сина-підлітка від несправедливого звинувачення у розповсюдженні наркотиків, батько іде на угоду з поліцією.

Він стає агентом під прикриттям у наркокартелі, і це починає загрожувати життю його родини.

Повернення героя/The last stand

Режисер: Кім Чжи-ун

У ролях: Арнольд Шварценеґґер, Джонні Ноксівілл, Форрест Вайтекер, Дженезіс Родріґез, Петер Стормаре

Жанр: бойовик

Країна: США

Колишній лос-анджелеський поліцейський Рей зараз працює шерифом у маленькому містечку. Він мріє про спокій, але вийти на пенсію без проблем Рею не вдається – до кордону між США та Мексикою приїздять озброєні наркоторгівці.

Шериф – єдиний, хто може їх зупинити. У цьому йому допоможе дивакуватий хлопець Льюїс.

Проект "Динозавр"/The Dinosaur Project

Режисер: Сід Беннет

У ролях: Метт Кейн, Річард Діллейн, Пітер Брук

Жанр: пригоди, фантастика, трилер

Жанр: Великобританія

Це історія хлопчика, який разом із батьком вирушає у джунглі на пошуки невідомої доісторичної істоти.

Під час польоту стається аварія, і вертоліт падає прямісінько в лісову гущавину. Героям доведеться виживати у небезпечних хащах біля берегів річки Конго.

Фото з Kinopoisk.ru

Реклама:

Головне сьогодні