Новий Бертолуччі та чарівна казка від класика американського горору

Від 7 березня на українських екранах демонструються: психологічна драма "Ти і я" Бернардо Бертолуччі, фантастичний пригодницький фільм "Оз: Великий і могутній" Сема Реймі, кримінальна комедія "Гамбіт" Майкла Гоффмана, комедія "21 і більше" Джона Лукаса та Скотта Мура, кримінальна комедія "Реальні хлопці" Фішера Стівенса, романтична комедія "Даю рік" Дена Мазера і комедія "Про що мовчать дівчата" Карена Оганесяна.

Ти і я/Io e te

Режисер: Бернардо Бертолуччі

У ролях: Теа Фалько, Якопо Олмо Антінорі

Жанр: психологічна драма

РЕКЛАМА:

Країна: Італія

Після десятирічної мовчанки,італієць Бернардо Бертолуччі зняв фільм, де немає звичних для нього відвертих еротичних сцен чи політичних контекстів, проте наявна зворушлива теплота щойно зародженої симпатії, чари пізнання іншої людської особистості та швидкоплинне єднання самотніх загублених душ. Стрічка "Ти і я" у чомусь стала визначальною для Бертолуччі, який багато років не міг знайти ані сюжетів, ані натхнення для нових картин.

Свою тему та героїв режисер знайшов у однойменному романі Нікколо Амманіті. У книжці йшлося про 14-ти річного італійського підлітка, який провів тиждень у добровільному ув’язненні в батьківському підвалі разом із своєю зведеною сестрою-наркоманкою. Бертолуччі сам долучився до написання сценарію та навіть казав, що зніматиме цю камерну історію у форматі 3D, щоби зробити скромні декорації картини більш виразними та об’ємними.

Зрештою, стрічка вийшла на екрани у звичному двовимірному форматі, і, напевне, гіршою від того не стала. І хоча облаштування підвалу, в якому і розгортається драма, відіграє важливу роль у фільмі, на перший план у Бертолуччі все-таки виходять обличчя його головних героїв – відлюдькуватого школяра Лоренцо та його імпульсивної родички Олівії.

Лоренцо майже не знімає навушників та насолоджується самотністю. Він бреше матері, що на тиждень їде з класом кататися на лижах, а сам натомість закривається у підвалі власного дому. За гроші, видані йому на подорож, він купує їжу, зі старого матраца влаштовує собі лежанку, тихцем протягує дроти, щоби заряджати телефон і комп’ютер, і готується провести тиждень повного самозаглиблення.

Проте плани Лоренцо порушує старша донька його батька Олівія, яка прихала до Риму з провінції та хоче пережити свою героїнову ломку в тому ж підвалі. Спочатку підліток відчайдушно намагається позбутися зведеної сестри, а потім починає співчувати їй. Вимушене співжиття з Олівією дозволяє йому відчути невідому до того емпатію та подолати власні страхи. Втім, їхня дружба триватиме лише тиждень, адже Лоренцо має повернутися додому, а Олівія планує поїхати з міста на таємничу "ферму з кіньми", де нарешті зможе знайти спокій.

Лейтмотивом фільму "Ти і я" є балада Девіда Боуї "Ragazzo solo, ragazza sola", в якій йдеться про самотніх хлопця та дівчину, що вони блукають нічним містом. Цей гіт 1969 року не лише відображає настрій характери головних героїв, але й пов’язує між собою теперішнє та минуле, і зокрема минуле кінематографу.

Дія попередньої картини Бертолуччі "Мрійники" відбувалася у охопленому молодіжною революцією Парижі 1968 року. Стрічка "Ти і я" знята так, ніби шістдесяті ще тривають. Історія двох молодих бунтарів, які ненадовго зблизилися, щоби так само легко розпрощатися на вранішній вулиці, нагадує про неприкаяних героїв тієї ж "нової хвилі", що над нею Бертолуччі іронізував вже у своєму "Останньому танго в Парижі" (1972).

Історія проникає у фільм і через підвальний мотлох старої аристократки - колишньої власниці будинку. Лоренцо та Олівія виряджаються у одяг померлої дами, і балаганне вбрання дозволяє їм повністю оголити душу одне перед одним. Бертолуччі наближає камеру впритул до своїх героїв, фіксуючи кожен нюанс їхніх облич, наділених нетиповою красою, кожен вигин їхніх тіл. "Ти і я" - дуже тілесна стрічка, а брат із сестрою фізично пізнають один одного, навіть не вдаючись до сексу.

Зрештою, стрічка видається дещо одномірнішою, значно скромнішою та простішою за інші роботи режисера. Душевних переживань юних героїв замало, щоби втримати інтерес впродовж усього фільму. Інколи картина тримається лише на особистому шармі молодих акторів Теа Фалько та Якопо Олмо Антінорі. Це, може, і не найкраща стрічка Бертолуччі, але в ній є свій шарм та привабливість, які залишають по собі приємний кінематографічний післясмак.

Оцінка фільму 4 з 5

Оз: Великий і Могутній/Oz the Great and Powerful

Режисер: Сем Реймі

У ролях: Джеймс Франко, Міла Куніс, Мішель Вільямс, Рейчел Вайз

Жанр: пригоди, фантастика

Країна: США

У третьому фільмі Сема Реймі "Зловісні мерці 3" (1993) потойбічний вихор переносив клерка Еша Вільямса у Середньовіччя, де він мав знайти Книгу Мертвих та подолати армію зла. Через двадцять років Реймі зняв до болю схожу історію, яка також базується на культовій книзі, та цього разу - не на легендарному Некрономіконі, а на дитячій класиці "Чарівник крани Оз" Л.Френка Баума.

Зрештою, картина "Оз: Великий і Могутній" є радше приквелом до подій, про якій йдеться у книзі та у її знаменитій екранізації 1939 року. Баум написав казку про дівчинку Дороті з Канзасу, яка, підхоплена вихором під час буревію, потрапила у чарівну країну Оз.

Там вона подолала злих відьом та допомогла Опудалу, Залізному дроворубу і Боягузливому Леву здійснити їхні заповітні мрії. Також Дороті познайомилася із таємничим Чарівником країни Оз, який виявився найзвичайнісіньким балаганним фокусником, та ще й земляком героїні.

Стрічка Реймі розповідає про те, як цей фокусник потрапив до країни Оз і посів трон Смарагдового міста. Наш герой Оскар Діґґз виріс на фермі, проте все життя мріяв стати видатним ілюзіоністом, на кшталт Гаррі Гуддіні та Томаса Едісона.

Для цього він вибрав слизьку доріжку ярмаркового артиста і звабника простих сільських дівчат. Проте одного разу чоловік спокушеної кралі вирішує помститися Оскарові, і той змушений ховатися у кошику повітряної кулі.

Несподіваний буревій заносить героя та його кулю прямісінько до Чарівної крани, яку не можуть між собою поділити три сестри-відьми – доньки померлого короля. Перед смертю король виголосив пророцтво, згідно якому країну від зла порятує великий маг із Канзасу, і відьми намагаються дізнатися, чи це не про Оскара мова.

За старою звичкою, хлопець заводить роман із однією сестрою, а потім схиляється до другої, і цю неоднозначну ситуацію використовує на свою користь найстарша відьма, яка мріє одноосібно панувати над країною Оз. І хоча мешканці Оз розуміють, що їхній "обраний" - звичайний шахрай та брехун, вони змушені довіритися йому заради порятунку від лютої та жорстокої узурпаторки і її армії летючих бабуїнів.

Цікаво, що у стрічці "Оз: Великий і Могутній", розрахованій на дитячу аудиторію, рушієм сюжету є сексуальна харизма Оскара, який спокушає то одну, то іншу героїню. Усі його проблеми виникають через сексуальну нестриманість, а перехід на сторону добра знаменує собою фінальне вгамування лібідо. Це, звісно, відрізняє стрічку Реймі від "Чарівника крани Оз" 1939 року, де навіть груди Джуді Ґарленд ретельно приховували під тісним сарафаном.

Втім, Реймі не міг не віддати шану знаменитому попереднику. Як і "Чарівник країни Оз", його фільм розпочинається чорно-білим епізодом у Канзасі, а зображення стає кольоровим після того як дія стрічки переноситься до Чарівної країни.

Кольорова гама в Реймі також відтворює яскраві барви класичного фільму. Та на боці режисера були не лише здобутки сучасної комп’ютерної графіки, а й колосальний бюджет у 200 мільйонів доларів, тож він постарався зробити свою стрічку суцільним вибухом барв, звуків та чудернацьких образів.

Видовищність – це головний козир картини "Оз: Великий і Могутній". Вона кидає глядача у середину буревію, несе його із Оскаром бурхливою річкою, відправляє у політ з мавпами та засліплює феєрверком. Проте атракціон у цьому фільмі явно переважає над сюжетом, стосунки між персонажами видаються аж надто мелодраматичними, а їхня мотивація - туманною.

Акторам вочевидь також було нелегко грати на суцільному зеленому екрані, і у сценах з масовкою неадекватність її реакції інколи просто кидається в очі.

І тим не менш, у фільмі Реймі чимало дотепних та смішних епізодів, а комп’ютерні герої – летюча мавпочка Фінлі та порцелянова лялька – викликають не менше (а може й більше) співчуття, ніж "живі" актори. А фанати режисера ще й можуть розважити себе пошуками у масовці його улюблених акторів – Брюса Кембелла та Теда Реймі.

Оцінка фільму 3,5 з 5

Гамбіт/Gambit

Режисер: Майкл Гоффман

У ролях: Колін Ферт, Кемерон Діаз, Алан Рікмен, Стенлі Туччі

Жанр: кримінальна комедія

Крана: США

Мистецтвознавець палко ненавидить свого деспотичного боса. Щоби помститися та заробити грошенят, наш працівник культури іде на аферу, залучаючи в якості помічниці дівчину з родео.

На шляху до здійснення мрії на них чекає чимало курйозних ситуацій.

21 і більше/21 and Over

Режисери: Джон Лукас, Скотт Мур

У ролях: Майлз Тернер, Скайлер Естін, Джастін Чон, Сара Райт

Жанр: комедія

Країна: США

Студент коледжу Джефф Ченґ – сумлінний учень, чого не скажеш про його найкращих друзів-шибайголів. Якось напередодні важливого екзамену вони влаштовують для Джеффа вечірку.

Все починається із кількох бокалів пива, а закінчується масовими гуляннями з випивкою та дівчатами. Та на ранок на друзів чекає сюрприз.

Реальні хлопці/Stand Up Guys

Режисер: Фішер Стівенс

У ролях: Аль Пачіно, Крістофер Вокен, Алан Аркін, Кетрін Віннік

Жанр: кримінальна комедія

Країна: США

Вел виходить із в’язниці після довгого строку в 28 років.

Він вже старий, йти йому нікуди, тож він навідується до колишнього посібника Дока. Проте Доку наказано вбити друга до десятої ранку наступного дня, інакше він сам попрощається з життям. Єдине, що він може зробити для Вела – допомогти гарно провести останні години життя.

Даю рік/I gave it a year

Режисер: Ден Мазер

У ролях: Роуз Бірн, Анна Феріс, Стівен Мерчант, Джейсон Флемінґ, Рейф Сполл

Жанр: комедія

Країна: Великобританія

Закохана пара щойно зіграла весілля. Він - романтик, вона - реаліст, і вже у перший рік шлюбу їхні стосунки стикаються із серйозними випробовуваннями.

Чи зможуть молодята зберегти кохання?

Про що мовчать дівчата/О чем молчат девушки

Режисер: Карен Оганесян

У ролях: Алеся Судзіловська, Юлія Пересільд, Ольґа Смірнова

Жанр: комедія

Країна: Росія

Четверо подруг покидають рідну Москву і вирушають на відпочинок до Іспанії.

Там вони проводять час у модних магазинах та спа-салонах і навіть потрапляють в небезпечну пригоду. А ще вони розмовляють про свої найпотаємніші бажання та мрії.

Фото Kinopoisk.ru

Реклама:

Головне сьогодні